Tilbake

DEN RØDE BALLONGEN

EN FILMKLASSIKER FOR DE MINSTE

Filmen Den røde ballongen handler om vennskapet mellom en liten gutt og en magisk ballong som følger gutten gjennom Paris' gater. Gutten løsner ballongen som har festet seg til en lyktestolpe og til naboens overraskelse følger ballongen etter gutten.

Filmen, som er laget av Albert Lamorisseble, ble en enorm publikumssuksess på 1950-tallet og regnes nå som en av filmhistoriens store klassikere. Filmen blir vist i klasserom/auditorium og presenteres med aktiviteter og samtaler omkring filmens tema. Vi leser fra boka sammen med filmformidler Grethe Bekkevold og ser på illustrasjonene. Vi leker med hatter og rekvisitter og dramatiserer situasjoner fra filmen ved hjelp av røde ballonger.
 

Lærerveiledning

Formidler tar med filmen og ballonger til skolene. Lærer hjelper til for å sette på og ta av filmen. Formidler ønsker et tomt rom uten stoler, da det blir aktiviteter etter filmen. Fint om rommet er klargjort på forhånd.
 

Spørsmål å diskutere og reflektere omkring (før og etter filmen):
- Hva er en ballong og hvor høyt kan en ballong sveve?
- Kan man ha en rød ballong som venn?
- Kan man ha magiske, usynlige og hemmelige venner? Hva bruker vi de til?
- Kan en ballong bli magisk, hvordan da, kanskje den må ha rød farge?
- Kan man dressere en ballong og vise den frem på tivoli?
- Hvilke inntrykk blir like og forskjellige i boken og i filmen?
- Hva er en filmklassiker?
- Hva kjennetegner en god film?
- Hva heter yndlingsfilmen din?
- Hvordan blir filmen annerledes når vi ser film på skolen kontra i kinosalen?
- Kan historien være forskjellig i bok og film? Hva er annerledes?


Forslag til etterarbeid:
- Lån og les boken om Pascal.
- Beskriv den mest magiske og forunderligste situasjonen i boken og filmen - er det de samme situasjonene, eller blir det forskjellige ut i fra visuelle filminntrykk og auditive bokinntrykk?
- Tegn et portrett av deg selv med en rød ballong - i hånden eller på hodet!
- Syng sangen ”Jeg vil ha en blå ballong”, skift ut ordet blå med rød.
- Skriv på et ark alle ordene du tenker på når du sier PASCAL.
- Kjøp røde og blå ballonger og sjekk ute om de kan fly!
- Finn frem en gammel bilderamme, plasser deg selv i rammen og lek at du er Pascal eller jenta i boken og filmen, som sier noe viktig.
- Bruk en bilderamme, lek at den er et vindu og slipp røde ballonger gjennom rammen, slik som bestemoren til Pascal gjorde i filmen og boken.
- Fyll et rom med røde ballonger og sett dere i rommet og les kjekke bøker!
- Knyt mange ballonger sammen i en rekke, slik som i boken og filmen, og fest dem i et tre i nærheten av skolegården.
- Fest en rød ballong i en lyktestolpe – og se hva som skjer…


Forankring i lærerplanen:
Norsk: Lytte, ta ordet etter tur og gi respons til andre i samtaler. Sette ord på egne følelser og meninger. Samtale om hvordan ord og bilde virker sammen i bildebøker og andre bildemedier

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Akershus fylkeskommune, kulturseksjonen, DKS-enheten
  • Produsent: Elisabeth Aalmo, elisabeth.aalmo@afk.no, tlf 22 05 53 46/ 932 66 554
     
  • Idé/opplegg: Grethe Bekkevold

Om kunstner / utøver / gruppe

Publikumskommentarer