Siggerud skole

Siggerud skole

Postadresse: Siggerud skole, Ski kommune , Pb 3010, 1402 Ski

Besøksadresse: Gamle Siggerudvei 5, 1404 Siggerud

Telefon: 64 86 44 00, 90 56 18 84, 64 86 44 03

Kontaktperson: Lisbet Aune, 64864400, lisbet.aune@ski.kommune.no

Antall produksjoner: 11

  • Alle

EKORNES i 100

Musikk, Trinn: 1-7
Én musiker på 100 trommer presenterer rytmer fra 100 land
på instrumenter som er opptil 100 år gamle!Når Kenneth Ekornes spiller, ser han for seg forskjellige landskap og tidsepoker som han omformer til lydlabyrinter. Instrumentene hans er både 100 år gamle trommesett og moderne elektroniske slagverksinstrumenter. Ved hjelp av trommene forteller han at tiden og utviklingen går fortere og fortere i den moderne verden. Kenneth selv har i løpet av de siste 20 årene besøkt mer enn 50 av de landene han henter inspirasjon fra, blant annet Brasil, India og Norge.

FILMANMELDERENS ABC

Film, Trinn: 10
Hva betyr et terningkast?
Filmanmelder Einar Aarvig viser fram klisjeer og konvensjoner fra filmens verden, og deler med oss hvordan han som filmanmelder tenker. En klisje i en film behøver ikke alltid være en dårlig ting. Einar forklarer også hvilke vurderinger som ligger bak når han gir et terningkast.
Einar har anmeldt kinoaktuelle filmer siden 2000, både i ulike tv-programmer og i bladet «Filmmagasinet».

HANNE KOLSTØ

Musikk, Trinn: 8-10
Dynamisk norsk popmusikk med moderne arrangementer!
Rocka utrykk blenda med synther og frisk vokal!

HUSLY

Visuell kunst, Trinn: 4-7
En utstilling om å boVi bor på så forskjellige måter, men det å ha et husly er viktig for oss alle. Det gir oss beskyttelse og trygghet. Noen ønsker å bo på en liten flate med få ting, andre prioriterer annerledes. Helt fra vi er små bygger vi oss steder der vi kan søke ly eller lage vårt eget sted. Eksempelvis kan være bare med et teppe over en stol eller med plankebiter vi finner.I vår tid er det fokus på hvordan vi kan leve mer bærekraftig og en av de tingene vi kan gjøre noe med er hvordan vi bor. Hvor stor plass trenger vi egentlig og hvor mange ting trenger vi for å leve et bra liv?I denne utstillingen har vi med oss arkitekturmodeller, et kunstfoto av en hytte bygget av plankebiter i naturen og bilder av spennende og nytenkende måter å bygge og å bo på.Det å bo har alle erfaring med. Vi gleder oss til samtaler med elevene .​​​​​​​Lykke til med besøket!

MÆD LUGGUMT

Musikk, Trinn: 8-10
Skandinavisk folkemusikk i hard pakke!En svensk trommis og to norske felefantomer som ganske nylig har laga band, kommer etter hvert til deres skole!Trioen spiller i hovedsak norsk og svensk folkemusikk, men innslag av tradisjonsmusikk fra bl a Kina, Brasil og USA, står også på repertoaret. Luggum  er et dialektord som kan bety hyggelig, grei, koselig, real, jovial, likandes eller passende,  og kan brukes både for å beskrive mennesker, ting og tidspunkt mm.  Når dette kombineres med ordet "mæd" - ja, da kan det nok forventes en god porsjon galskap i musikken:-)PS. Denne produksjonen er ennå ikke laga, så infoen rundt programmet er føreløbig sparsommelig. Det vil komme mer kjøtt på beinet så snart vi har plukka låter og funnet formen:-)

MØLLENES HEMMELIGE LIV

Film, Trinn: 2-4
Se opp for slående bilder av møllenes unike pusteorganer, og vær forberedt på å miste pusten selv!
"Møllenes hemmelige liv" er en unik filmopplevelse, laget spesielt for visning i planetarium med et 180 graders lerret. Det betyr at elevene skal krype inn i et iglo-formet telt, og der inne vises filmen i taket og på veggene. "Møllenes hemmelige liv" avslører insektenes hemmeligheter, i en reise som strekker seg fra Ekvator til Polarsirkelen. Gjennom røntgenfoto i 3D blir vi kjent med insekter og møll på mikroskopisk nivå og får forståelse av mangfoldet i naturen, sårbarheten og møllenes unike evne til å tilpasse seg. Deler av denne filmen består av animerte sekvenser. Direkte etter filmvisningen får elevene møte animatør Øyvind Tangseth som forteller om teknikkene som er brukt, og alle får prøve seg på en enkel animasjonsøvelse.Filmen har norske stemmer.Til visningen setter vi opp et eget planetarium i Kultursalen på nye Bjørkelangen skole og i Marikollen kultursal.

RIKKE PETRIKKE OG RAMPEROMMET (Akershus Teater)

Scenekunst, Trinn: 1-4
«Hvorfor er det mørkt om natta? Hva var jorden før big bang? Hvorfor må jeg gå på skolen?»
Rikke vil ikke sove. Med sin grenseløse fantasi møter hun en skravlete pute, en lettskremt lampe og en klok seng. Men når fantasien får løpe fritt, dukker det også opp noen skumle romvesener som vil ha merkelapper og regler og skjemaer på alt.«Rikke-Petrikke og ramperommet» er en forestilling om å undersøke hvor stor og forunderlig verden er og om å tro på sin egen evne til å tenke store tanker.Forestillingen er en samproduksjon mellom Oslo Nye Teater og Akershus Teater.Målgruppe: 1.-4. trinn

SPOR AV DRÅPER OG RØDE NEBB

Musikk, Trinn: 1-7
Spor av dråper og røde nebbSarah Camille forteller oss historien om en liten kolibri som prøver å slukke en hel skogbrann med små dråper vann den bærer i sitt nebb. Denne lille historien er starten på en hel forestilling.Med slam-poesi, fortelling og musikk snakker vi om store og små ting.Om å sette spor, om å være ulik, om å følge spor, om å være unik;og mye i mellom.Musikken du får høre i denne forestillingen er en blanding av musikksjangre som jazz, brasiliansk, urban, afro-karibisk og folkemusikk. Sarahs poesi flettes inn i mellom historier og sanger.

STEINALDEREN KOMMER

Kulturarv, Trinn: 4
Klasserommet blir til boplassArkeolog Fredrikke Danielsen besøker elevene med et opplegg hvor klasserommet gjøres om til en boplass fra steinalderen. Med seg har arkeologen alt fra små biter av flint til en bergvegg med helleristninger. Flotte kopier av redskap, våpen og smykker blir sendt rundt mellom elevene. Ved hjelp av det de finner, manes en gammel kultur fram – kulturen til de første fangst- og jegerfolkene som kom til Norge for kanskje så mye som 12 000 år siden.

TO MY CHILDREN

Visuell kunst, Trinn: 8
Shwan Dler Qaradaki har laget den digitale billedfortellingen «To My Children» som et resultat av et besøk i sitt opprinnelsesland – irakiske Kurdistan, et sted hvor ISIS-styrkene bare var noen mil unna. Hvordan er det å bo i Vesten og være redd for at familien der nede når som helst kan bli angrepet av terrorister? Filmen viser et visuelt fortellende brev til Qaradakis barn og ufødte barnebarn i Norge.«To My Children» består av tekst, billedmateriale og musikk. Billedmaterialet er både tegninger, foto og video. Shwan Dler Qaradaki vil vise filmen og snakke med elevene om innholdet, men også om hvordan han har laget fortellingen.Qaradaki setter gjennom sitt kunstneriske virke søklys på spørsmål knyttet til identitet, og det å være en del av en multikulturell virkelighet. I hans arbeider møter vi noen av vår tids mest aktuelle samfunnsspørsmål. De skildres i et personlig og poetisk visuelt språk samtidig som de har en klar politisk undertone.En undrende og reflekterende holdning kjennetegner alle hans prosjekter, som på forsjkjellig vis forsøker å utvide forståelsen av hva det vil si å leve i verden i dag.Lykke til med besøket!

VINGER, POTER & KLØR

Litteratur, Trinn: 5-7
Å skrive er å gjøre det usynlige synlig, og å skrive sakprosa er kanskje å gjøre det ukjente kjent?Synnøve Borge skriver om dyr. Hun går tett på og prøver å finne pulsen til det ene individet, gjennom et år eller deler av et liv – som en slags uautorisert biografi. Hun leter etter et språk som ikke stenger for det sansbare i naturen. Målet er få til møter mellom barn og natur gjennom det hun forteller.Gjennom Vinger, poter og klør vil forfatter og naturfaglærer Synnøve Borge invitere elevene med inn i sin egen skrivemetode. Er det mulig å skrive på naturens premisser? At naturen selv får komme til orde? Og hva er forskjellen på å kunne noe om noen og å kjenne noen?Utgangspunkt for møtet med forfatteren er bøkene Brunlangøre, Kongeøyenstikker, Steinhumle , Ravn og Jerv.Brunlangøre en bok om en norsk flaggermusart. Hvordan er det å være en liten og vakker flaggermus med verdens største ører i forhold til vekta?Kongeøyenstikker er vår største øyenstikker, som viser seg å være vårt farligste rovdyr - for insekter vel å merke. Steinhumla er en av våre vanligste humler, lett gjenkjennelig for barn, og som navnet sier, bygger den gjerne bol i steingjerder. Men hva skjer når den får besøk av sin verste fiende, den fryktinngytende Steingjøkhumla?  Ravn er kjent fra myter og sagn i hele verden, også fra å være Odins kloke hjelpere, kanskje ikke rart at dagens forskere har funnet ut at de har en intelligens på linje med sjimpanser.Jerv har du kanskje aldri sett? Hvis du har, er du heldig, for jerven er både sjelden og sky. Gjennom denne boka får dere en unik sjanse til å bli bedre kjent.Lise Myhre har illustrert bøkene til Synnøve Borge. Tegningene bidrar maksimalt til å forsterke opplevelsen av dyrenes spennende liv. 
Uttrykksform
Åpne filter