Utforsk våre produksjoner og se hva som skjer!

Gå til kommune eller skole

DKS - Akershus

Akershus fylkeskommune, kulturseksjonen, DKS-enheten

Postadresse: Postboks 1196, Sentrum, 0107 OSLO

Besøksadresse: Schweigaardsgt. 6, 4. etg., 0107 OSLO

Telefon: 22 05 54 37

E-post:idaha@viken.no

Kontaktperson:

Antall produksjoner: 27

  • Alle

ARKEOLOG FOR EN DAG

Kulturarv, Trinn: 5-6
Elever graver ut en markedsplass fra middelalderen

Sommeren 2006 gjorde arkeologer et stort funn på gården Labo i Son. Mye tyder på at her var det en markedsplass over en lang periode. Det ble ikke tid til grundige undersøkelser, og det ga støtet til et uvanlig tiltak. 14 lastebillass med jordmasse ble «reddet» og kjørt til Follo Museum. Her kan arkeologer i ro og mak undersøke jorda.I den forbindelse dukket det opp en idé. Hvorfor ikke la skoleelever hjelpe til? Elevene får et tredelt opplegg:
  1. Kort innføring om arkeologer og Hollendertiden
  2. Sålding av jordmasser sammen med en arkeolog
  3. Colour by numbers - elevene fargelegger en stor tegning, som skolen får med hjem. Noen ganger er det flere skoler, men bare en tegning. Da blir det loddtrekning. Se vedlegget på denne siden for er en mindre utgave man kan fargelegge selv, hvis man vil.  

DET MORSOMSTE JEG VET

Film, Trinn: 4
Fra gamle filmer med Mikke Mus i svart-hvitt, til absurde dukkefilmer og avanserte 3D-effekter - animasjonsfilm er så mye forskjellig. Hvordan lages de ulike uttrykkene? Hvilke fortellermuligheter gir animasjon? Animatørene Mats Grorud og Tuva Synnevåg kommer på besøk til skolen for å fortelle historien om det morsomste de vet - nemlig animasjonsfilm. Med seg har de filmsnutter fra både gammel og nyere animasjonshistorie, og dessuten dukker, tegninger, triks og eksempler fra filmer de har laget selv.

ET BEDRE LIV?

Kulturarv, Trinn: 8-9
UTVANDRINGEN FRA AKERSHUS TIL AMERIKA, PERIODEN 1850–1914
For å få et liv man drømmer om, er det vanlig å bryte opp fra hjemstedet og reise ut i verden. Det er vel helt legitimt? Hver og en av oss må vel ta ansvar for vår egen skjebne? 
Utvandrerne fra Norge til Amerika på 1800-tallet tok ansvaret for sin skjebne, brøt opp og reiste. Antakelig var det det eneste fornuftige å gjøre, for de hadde ingen fremtid i Norge. Mange fra Akershus gjorde det, og dette tilbudet forteller deres historie.I dag kommer det folk til Akershus fra andre steder i verden. Dette er mennesker med de samme behovene vi selv følte en gang. Hva med dem som i dag legger ut på reise for å skaffe seg et bedre liv? Hvor kan de dra, og hvordan blir de tatt imot?

FABELAKTIG

Visuell kunst, Trinn: 2
Gjennom denne utstillingen vil elevene få se og oppleve at det er mange forskjellige måter å arbeide med maleriet på.Et av verkene kan kanskje ikke kalles et maleri engang? Alle arbeidene er fargerike og har figurative elementer i seg. Dette gir gode muligheter til å fabulere rundt bildene.

FILMANMELDERENS ABC

Film, Trinn: 10
Hva betyr et terningkast?
Filmanmelder Einar Aarvig viser fram klisjeer og konvensjoner fra filmens verden, og deler med oss hvordan han som filmanmelder tenker. En klisje i en film behøver ikke alltid være en dårlig ting. Einar forklarer også hvilke vurderinger som ligger bak når han gir et terningkast.
Einar har anmeldt kinoaktuelle filmer siden 2000, både i ulike tv-programmer og i bladet «Filmmagasinet».

FLYKTNINGERUTA

Kulturarv, Trinn: 10
Temadager om å være på flukt før og nå. 10. trinn-elevene i Aurskog-Høland drar på todagers tur med overnattinger. Første dag går de deler av flyktningeruta som ble benyttet under 2. verdenskrig. De ender opp ved Grenselosmuseet. Her overnatter de i telt. Andre dag får elevene foredrag ved Lise Sæther og Jan Eirk Karlsen, og de har aktiviteter i regi av HIPP (Help Increase the Peace Project)
Mål for turen er at elevene skal:
  • bli kjent med hendelser og arbeid i Aurskog-Høland under 2. verdenskrig ved å gå deler av Flyktningruta fra A-H til Eidskog via Sverige
  • bli kjent med biografien til Inger Gulbrandsen som ble internert i Ravensbrück
  • bli kjent med historier fra ulike grenseloser 
  • bli kjent med konfliktløsningsprogrammet til HIPP
Program: Dag 1: Elevene går sammen med dyktige guider deler av flyktningeruta fra Malnes v/Setskog, passerer grensen mot Sverige og går videre til Skjølåbråtan hvor teltplassen befinner segDag 2:  Forteller Lise Sæther fremfører biografien til Inger Gulbrandsen som under 2.verdenskrig ble deportert til konsentrasjonsleir RavensbrückForteller Jan Eirik Karlsen fremfører historier om «krigens største redningsbragd»; Den dramatiske historien til Carl Fredriksen transport, Ole Burås og andre grenseloserGamemaster kommer med ESCAPE BOX og elevene får prøve seg som kodeknekkere og spionjegere.

FNRZ

Visuell kunst, Trinn: 8
Tegneserieskaper Sigbjørn Lilleeng har gitt ut boka. “FNRZ” , bok1 "Nagel". Den er en science fiction/fantasy-spenningshistorie med fokus på ungdom, samhold, vennskap og har en underliggende tematikk om samfunn, krig og økologi. Han vil vise sider fra boka og snakke om innholdet med elevene. Men også vise og snakke om arbeidsprosessen sin.  Den siste halvparten av tiden vil han lage en tegnet historie sammen med elevene på tavlen, et tegneseriefigur-verksted!https://www.sigbjornlilleeng.com/ Lykke til med besøket!

GOD VAKT!

Kulturarv, Trinn: 3
Elever på 3. trinn møter opp ved et lokalt militært kulturminne og blir med på en kulturhistorisk vandring med forteller Jan Eirik Karlsen.

HEKSEJAKT

Litteratur, Trinn: 7
Har du ei heks i familien?
– Nei, svarer du sikkert, det finst jo ikkje hekser!

Du har sjølvsagt rett. Det finst ikkje hekser i verkelegheita. Ikkje trolldom heller. Men om du hadde leitt langt bakover i slekta di, kan det hende du hadde funne ei heks likevel.

Kanskje blei ho mistenkt for å drive med trolldom og brend på bålet her i Noreg, for fire hundre år sidan.

Aina Basso har skrive to bøker for barn og ungdom om dei norske og europeiske hekseprosessane, ungdomsromanen Inn i elden (2012) og ei faktabok for barn og ungdom, Heksejakt og heksebrenning i Europa (2016).Med stemningsfullt tonefølgje av cellist Katrine Schiøtt fortel Aina historier om verkelege hekser, om kva som eigentleg skjedde under den store heksejakta i Europa, kva ein trudde ei heks var og gjorde – og kva som skjedde med den som blei mistenkt for å drive med trolldom. 
Produksjonen er støttet av Litteraturbruket.

I TØMMERFLØTERENS FOTSPOR

Kulturarv, Trinn: 6
Besøk på Fetsund lenser for 6. trinn i Sørum kommune. Temadag om tømmerfløterlivet og andre yrkesgrupper som levde av tømmeret som kom nedover med vannmassene i Glomma. En opplevelsesrik dag med rollespill, møte med smed og sagmester, film og mange historier. Elevene får også prøve seg med tømmerhake og gå en tur på flåtegangene.

KATASTROFEN (Gorgon produksjoner, Barracuda og Petra Produksjoner)

Scenekunst, Trinn: 1-4
Kanada og Tiburon bor i samme hus fordi ingen av dem vil bo alene. Her har de sine vaner og rutiner. De koster, måler og deler hyggelige stunder over en kopp te.
Det er godt å bo sammen med en venn når en er redd. Kanada er redd. Kjemperedd. Hun kjenner på seg at det snart kommer til å skje noe forferdelig. En katastrofe.De fleste av oss opplever å være redde for noe. Kanskje er det noe vi vet kan være farlig og noe eller noen som skremmer oss eller det kan være bare at vi tenker det. Hva skjer når vi er redde?«Katastrofen» er en morsom forestilling over et alvorlig tema.Forestillingen kan være litt skummel noen ganger, men det kan hende at alt går bra til sist!Skuespillere er Arturo Tovar, Martha Kjørven og Kristin Hestad har regien. De møttes gjennom Sykehusklovnene i Oslo. Forestillingen er inspirert av sykehusklovnens arbeid og Tove Janssons historie «Filifjonka som trodde på Katastrofer».

KUNSTEN OG BYGGET

Visuell kunst, Trinn: 8-10
OPPLEV ARKITEKTURENI løpet av to timer vil elevene utforske arkitekturen på Henie Onstad. Hva gjør arkitekturen med omgivelsene? Og motsatt: Hvordan påvirker omgivelsene bygget?Med sin distinkte, uttrykksfulle arkitektur, organisk plassert i landskapet, og med gjennomgående bruk av glass, stein, naturbetong og kobber, inviteres elevene til å se på materialer, funksjon og omgivelser på Henie Onstad Kunstsenter.Utstillingssalene åpner seg ut mot fjorden som en vifte, en skapende hånd eller et sprikende lønneblad. Elevene skal se, føle og erfare landskapet og arkitekturen.

LIREKASSA

Kulturarv, Trinn: 4
Åse kommer til skolen og har med seg sin egen lirekasse. Gjennom musikk og fortellinger formidler hun lirekassens historie - dens fremvekst, bruksområder og hvordan den til slutt ble upopulær, gjemt og glemt.Dette spesielle instrumentet er nært knyttet til menneskesjebner, fattigdom og livet på landeveiene. Elevene får høre historier om mennesker som fikk lirekassen som krigspensjon og vandret rundt i Europa, men også om den norske lirekassehistorien som er en muntrere historie der instrumentet ble brukt til dans og bryllup.Foruten noen entusiaster må lirekassen sies å være nærmest utdødd i Norge i dag. Dette ønsker Åse å gjøre noe med. Med sin lirekasse viser hun hvordan en kan vekke til live en gammel tradisjon, og tilføre tradisojnen noen nye element og en personlig vri.Forestillingen er interaktiv og elevene får selv delta i ulike aktiviteter for å levendegjøre hvordan lirekassen ble brukt. Elevene får også være med å synge til lirkassens luftige akkompagnement.

LIVET, DØDEN OG KLOVNEN

Litteratur, Trinn: 3-6
Med utgangspunkt i billedbøkene Jeg er Døden, Jeg er Livet og Jeg er Klovnen virvler Elisabeth Helland Larsen opp store tema på en ufarlig måte. Hun bruke figurteater og klovning i møte med barna, og kommuniserer både visuelt og verbalt. Elisabeth ønsker å snakker om både livet og døden på en hverdagslig måte, og ikke skape tabuer rundt noe vi alle må forholde oss til.De store temaene blir behandlet på en leken og varm måte.
Bøkene til Elisabeth er fargerikt illustrert av Marine Schneider, de har fått mye internasjonal oppmerksomhet og er oversatt til ti språk.

MENNESKETS OPPRINNELSE

Film, Trinn: 7
MENNESKETS OPPRINNELSEEr vi innvandrere fra et annet sted, en planet firkantet som en boks? Da en fiendtlig skapning truet planeten, måtte innbyggerne evakuere og etterlate sin identitet og hukommelse. Vi husker ikke lenger den firkantede planeten, men fortsetter å bygge firkantede kasser her på jorden. Men for noen av oss kommer minnene fra krystallplaneten tilbake i små fragmenter.Pjotr Sapegin er en av Norges mest kjente og prisbelønte animatører, og står bak filmer som "Det siste norske trollet", "Huset på Kampen" og «Nå skal du høre» bl.a.

Kristin Günther har vært scenograf og rekvisittmaker på denne filmen. Sammen viser og forteller Pjotr og Kristin om hvordan denne filmen har blitt til, og om hva som kreves for at en historie skal bli til en god animasjonsfilm. De har også med  rekvisitter og dukker fra filmen som elevene kan se.

PUSLESPILLET

Visuell kunst, Trinn: 2-4
Kunstneren Siri Berqvam kommer på besøk  med et helt spesielt puslespill som kan settes sammen på hundrevis av måter. Sammen med Siri skal vi se på brikkene, studere hvordan de ser ut og finne ut hvor de kan få en plass.

RIKKE PETRIKKE OG RAMPEROMMET (Unge Viken Teater)

Scenekunst, Trinn: 1-4
«Hvorfor er det mørkt om natta? Hva var jorden før big bang? Hvorfor må jeg gå på skolen?»
Rikke vil ikke sove. Med sin grenseløse fantasi møter hun en skravlete pute, en lettskremt lampe og en klok seng. Men når fantasien får løpe fritt, dukker det også opp noen skumle romvesener som vil ha merkelapper og regler og skjemaer på alt.«Rikke-Petrikke og ramperommet» er en forestilling om å undersøke hvor stor og forunderlig verden er og om å tro på sin egen evne til å tenke store tanker.Forestillingen er en samproduksjon mellom Oslo Nye Teater og Akershus Teater.Målgruppe: 1.-4. trinn

RUSTNING

Film, Trinn: 9-10
Ungdomsmiljø, gutteperspektiv og filmspråkKortfilmen "Rustning" utforsker miljøet i norske guttegjenger, og gjennom tre sosiale og tre private settinger portretteres tre gutters ungdomstid. Filmen skildrer gjenkjennelige og sårbare situasjoner, og viser hvordan handlingene våre påvirkes av forventninger og relasjoner.Regissør Marius Myrmel og skuespiller Rebekka Kjølle eller Jakob Larsen Fort forteller om utgangspunktet for filmen og produksjonsprosessen.

SHE-PACK

Film, Trinn: 10
Det er bursdagsfeiring på en svømmehallsdisco, og underdogen Ronja utfordrer jentegjengens alfahunn til maktkamp. Leken eskalerer fort, og i maktberuselsen som følger mister Ronja og de andre jentene kontrollen.Filmen vant Amanda for beste kortfilm under Haugesund filmfestival og hovedprisen «Gullstolen» for beste kortfilm under Kortfilmfilmfestivalen i Grimstad 2019. Der vant filmen også pris for beste manus og kritikerprisen.

STEINALDEREN KOMMER

Kulturarv, Trinn: 4
Klasserommet blir til boplassArkeolog Fredrikke Danielsen besøker elevene med et opplegg hvor klasserommet gjøres om til en boplass fra steinalderen. Med seg har arkeologen alt fra små biter av flint til en bergvegg med helleristninger. Flotte kopier av redskap, våpen og smykker blir sendt rundt mellom elevene. Ved hjelp av det de finner, manes en gammel kultur fram – kulturen til de første fangst- og jegerfolkene som kom til Norge for kanskje så mye som 12 000 år siden.

TENK FILM!

Film, Trinn: 9-10
Hvordan utvikler man en filmidé?Noen ganger får man en idé og tenker: Den skulle jeg å ha laget en film av! Men hva skal egentlig til for at en god idé kan bli til en god film?Dette verkstedet vil gjennom praktiske og lekne øvelser lære deg hvordan man med utgangspunkt i egne erfaringer kan jobbe frem idéer og hvordan man kan utvikle disse idéene til filmer. Alle idéer kan i utgangspunktet bli til en film, men for å få dette til må man også lære seg å tenke film, tenke filmatisk.Dette skoleåret (2019/20) har Viktor med seg Morten til Hurdal og Nannestad i september, oktober og februar. I november er Aurora med ut sammen med Viktor til Frogn og Rælingen.

TO MY CHILDREN

Visuell kunst, Trinn: 8-9
Shwan Dler Qaradaki har laget den digitale billedfortellingen «To My Children» som et resultat av et besøk i sitt opprinnelsesland – irakiske Kurdistan, et sted hvor ISIS-styrkene bare var noen mil unna. Hvordan er det å bo i Vesten og være redd for at familien der nede når som helst kan bli angrepet av terrorister? Filmen viser et visuelt fortellende brev til Qaradakis barn og ufødte barnebarn i Norge.«To My Children» består av tekst, billedmateriale og musikk. Billedmaterialet er både tegninger, foto og video. Shwan Dler Qaradaki vil vise filmen og snakke med elevene om innholdet, men også om hvordan han har laget fortellingen.Qaradaki setter gjennom sitt kunstneriske virke søklys på spørsmål knyttet til identitet, og det å være en del av en multikulturell virkelighet. I hans arbeider møter vi noen av vår tids mest aktuelle samfunnsspørsmål. De skildres i et personlig og poetisk visuelt språk samtidig som de har en klar politisk undertone.En undrende og reflekterende holdning kjennetegner alle hans prosjekter, som på forsjkjellig vis forsøker å utvide forståelsen av hva det vil si å leve i verden i dag.Lykke til med besøket!

TUNGESKJÆRERNE

Film, Trinn: 4
I dokumentarfilmen "Tungeskjærerne" er det miljøet rundt det årlige torskefisket som rammer inn historien om byjenta Ylva (9) som i vinterferien drar for å besøke mormor, morfar og den allerede erfarne tungeskjæreren Tobias (10). De to ble kjent forrige vinter og nå skal Ylva prøve seg som tungeskjærer selv. Regissøren skildrer et røft og direkte, men samtidig varmt og ikke minst humørfylt miljø hvor barn jobber, får ansvar og inkluderes på lik linje med de voksne.
Regissør Solveig Melkeraaen forteller om arbeidet med filmen og svarer på spørsmål.

TÅRNET

Film, Trinn: 7
Fire generasjoner palestinske flyktninger. Ett håp.Den 15 mai 1948 ble staten Israel opprettet, til tross for omfattende protester fra palestinerne som bodde i området fra før. Store deler av den palestinske befolkningen ble fordrevet fra sine hjem og over 500 palestinske landsbyer ble ødelagt . Palestinerne kaller 1948-krigen for "al-Nakba", som betyr "katastrofen".Tårnet er en varm og spennende fortelling om den elleve år gamle jenta, Wardi, og hennes oldefar Sidi, som bor sammen i et høyt tårn i en flyktningleir i Beirut, Libanon. Helt siden Sidi kom til flyktningleiren i 1948 har han holdt fast på håpet om å returnere til sitt kjære Palestina, men nå er tiden i ferd med å løpe ut. Filmen tar oss med på Wardis reise til fortiden gjennom historiene til de fire generasjonene som bor i tårnet, i søken på Sidis tapte håp og hennes egen fremtid.Filmen er basert på ekte historier fra intervjuer, samtaler og observasjoner gjort av regissør og manusforfatter, Mats Grorud, mens han bodde i en flyktningleir i Beirut, Libanon.Filmen er med norsk tale.

VIRAL (Unge Viken Teater)

Scenekunst, Trinn: 8-10
Arthur og Stian er 14 år og føler seg utafor. De vil bli berømte og populære på skolen. Men hvordan får man til det over natta? Ved å lage en YouTube-kanal så klart! Og videoene, de må ha sjokk-effekt! Akkurat den filmen av hun læreren, den burde de kanskje ikke ha lagt ut? Men når de innser det, så er det for sent... Filmklippet sprer seg som et virus. Det har gått viralt.
I suksessforestillingen VIRAL gir to skuespillere liv til 27 forskjellige karakterer! Forestillingen vant «Best Independent Production» den Australske Mathilda Awards i 2016. Akershus Teater er det første teatret som produserer forestillingen utenfor Australia.

FRAMTID PÅ FLUKT

Litteratur, Trinn: 8-10
Skolen får besøk fra 2045 - en flyktning fra framtiden. Gjennom slampoesi vil dere få rapport fra framtiden slik at dere kan forberede dere på hva som kan skje. Det er kanskje en advarsel, kanskje et rop om hjelp, kanskje et håp. 

STORMFUGL OG SØPPELPLAST

Litteratur, Trinn: 5-7
Stormfuglen er en seilflyver, skapt for å mestre blåst og kuling. Den er ingen dykker, og må finne maten sin på overflaten. Stormfuglen er ikke kresen, og spiser det meste som er smått og flyter på havet. Men hva skjer når det som flyter ikke er mat?
Uttrykksform
Tidspunkt
Åpne filter