Arnestad skole

Arnestad skole

Postadresse: Asker kommune, Pb 353, 1372 Asker

Besøksadresse: Håkavikveien 49, 1390 Vollen

Telefon: 66 76 55 00

Kontaktperson: Andrea Svenkesen, andrea.alejandrina.svenkesen@asker.kommune.no, Ingrun Marie Karlengen Mønnich, ingrun.marie.karlengen.monnich@asker.kommune.no (Tilrettelagt, spesialavd), Svein Stensaker, 98081588, sstensak@asker.kommune.no

Antall produksjoner: 11

  • Alle
  • VGS
  • Tilrettelagt

(TILRETTELAGT) ALMIR OG PUFFENE

Musikk, Trinn: 1-VG3
Almir kommer til skolen med akkordeonet på ryggen og splitter ny egenkomponert musikk i hode og fingre - men ikke nok med det; han har med seg ti magiske puffer! Disse er utstyrt med lyselementer som trigges av musikken Almir spiller live og til et lysdesign. Slik blir puffene en visuell del av musikken. Puffene er utformet slik at barn fra 6-12 år kan sitte på dem mens Almir beveger seg rundt i rommet med musikken som vegviserALMIR OG PUFFENE  er en ordløs forestilling som handler om Almirs oppvekst i byen Tuzla i Bosnia under den Jugoslaviske borgerkrigen.  Her bodde han sammen med familien sin i en av byens blokkområder. ALMIR OG PUFFENE handler om denne oppveksten; en liten gutt med trekkspill som løp opp og ned trappene og inn dørene til venner og familie i blokkene der de bodde. Det var her han fikk sitt første trekkspill, det var her han lekte gjemsel,  men også her han måtte løpe i dekning for krigens stygge vesen. Almir gjenskaper lydene med trekkspillet sitt - opp og ned trapper, gjennom dører som knirker, mørke kjellere, spennende loft med trekkfulle lyder og barnelatter med store smil. Det er denne verdenen Almir tar oss med til. 

(TILRETTELAGT) LIVET, DØDEN OG KLOVNEN

Litteratur, Trinn: 1-VG3
Med utgangspunkt i billedbøkene Jeg er Døden, Jeg er Livet og Jeg er Klovnen virvler Elisabeth Helland Larsen opp store tema på en ufarlig måte. Hun bruke figurteater og klovning i møte med barna, og kommuniserer både visuelt og verbalt. Elisabeth ønsker å snakker om både livet og døden på en hverdagslig måte, og ikke skape tabuer rundt noe vi alle må forholde oss til. Hun legger alltid vekt på å stimulere de friske kreftene i dem hun møter, og de store temaene blir behandlet på en leken og varm måte.Dette året besøker Elisabeth skolene alene.Neste skoleår, 2019/20, har Elisabeth med seg musiker Paal Viken Bakke.

(TILRETTELAGT) SAFARIUM

Scenekunst, Trinn: 1-VG3
Forestilling og safari!Safarium er en danseforestilling spesielt tilrettelagt for barn med spesielle behov. Prosjektet beveger seg mellom å være en forestilling og et verksted, et laboratorium og en safari, der barna inviteres med i utforskning av rom og bevegelse sammen med danserne.Safarium tar utgangspunkt i opplevelse av verden gjennom kroppslige møter; mellom ulike kropper eller mellom kroppen og omgivelsene. Gjennom sanselig og taktil utforskning av rommet og mange store, små, rare, myke puter får publikum oppleve bade fysisk kraft og varsomhet. Målet er å utfordre publikum til erfaring av kroppen utover det hverdagslige. Uttrykket utspiller seg i et taktilt landskap, som danserne og barna deler – et landskap som kan plasseres på ulike steder på skolen eller andre arenaer. Landskapet fungerer både som forestillingsrom, og som en midlertidig installasjon – et kunstverk i seg selv. Gjennom forestillingens ulike situasjoner transformeres både danserne og landskapet.Konsept/produksjon: Landing v/ Ina Coll Kjølmoen og Venke Marie Sortland
Konsept scenografi: Camilla Wexels Riser
Medskapende kunstnere: Marianne Skjeldal og Sigrid Kopperdal
Utøvere: Sigrid Kopperdal/Pernille Holden, Ida Gudbredsen/Ina Coll Kjølmoen, Marianne Skjeldal/Marie Bergby HandelandCo produsent: INK2013 (Den Kulturelle Skolesekken og SEANSE)

(TILRETTELAGT) TUMBLE IN THE JUNGLE

Scenekunst, Trinn: 1-VG3
Et lekent sted!
Et jungel, en oppdagelsesferd, vennskap, erting, og masse lek. På scenen møter vi to dansere og en døv musiker. Vi følger deres oppdagelsesferd gjennom absurde humoristiske og poetiske tablåer, landskapet ser ut som en jungel og der kan mye skje. Koreografen Bertrán de Lis arbeider i et scenisk uttrykk som er svært visuelt, og hvor hun bruker teatralske virkemidler. Forestillingen er tilpasset hørselshemmede, men passer også for alle.  
Dansere: Julie Moviken og Mikael Rønne/ Inés Belli og Cesilie Kverneland
Musiker/aktør: Rita Lindanger
Ide/koreografi/regi: Inger Cecilie Bertrán de Lis
Dramaturgi/regi: Robert Skjærstad
Scenografi: Carl Nilssen-Love
Komponist: Vidar Løvstad
Kostymedesign: Signe Vasshus
Rekvisitør: Antti Bjørn
Lysdesign: Daniel Kolstad Gimle
Prosjekt- og produksjonskoordinator: Justina Brazaite
Produksjon: ICB Produksjoner
Samproduksjon: Dansens hus
Illustrasjon: Antti Bjørn


Klangbein

Musikk, Trinn: 1-7
“Sint som en okse? Blid som ei lerke?
Har du hørt musikk som gjør deg gira,blid eller sur?
Musikk kan påvirke humøret vårt,
og dette vil “Klangbein” vise på konsertene sine...”Målet er å inspirere og utvide publikums syn på musikk, gjennom å fortelle historier med bruk av musikalske og visuelle elementer. Hverdagslige hendelser og følelser blir vist gjennom musikken. De to vennene Morten og Ole Jørn spiller improvisert musikk på forskjellige blåseinstrumenter. Duoen vil ta publikum med på en oppdagelsesreise i ulike stemninger. I tillegg vil de ha med seg lyder og rytmer som de har laget hjemme. De liker variasjon og dynamikk, og leker med både kjente og ukjente temaer. Publikum får ikke sitte stille, men blir involvert og skal også få dirigere deler av konserten - uten at utøverne kommer til å si noe. Hva skjer om musikerne ikke reagerer på tilrop, men kun på bevegelser?

Livet i det gamle Asker

Kulturarv, Trinn: 4
ARBEID OG LEK I BYGDA FOR 100 ÅR SIDEN Kl. 09.00   Trinnet kommer samlet til Asker Museum på Hvalstad.Kl. 09.00  – 10.00   Bli kjent med museet, hagen og noen av de gamle gjenstandene og Tilla, Otto, Hulda og Arne.Kl. 10.00 – 11.00  Praktiske aktiviteter som gir elevene innsikt i noen av gjøremålene som måtte gjøres på gården for 100 år siden. Aktivitet 1:  Husflid med spinning og vevingAktivitet 2:  Heimestell med lompebaking, grøtlaging og smørkinning.Aktivitet 3:  Spikking Aktivitet 4:  vannbæring og musikk Kl. 11.00 – 11.30  Matpause. Kl. 11.30 -  12.30  Praktiske aktiviteter fortsetterKl. 12.30 – 13.30  Frilek med hopping i høyet, hilse på hønene, gå på stylter, klatre på dyreskulpturene, leke med den gamle stigevognen (brannbilen), gråtass, tegne etc. Hva må gjøres på forhånd?Læreren bør lese noen av historiene til Otto Valstad høyt for elevene, samt at de øver seg på ”Smaa sporven gjeng i tunet” av Arne Garborg, ”Å, jeg strever så med mine små du” av Margrethe Munthe, ”Lua av” av M. Munthe og ”Alltid freidig når du går”. Sangene og historiene finner du i lærerveiledningen.Del klassen i 4 like store grupper på forhånd.Elevene må kle seg godt, og etter været, med varmt tøy, gode sko og eventuelt regntøy. Det meste av opplegget foregår ute. Det er veldig hyggelig om elevene klær seg i litt gammelsdagse klær, f.eks. sjal, skaut eller lue. -Kafé Gunhild selger blant annet is og elevene synes det er stas å kunne handle litt hvis det passer.Hva må medbringes:Elevenemå ta med matpakke.Læreren må ta med (dette gjelder for en elevgruppe på 60 elever og justeres etter elevantall) 4 kg godt kokte, skrelte og moste poteter, 2 kg hvetemel,  en pose med havregryn, lettkokte(evt. glutenfrie ved behov), 1 kg sukker, 2 kartonger kremfløte og et tomt og rent syltetøyglass med tett lokk. Ved allergier, gi museet beskjed minimum en dag på forhånd til: post@askermuseum.no eller tlf: 66790011

Oslofjordmuseet

Kulturarv, Trinn: 6
Oslofjordmuseet åpnet fredag 7. juni 2013 etter noen hektiske måneder med utstillingsbygging. Museet har en stor samling av fritidsbåter, og båtutstillingen vil derfor stadig veksle, slik at flest mulig båter kan vist fram for publikum.

Museet har også andre utstillinger: "Fjord og friluft", Seglloftet og "En renere fjord". Den siste handler om kloakken fra Osloområdet, hva skjer med den. I "Fjord og friluft" finner du blant annet en robåtsimulator.Program Asker DKS (Inntil 56 elever, 2 klasser)Kl.0900 – 0930 (kan forskyves med tilsvarende forskyvning av avslutning)Foredrag om Anker og Jensen (Båtbyggerne i Vollen)Film fra regatta 1914Foredrag om polarskipet Maud og Roald Amundsens ekspedisjonKl.0930 – 0950Omvisning i utstillingene (Halvparten ute ved brygger, stranda)Kl.0950 – 1010Omvisning i utstillingene (Halvparten ute ved brygger, stranda)Kl.1010 – 1030FiredelingBygge StrikkbåtMuseumsquizKort intro om forurensing med påfølgende VeasfilmLunsjKl.1030 – 1050Firedeling fortsetter med bytterKl.1050 – 1110Firedeling fortsetter med bytterKl.1110 – 1130Firedeling fortsetter med bytterKl.1130 - 1150Avslutning med film fra ferielivet på Langåra 1953Program Asker DKS (Inntil 28 elever, 1 klasse)Kl.0900 – 0930 (kan forskyves med tilsvarende forskyvning av avslutning)Foredrag om Anker og Jensen (Båtbyggerne i Vollen)Film fra regatta 1914Foredrag om polarskipet Maud og Roald Amundsens ekspedisjonKl.0930 – 0950Omvisning i utstillingeneKl.0950 – 1010TredelingBygge StrikkbåtMuseumsquizKort intro om forurensing med påfølgende VeasfilmKl.1010 – 1030Tredeling fortsetter med bytterKl.1030 – 1050Tredeling fortsetter med bytterKl.1050 – 1100Avslutning med film fra ferielivet på Langåra 1953Lunsj kan legges inn mellom gruppebyttene etter avtale med tilsvarende forskyvning av avslutning.
I tillegg til det faste programmet:Liv og leven under vann Liv og leven under vann er en workshop med kunstneren Pippip Ferner på Oslofjordmuseet. Hun forteller og viser bilder fra alt det rare og fascinerende som befinner seg under vann. Alt fra bitte-bittesmå plankton til større arter. Mange av disse marine dyrene er truet på grunn av forurensing forårsaket av oss mennesker. Pippip Ferner har i sitt kunstneriske prosjekt fokus på livet i havet og plastsøppel, og under denne workshopen får elevene tegne “liv og leven” i havet og lage figurer av plastsøppel funnet på Askers mange strender.

Rocky-Verdens sterkeste hund

Litteratur, Trinn: 1-2
Da jeg var liten hadde jeg en hund. Rocky var bestekameraten min.Få ting i livet er så skjellsettende som barnets møte med et viktig kjæledyr.  Rocky, verdens sterkeste hund, er en solo-forestilling som med humor og varme forteller om den store rottweileren og den lille gutten. De to utforsker lekens og livets muligheter. Det er morsomt og spennende. Og gutten kommer nærmere seg selv den dagen Rocky dør og de to må ta farvel.Denne forestillingen tar på en unik måte utgangspunkt i et av de sterkeste båndene mange barn har til livet. Forholdet til et dyr. Fortellerens rolige nærvær gir stort rom for følelser og undring og viser at de enkle tingene, de historiene vi ikke trodde var så viktige former oss langt mer enn vi er klar over.Kjærligheten til dyrene og livet skinner i denne lille forestillingen. Dessuten lærer barna å synge! Erfaringen er lik overalt. Når fortellingen om Rocky er ferdig, tar barnas fortellinger over. De vil fortelle om sine egne erfaringer.«Rocky, verdens sterkeste hund» er en solo fortellerforestilling. 

The girl with the ugly face (Teaterkompaniet NIE)

Scenekunst, Trinn: 1-4
Lisa har lett for å bli sint. Når hun blir sint, så blir hun veldig sint. 
Hun har aldri slått noen, eller kastet stein på noen.
Men når hun blir sint så sier hun slemme ting. 
En dag sier hun så mange slemme ting, at alle de andre på skolen roper «Buuu, du er stygg i fjeset» Lisa går hjem og tenker at ingen forstår henne. Ikke de andre barna, ikke lærerne og heller ikke foreldrene. 
Dette er en forestilling om språk og sinne. Det er også en forestilling om vennskap, og om hvordan det er mulig å gjøre ting godt igjen når alt føles vondt.Den nye forestillingen til NIE (New International Encounters), bygger på intervjuer og verksteder med mer enn tusen barn i Norge, Kroatia og Storbritannia. The Girl with the Ugly Face handler om språk: hvordan språk forandrer vår oppfatning av verden rundt oss, hvordan verden rundt oss forandrer språk, og hvordan språk forandrer vår oppfatning av andre mennesker. Forestillingen handler også om å være seks år gammel og passe inn (eller ikke!), uansett hvor du er og hvilket språk du snakker.
Utøvere: Helder Deploige og Ingeborg Larsen 
Konsept og regi: Kjell Moberg 
Medregissør: Elisabet Topp
Scenografi og kostyme: Katja Ebbel Frederiksen
Komponist: Helder Deploige
Lysdesign: Jan Hons
Produsent: Iva Moberg/ Uta Guildhuis

Forestillingen er utviklet i samarbeid med Asker Kommune, og med støtte fra Norsk Kulturråd. 

To søstre og tolv måneder

Kunstarter i samspill, Trinn: 1-7
"Det var en gang en enke som hadde to døtre. Marfa var hennes egen datter, Marchinka var stedatteren hennes. Enken elsket Marfa, men hatet Marchinka, fordi hun var langt penere enn hennes egen datter.""De tolv måneder" er et russisk eventyr om ei jente som blir satt på mange harde prøvelser. Hver måned har sin egen skjønnhet, sin egen styrke og særegenhet. Kan de hjelpe henne?Med sin egen musikk inspirert av dette eventyret spiller Evelina syngende, dansende, knurrende, skremmende og malende med sitt trekkspill og sin stemme. Sammen med skuespiller Anette, som kun ved hjelp av sin egen stemme og kropp spiller alle rollene. 

We Come from Far, Far Away (Teaterkompaniet NIE)

Scenekunst, Trinn: 5-6
Inne i det store teltet er det et lite telt, og inne i det lille teltet er det en gutt. Han har reist langt. Han har stort sett reist alene. Han vil vise deg tingene han har med seg. Han vil også fortelle deg hvorfor han reiste, og veien han tok, men han kan ikke fortelle hvordan historien slutter…NIE har samarbeidet med Hvalstad transittmottak for mindreårige asylsøkere sidenhøsten 2015. De som bor der er hovedsakelig ungdommer i alderen 13 – 18 år som har kommet alene til Norge for å søke asyl. De fleste av de vi jobbet med var fra Afghanistan og Syria og de hadde reist hjemmefra og etter hvert med båt til Hellas og så Norge. Deres historier er vanskelige og utrolige. Som ungdommer flest er de fulle av energi, livskraft og håp for framtiden. I denne forestillingen forteller vi en av disse historiene enkelt og nært i en scenografisk ramme hvor publikum sitter inne i et telt, i et midlertidig hjem til en av mange på flukt.”Jeg hadde et telt som jeg kjøpte på et kjøpesenter i Hellas. Der var et skilt som jeg ikke kunne lese, hvor det sto € 75 med et kryss over. Ved siden av det var det skrevet med rød tusj €40. Tilbud! Jeg tok pengene mine og stilte meg i kø. Når jeg kom til kassen, ga jeg disse pengene til mannen og han la de i kassen. Så spurte han meg om noe og jeg smilte. Så begynte han å kjefte på meg. Han kjeftet og skrek så jeg tok opp telefonen min og begynte å filme ham…”Forestillingen varer 55 min, og etter forestillingen åpner vi for en samtale med publikum. På utsiden av det store teltet vil det vær en dagsaktuell utstilling om mindreårige flyktninger.We come from far, far away vant Heddapris i 2017 for beste forestilling for ungdom. Regi: Alex Byrne/Kjell MobergSkuespillerne: Robert Orr, Iva Moberg, Jean GoubertLysdesign: Šimon Kočí
Scenografi: Kateřina HouskováTilbakemeldinger:Hei! Vi vil gjerne gi tilbakemelding om at teaterstykket «We come from far far away» var utrolig bra, både når det gjelder innhold og uttrykk. Det var en så relevant historie som ble fortalt samtidig som det var lagt inn både humor og variasjon med musikk. Alle elevene koste seg, det var et stykke som virkelig fenget. NesøyaBåde 6. trinn og 7. trinn er over seg av begeistring, og ikke minst ungene ble bergtatt av oppsetningen og måten skuespillerne framførte et så alvorlig tema på. De beveget alle som var tilstede. For egen del må jeg si at det er lenge mellom hver gang jeg blir så direkte truffet av et teaterstykke. Arnestad.Jeg vil sende en mail for å si at dette var den beste og viktigste skoleforestillingen jeg har sett som lærer ila mine 12 år på Arnestad skole. Jeg var sammen med 7.klasse i dag og fikk se en meget sterk historie, fortalt på en gripende og forståelig måte. Den gjorde sterkt inntrykk på både voksne og barn! En stor takk til skuespillerne som levendegjorde en forferdelig vanskelig situasjon som berører flere mennesker enn vi kan forestille oss. Hei Iva Jeg ville bare hilse fra læreren som fulgte 6. trinn. Hun understreket at dette var den beste forestillingen som noen gang har kommet til oss. :-) Og i tillegg likte hun at temaet gled rett inn i samfunnsfagundervisninga. Jeg henger meg på rosen... Dere gav oss en stor opplevelse! Tusen takk! (Hvalstad skole)
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter