Tilbake
Marit Jordanger
Marit Jordanger
Marit Jordanger
Marit Jordanger
Marit Jordanger
Helge Lien
Mathilde. S. Dahl

SOLITUTTI

Alene og sammen – solo og tutti

La oss gjøre et tankeeksperiment: Tenk at du en dag våkner, står opp og gjør de tingene du pleier å gjøre. Alt er som vanlig helt til du åpner munnen for å si God morgen til familien – for det som kommer ut av munnen din er ikke velkjente trygge ord, men lyder som ikke ligner på noe du har hørt før! Ville du ha blitt redd?

For ufattelig mange år siden, ville dette verken ha vært skremmende eller merkelig. Urmenneskene hadde ikke det vi kaller språk, men heldigvis hadde de stemmen, og med den laget de lyder. Tenk hvor mange forskjellige lyder og klanger de måtte ha kunnet for å uttrykke glede, sorg, lengsel, sinne og frykt!

I denne konserten får du blant annet oppleve et utvalg av disse stemmelydene som har eksistert så lenge det har vært mennesker på jorda. Stemmekunstner Ruth Wilhelmine Meyer, cellist Isak Anderssen og lyd- og lysmann Snorre Hvamen, vil alene og sammen med dere fortelle historier helt uten ord – kun med lyder. Noe av musikken er komponert på forhånd, mens noe blir til i øyeblikket. Hverdagen vår er full av ord: Kan vi forstå hverandre uten?



Lærerveiledning

All kommunikasjon mellom utøvere og elever vil foregå non-verbalt gjennom kroppslige gester og stemmelyder. Ønsket er å la elevene bli en del av disse lydlandskapene og selv få erfare noen av lydene i sin egen kropp, med sin egen pust, med sin egen stemme. I det ene øyeblikket er de tilhørere, i det andre medskapende kunstnere! Det er duket for store dynamiske kontraster når det veksles mellom SOLI og TUTTI, når nyskrevet musikk framført av to solister avløses av stemmebaserte improvisasjoner hvor alle elevene – TUTTI – bokstavelig talt stemmer i.

Noen av historiene som fortelles gjennom lyd, har utøverne komponert. Den ene har opphav i en folketone fra Gudbrandsdalen («Bruremarsjen som eg drøymde»), en annen er inspirert av barokkomponisten Pergolesi (5. sats fra «Stabat Mater»), mens en av låtene har røtter hos inuittene i Nord-Canada. Les om inuittisk strupesang, oglytt til det samme fenomenet, for eksempel spor 4: «Imitasjon av gåseskrik...»Kanskje kan dette inspirere elevene til å utforske sine egne stemmer? Til å finne sine lyder?

For lærere som er interesserte i å jobbe med stemmen i komposisjonssammenheng, er det mulig å få tilsendt det pedagogiske opplegget «Komponere med stemmen» pr. e-post ved å kontakte produsenten. Les om opplegget i eget dokument. Relevante kompetansemål fra Kunnskapsløftet ligger i samme dokument.

Bruk konserten

SPONTANSKRIVING: forslag til tverrfaglig forarbeid for 5.–7. trinn (norsk eller engelsk)

Her finner dere et BRUK KONSERTEN!-opplegg som kan bidra til å øke opplevelsen av den reelle konserten. Denne oppgaven, som kan være spesielt egnet i forbindelse med konserter med abstrakt eller improvisert innhold, er laget etter en idé av Terese G. Solbakken og hentet fra «Bruk konserten»-boka.

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Akershus fylkeskommune, kulturseksjonen, DKS-enheten
  • Produsent: Ann-Cathrin Tessnes
  • Idé/opplegg: Musikerne i dialog med produsenten

Om kunstner / utøver / gruppe

Ruth Wilhelmine Meyer er en vokalkunstner med en stemme hun kan dra i alle mulige retninger og lage «uhørte» lyder med! Hun har lenge vært nysgjerrig på hva som finnes bortenfor språket, og for å liksom forske på det, var hun taus i tre uker – helt frivillig! Etter det utforsket hun sibirsk natur, vindens hvisking, fuglesang og babyers lyd. Hun har lyttet til folkegrupper fra ulike deler av verden og funnet et ordløst språk som alle kan forstå...

Isak Anderssen er cellist, det vil si at han spiller cello. Men ikke nok med det, han komponerer også for cello, improviserer på cello og underviser på cello! Isak spiller både på akustisk og elektrisk cello, altså cello uten og med strøm. Det sies at celloen er det instrumentet i hele verden som ligner mest på den menneskelige stemme. I alle fall kan Isaks cello synge!

Ruth Wilhelmine og Isak begynte å samarbeide i 2010, og har sammen laget musikkteaterforestillingen «Papa Panov» og musikken til teateroppsetningen «Av dyr er du kommet» for barn.

Snorre Hvamen sitter i mørket og styrer både lys og lyd med sikker hånd. At han er skuespiller og billedkunstner, er ikke synlig i denne forestillingen, men artig å vite likevel? Og så allsidig som Snorre er, kan han nok mye morsomt som han ennå ikke har fortalt om!

Publikumskommentarer

Klassen evaluerte konserten rett etterpå. Se likte det godt og syns det var dritbra, gøy, ganske rart, spesielt og interessant. Det var spennende med alle de rare lydene som var merkelige og annerledes. Det føltes som de snakket et annet språk. Noen ganger hørtes det ut som fuglelyder, noen ganger som samisk joik. Urlyder syns de det minte dem om. De yngste likte konserten veldig godt. De var fornøyd med at det ble både ord og musikk de kjente igjen på slutten. Alle var enige om at dette ble en god opplevelse. Hilsen fra Bente Kyrkjebø, kulturkontakt og kontaktlærer for 7. trinnPublisert av: Elever (klasse - Kringler-Slattum) – 30.10.2019 15:59
Klassen evaluerte konserten rett etterpå. De likte det godt og syns det var dritbra, gøy, ganske rart, spesielt og interessant. Det var spennende med alle de rare lydene som var merkelige og annerledes. Det føltes som de snakket et annet språk. Noen ganger hørtes det ut som fuglelyder, noen ganger som samisk joik. Urlyder syns de det minte dem om. De yngste likte konserten veldig godt. De var fornøyd med at det også ble både ord og musikk de kjente igjen på slutten. Alle var enige om at dette ble en god opplevelse. Hilsen fra Bente Kyrkjebø, kulturkontakt og kontaktlærer for 7. trinnPublisert av: Elever (klasse - Kringler-Slattum) – 30.10.2019 16:01