Tilbake
Cecilie Semec

MONEY BACK, PLEASE

EN KORTFILM SOM UTFORDRER FORDOMMER
Ei lita jente har muligens stjålet en lue, og vekterne på kjøpesenteret går til aksjon. Det blir en vanskelig situasjon for alle involverte, med en god del ufrivillig humor underveis. Løsningen er både overraskende og utfordrende.

Filmregissør Even Hafnor forteller om hvordan og hvorfor han har laget denne filmen. Hvilke virkemidler har hanbrukt, og hva er effekten av disse? Even forteller også om de etiske dilemmaene rundt dette, f.eks. hvilke problemstillinger bruk av skjult kamera medfører.

Lærerveiledning

Målet med dette besøket er å gi en filmopplevelse som overrasker og utfordrer elevene. Som seere blir vi usikre på om det vi ser er fiksjon eller virkelighet. Filmen er observerende og det brukes skjult kamera. Kunne dette skjedd i virkeligheten? Filmen setter fokus på våre egen fordommer og vi håper at filmen vil skape gode diskusjoner i klasserommet.
 

Forslag til forarbeid:
Benytt gjerne denne anledningen til å jobbe med film og sammensatte tekster som tema.

  • Snakk om de ulike sjangere vi finner innenfor film. Hva er fiksjonsfilm? Hva er dokumentarfilm? Hva er reality? Hva er fellestrekk og hva er forskjellene mellom disse sjangrene? Kjenner dere til ulike filmer eller serier innenfor disse sjangrene?
  • Gjør gjerne research på regissør Even Hafnor som kommer på besøk. Forberede spørsmål rundt det å velge utdanning eller å jobbe med film. Even svarer gjerne på alt dere måtte lure på!


Forslag til etterarbeid, diskusjonspunkter:
I filmen blir ei lita romjente anklaget for å ha stjålet en lue. Jenta stoppes av en vekter og det ender med et ganske ubehagelig opptrinn inne på kjøpesenteret.

  • Hva synes du om hvordan vekteren håndterte situasjonen? Hvordan ville du gått frem hvis du var vekteren?  Hvordan synes du butikkdamen håndterte situasjonen?
  • Diskuter i klassen hvordan man kan gripe inn hvis man ser en situasjon utspille seg som man mener er feil.
  • På hvilken måte er jenta i filmen annerledes enn jenter på hennes egen alder?
  • Hva betyr det å falle utenfor samfunnet? Hvilke grupper i samfunnet vårt gjelder dette i dag?
  • Har dere sett eller opplevd eksempler hvor enkeltpersoner eller grupper ikke får delta og oppholde seg hvor de vil i samfunnet/offentligheten? Fortell i klassen.
  • Hva betyr ordet «fordommer»? Diskuter i klassen – hvor får vi fordommer fra?
  • Hvor går grensen mellom fordommer,  rasisme og kristisk sans?
  • Hvilke følelser ga filmen deg underveis? Var det noe tidspunkt underveis hvor du opplevde at følelsene snudde, et vendepunkt i filmen?
  • Hva slags effekt har det observerende og skjulte kameraet for filmen? Kunne denne historien vært fortalt på en annen måte?
  • Tenker dere at filmen er realistisk – kunne dette skjedd ved et kjøpesenter nær deg?
  • Skriv videre på fortellingen – hva tror du skjer videre med jenta og mora hennes?


Forankring i lærerplanen, kompetansemål etter 10. trinn:
Samfunnsfag  – elevene skal:
Gjøre greie for begrepene holdninger, fordommer og rasisme.
Vurdere hvordan holdninger kan bli påvikret, og hvordan den enkelte og samfunnet kan motarbeide fordommer og rasisme
Gi eksempler på og diskutere kulturelle variasjoner og drøfte muligheter og utfordringer i flerkulturelle samfunn


Norsk – elevene skal:
Beskrive samspillet mellom estetiske virkemidler i sammensatte tekster, og reflektere over hvordan vi påvirkes av lyd, språk og bilder.

Kunst og håndverk –  elevene skal:
Vurdere ulike budskap, etiske problemstillinger og visuell kvalitet i film, reklame…osv.

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Akershus fylkeskommune, kulturseksjonen, DKS-enheten
  • Kunstnere/grupper: Regissør Even Hafnor
  • Idé/opplegg: Even Hafnor og Den kulturelle skolesekken i Akershus

Om kunstner / utøver / gruppe

Even Hafnor har filmutdannelse fra Australia, men kommer fra Kristiansand, hvor også filmen er innspilt. Filmen har vunnet en rekke priser, bl.a. juryprisen til Bergen Internasjonale Filmfestival.

Publikumskommentarer