Vollen ungdomsskole

Vollen ungdomsskole

Postadresse: Håkavikv. 45, 1390 VOLLEN

Besøksadresse: Håkavikveien 45, 1390 Vollen

Telefon: 66754107 (Direkte til biblioteket)

E-post:liv.marit.o.kinnerod@asker.kommune.no (Kulturkontakt og bibliotekar ved Vollen ungdomsskole)

Kontaktperson: Liv Marit Kinnerød, 66754107 (Direkte til biblioteket), liv.marit.o.kinnerod@asker.kommune.no (Kulturkontakt og bibliotekar)

Antall produksjoner: 7

  • Alle
  • VGS
  • Tilrettelagt

(TILRETTELAGT) KUNSTFYRET

Visuell kunst, Trinn: 8-VG3
Kreativt og spennende kunstverksted i Oslofjorden
Dette besøket på Steilene fyrstasjon gir elevene mulighet til å treffe billedkunstner og beboer Tony Jon Larsson. De får oppleve en stedsrelatert kunstutstilling med foto og maleri, og får innsikt i hvordan naturen og stedet preger Tonys kunst. Gjennom foredrag med foto og film fortelles øyas og fyrstasjonens historie.
Elevene får prøve å selv være kunstnere, og tolke hvordan de opplever og sanser øya, dyrelivet og naturen. Besøket har en åpen struktur, hvor dagen legges opp ut ifra elevenes interesse og forutsetninger. Elevene kan tegne, male eller lage små skulpturer av naturelementer som man finner på øya. På høsten kan de også bruke øya til å lage et landartprosjekt.
Utsmykking på skolen: Det kan lages en sammenstilling av kunsten elevene lager i form av en fotomontasje på metall. Denne kan henges permanent på skolen.Fyrstasjonen har også mulighet for overnatting, dersom klassen vil ha et utvidet opplegg.

(TILRETTELAGT) LYDROMMET

Musikk, Trinn: 1-VG3
Lyd, lys, mørke og rom...Denne opplevelsen starter i et mørkt rom. Gjennom små, voksende lyspunkter avdekkes fire utøvere. Hva er dette? Hva kommer til å skje? Det får elevene bokstavelig talt både se og høre i en konsert hvor deres egen tilstedeværelse i rommet påvirker både lyset og musikken. Mørket skjerper sansene og gir elevene muligheten til å lytte på en ny måte og se «usannsynlige» detaljer. Et nytt og magisk univers oppstår – der og da!Musikerne og lysdesigneren ønsker å transformere det kjente rommet til noe nytt og unikt på hver skole. Lyset integreres i samspillet som en fjerde musiker, og denne gjensidigheten mellom lys og lyd gir produksjonen et helstøpt, unikt og universelt uttrykk som kommuniserer bredt og grensesløst uten ord.Vi møter tre musikere og én lyskunstner som lager en unik lyskonsert på hver skole.

(TILRETTELAGT) SAFARIUM

Scenekunst, Trinn: 1-VG3
Forestilling og safari!Safarium er en danseforestilling spesielt tilrettelagt for barn med spesielle behov. Prosjektet beveger seg mellom å være en forestilling og et verksted, et laboratorium og en safari, der barna inviteres med i utforskning av rom og bevegelse sammen med danserne.Safarium tar utgangspunkt i opplevelse av verden gjennom kroppslige møter; mellom ulike kropper eller mellom kroppen og omgivelsene. Gjennom sanselig og taktil utforskning av rommet og mange store, små, rare, myke puter får publikum oppleve bade fysisk kraft og varsomhet. Målet er å utfordre publikum til erfaring av kroppen utover det hverdagslige. Uttrykket utspiller seg i et taktilt landskap, som danserne og barna deler – et landskap som kan plasseres på ulike steder på skolen eller andre arenaer. Landskapet fungerer både som forestillingsrom, og som en midlertidig installasjon – et kunstverk i seg selv. Gjennom forestillingens ulike situasjoner transformeres både danserne og landskapet.Konsept/produksjon: Landing v/ Ina Coll Kjølmoen og Venke Marie Sortland
Konsept scenografi: Camilla Wexels Riser
Medskapende kunstnere: Marianne Skjeldal og Sigrid Kopperdal
Utøvere: Sigrid Kopperdal/Pernille Holden, Ida Gudbredsen/Ina Coll Kjølmoen, Marianne Skjeldal/Marie Bergby HandelandCo produsent: INK2013 (Den Kulturelle Skolesekken og SEANSE)

Amina Sewali - Gjør det selv

Musikk, Trinn: 8-10
Amina Sewali er skuespiller, sanger, beatboxer, musiker og manusforfatter. Ikke minst er hun en uhyre dyktig musiker. Med en nydelig stemme.Hva om du blander for eksempel Mozart og Robyn i én og samme låt, med kun din egen stemme? Og så lager du rytmer med stemmen, beatboxing, som du legger oppå vokalen. Deretter spiller du inn en video hjemme og legger den ut på youtube. Hva skjer da? Velkommen til Amina Sewalis verden! Amina Sewalis one woman band består av Aminas vokal, Aminas beatboxing, ulike rytmer redigert sammen på Aminas lesebrett, spilt inn på Aminas soverom. Med stemmen, kreativiteten og en iPad har Amina sunget seg fra jenterommet til Slottet. I denne konserten viser Amina elevene at mye kan gjøres alene, med enkle midler akkurat der du er.Orkesteret hennes består av en computer, elektriske effekter og en gitar. Knut Sævik står for visuelle eksplosjoner via videoprojeksjon.Amina lærte seg å lage musikk hjemme på soverommet. Hun har laget en liste med fire videoer som inspirerer henne:1: African Woman Plays Guitar2: Lauryn Hill i filmen Sister Act 23: Bobby McFerrin - Ave Maria4: Beardyman @BBC Comedy Proms 2011, Royal Albert Hall​​​​​​​
________________________________________________Amina har medvirket i filmen 99 % Ærlig. Se traileren herAmina har sunget på Slottet, sendt på NRK. Se klippet herVil du lære å lage beats av Amina? Se her

Bubble Jam a cloud performance (Rimini Protokoll)

Scenekunst, Trinn: 9
Who is on the other end of the internet?How does an algorithm work?
Who, or what, is giving us directions?
And who, or what, is fake here?Bubble Jam turns the internet into a chamber theatre.
Bubble Jam is a game platform. Its servers connect test players (12 and up) via smartphones that they are supplied with. They follow the chat of developers, who are located elsewhere, and respond to their directions and questions to create a perfect round of Bubble Jam: What should it be about? Nightmares? Friends that you’ve never seen? Photos that suddenly emerge? About what “type” you are? Or about that fact that life goes on?
Bubble Jam measures the responses and determines from them who should discuss what with whom. Questions are derived from poll results about how to proceed: Who is playing? And whom is being played with?Using technology and elements that have been developed for the Rimini Protokoll Project “Dreaming Collectives. Tapping Sheep”, written by Daniel Wetzel and Ioanna Valsamidou  (Staatstheater Dresden and others, 2017).Concept and Direction: Daniel Wetzel                                                                                                                                                Written by: Nikolas Hanakoulas, Giorgos Panagiotakis, Daniel Wetzel                                                                                        Space: Dido Gkogkou                                                                                                                                                                              Light:Guy Stefanou                                                                                                                                                                                Software system design and implementation: Dimitris Trakas (ViRA)                                                                                    Graphics: Dimitris Trakas, Renia Papathanasiou (ViRA)                                                                                                                Sound design: Lambros Pigounis                                                                                                                                                      Assistant sound : Stefanos Siminelakis                                                                                                                          Dramaturgy Script coding: Andreas G. Andreou, Kostis Kapidakis                                                                                              Logo: Dido Gkogkou                                                                                                                                                                              Project coordinator: Nikos Voyatzis                                                                                                                                                        Assistant space design: Kristin Brechler                                                                                                                                                Assistant space: Iliana Kaladami                                                                                                                                                        Assistant sound: Stefanos Siminelakis                                                                                                                                              Consultant-psychologist: Florentia Bakomitrou                                                                                                                          Production management: Juliane Männel, Yalena Kleidara                                                                                                              Technical director: Martin Schwemin

KALK 8. trinn ALLE

Kulturarv, Trinn: 8
I løpet av en hel dag skal elevene lære om kalkstein og noen av steinens anvendelsesområder og betydning. Kalkstein er en naturlig ressurs i Asker og Bærum. Det har vært tatt ut kalk fra området i over 900 år. Kalk har vært en viktig næringsvei for begge bygdene. Dette bevises ved Bærum kommunevåpen som er en kalkovn.
Når: Se turnèplan Hvor: Asker museum Påmeldingfrist: ingen påmelding - alle skoler har fått tildelt dag. Passer ikke dette, ber vi skolene bytte seg i mellom og gi beskjed til Asker DKS.Transport til og fra museet er den enkelte skole selv ansvarlig for.

Selvportrett uten ansikt

Visuell kunst, Trinn: 8
Selvportrett uten ansikt er et fotoverksted med fotokunstnerne Marie Sjøvold, Iselin Linstad Hauge og Nina Strand, hvor elevene lærer seg enkle fotografiske metoder og teknikker for å ta bedre bilder med mobilen. Elevene skal i løpet av fotoverkstedet lage en selvportrettserie bestående av tre ulike fotografier, som tilsammen skaper en større helhet og sier noe om hvem de er. Det vil gi dem kunnskap om hvordan fotografier kommuniserer seg i mellom og hvordan de kan velge sin historie ved å bruke bildesekvenser som metode. Selvportrettene skal tas uten at elevene viser sitt ansikt. Verkstedet vil fokusere på å vise skjønnhet på en annen måte enn det elevene omgir seg med i sosiale medier. Det vil utfordre elevene til å tenke på hvordan de kan vise hvem de er, uten å vise det mest opplagte: ansiktet. Sjøvold ønsker med det å utvide elevenes bevissthet med en alternativ estetikk som man ofte finner i kunsten. Fotografi er en svært viktig kommunikasjonsmøte for samtidens skoleungdom. Store deler av kommunikasjonen mellom ungdom skjer ikke gjennom ord og tekst, men gjennom fotografier. Elevene vil i dette verkstedet bevisstgjøres på og lære hvordan de kan kommunisere det de faktisk ønsker å si med fotografiene og hvordan fotografier kan leses og tolkes. I løpet av et 4 timers verksted fordelt over to uker, vil elevene få undervisning og praktiske oppgaver de skal løse. Verkstedet vil dermed fokusere på fotografi som noe fysisk og ikke bilder  på skjer, som elevene er mest vant med. Verkstedet ender opp i en klasseromsutstilling. Fotoverkstedet Selvportrett uten ansikt kan brukes som et tverrfaglig undervisningsopplegg mellom kunst og håndtverk, norsk og psykisk helse i prosjektperioden som går over 3 uker. 
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter