Borgen skole (Ullensaker)

Borgen skole (Ullensaker)

Postadresse: Postboks 470, 2051 Jessheim

Besøksadresse: Borgen, Dugnadsveien 11, 2040 Kløfta

Telefon: 66 10 89 70, 98 21 43 05, 91186106

E-post:jens.peter.kvaerner@ullensaker.kommune.no

Kontaktperson: Karina Ottosen, 66108970, karina.ottosen@ullensaker.kommune.no

Antall produksjoner: 9

  • Alle

DET MORSOMSTE JEG VET

Film, Trinn: 7
Fra gamle filmer med Mikke Mus i svart-hvitt, til absurde dukkefilmer og avanserte 3D-effekter - animasjonsfilm er så mye forskjellig. Hvordan lages de ulike uttrykkene? Hvilke fortellermuligheter gir animasjon? Animatørene Mats Grorud og Tuva Synnevåg kommer på besøk til skolen for å fortelle historien om det morsomste de vet - nemlig animasjonsfilm. Med seg har de filmsnutter fra både gammel og nyere animasjonshistorie, og dessuten dukker, tegninger, triks og eksempler fra filmer de har laget selv.

DU OG JEG OG VI 2, 3, 4

Musikk, Trinn: 1-7
Du og jeg og vi 2 – 3 – 4 er en groovy barnekonsert som lærer publikum å klappe på 2 og 4!Trioen har med seg selvskrevne låter der man blant annet får møte Mr. Regnværssky som ikke føler seg hjemme noe annet sted enn i ørkenen og gamle fru Rosenstrøm som ikke er som andre fruer – hun pønsker nemlig på å rane banken. Låtene har stor sjangerbredde; eksempelvis en ballade om livet i havet, en skikkelig boogie-låt om promping (Fjerteprompeboogie) og en folkemusikk-inspirert låt som heter Skiløypeslått. Likevel er det en rød tråd som går igjen, og det er et ønske om å lære barn (og lærere) til å klappe på 2 og 4. Bli med på Klappjakt og klapp grooven på plass!

"Vi har et litt humoristisk mål om å lære barna å klappe på 2 og 4, noe vi mener er viktig i dag da mange foreldre klapper notorisk på 1 og 3. Det er også viktig for oss å fokusere på improvisasjon og frihet, og vi som er musikere i prosjektet har alle høyere utdanning innen rytmisk musikk og improvisasjon - og liker å leke oss i det musikalske landskapet.

I 2017 jobber bandet med innspilling og produksjon av en helt ny barneplate med nye orginalverk, et stjernelag av dyktige musikere og Geir Holmsen(Maj Britt Andersen, Silje Nergaard, Jon Eberson Group)

JERNET

Kulturarv, Trinn: 4
FORTELLINGEN OM METALLET SOM FORANDRET NORGE
En arkeolog besøker elevene og gir en spennende innføring om jernalderen (500 f.Kr.–1000 e.Kr). Metallet jern er vanlig, men sjelden i ren form. Da vi lærte kunsten å lokke jern ut av myrer og malm, fikk menneskene i Norge bedre muligheter til å klare seg. Jordbruk og husdyrhold kunne forbedres, skip kunne bygges for havseilaser, landområder kunne hærtas. En ny aktør trer fram – smeden. Han ble en nøkkelperson i den nye tiden, og det er ikke for ingenting han fikk plass blant guder og trollmenn.

LARS ER LOL (Teatret Vårt)

Scenekunst, Trinn: 5-7
Morsom og rørende historie om å tørre å være seg selv
Amanda gleder seg til å bli fadder for en søt, liten førsteklassing etter sommerferien. Men når Adam som hun er hodestups forelska i ydmyker henne foran hele skolen, og fadderbarnet hennes viser seg å være jevngamle Lars som dessuten har Downs syndrom, er det nok for Amanda. Når alt rakner og den som svikter aller mest er deg selv må du bestemme deg for hva som er viktigst: Å bli likt av de kule, eller å like deg selv.Iben Akerlie debuterte med barneboka Lars er LOL i 2016, og boka ble umiddelbart en kjempesuksess. Det ble rullet 6 – ere på terningene både av profesjonelle anmeldere og av barna selv. Boka vant for eksempel ARKs Barnebokpris i 2016.

SCREENING

Visuell kunst, Trinn: 5
En interaktiv multimediautstilling"Screening" betyr å undersøke og å kaste lys på noe.Dette skal elevene eksperimentere med sammen med mediekunstneren Verena Scholz. Hun vil vise sitt eget verk, en "multimedia-screening-installasjon" og elevene vil ta del i verket. De vil få  være med å eksprimentere med ulike motiver som blant annet egen kropp. Lys og skygge vil forandre seg alt etter bevegelser og ulike avstander fra prosjektor gir nye bilder. Det elevene lager dokumenteres med foto. Fotoene blir vist til alle på slutten sammen med en oppsummering av hva elevene har vært med på.Utstillingen er en opplevelse som gir nye erfaringer og utfordringer til å tenke i mange dimensjoner samtidig, lys, skygge, sted, rom, motiv, størrelse, avstand og stimulerer til bruk av teknikk som et kreativt verktøy.

SKULPTUR

Visuell kunst, Trinn: 2-4
Skulptur er en utstilling med dyr og mennesker og noen som kanskje er en blanding. Seks små skulpturer laget av mange forskjellige materialer. Alle er uttryksfulle på hver sin måte. Elevene kan sanse skulpturene gjennom å oppleve  hva de uttrykker, men også gjennom å ta på dem. Hva er de laget av og hvordan er det å kjenne på de forskjellige materialene?KUNSTNERE OG VERKPetter Hepsøe               SleepJim Darbu                      uten tittelDag Bratsbergengen    uten tittelAstrid Nondal                LøftIrene Nordli                   PorselensskulpturLars Widenfalk             I badet (på svøm)
​Lykke til med besøket!

THIPI OG DEN HEMMELIGE FESTEN

Litteratur, Trinn: 3
Om vennskap, mot, popkorn og månebobler.
Thipi er ti år og lei av å være pasient på det store sykehuset. En dag sitter hun i vinduskarmen på rommet sitt og oppdager en bitte liten dame med grønn hatt, trillebag og rød nese utenfor inngangen. Damen finner frem et kart og vinker opp til Thipi. Litt senere får Thipi og de andre barna på sykehusskolen et postkort med en spennende invitasjon. Men hvem er egentlig Florita, Birdie, Mr. Maxi og Løv som inviterer til vårfest?
Tidligere har Elisabeth turnert med billedbøkene Jeg er Døden, Jeg er Livet og Jeg er Klovnen. Denne gangen er det Thipi og den hemmelige festen hun skal lese fra. Elisabeth bruke figurteater og klovning i møte med barna, og kommuniserer både visuelt og verbalt.
PRODUKSJONEN VISES I BIBLIOTEKSBUSSEN SOM KJØRER INN I SKOLEGÅRDEN.

VINGER, POTER & KLØR

Litteratur, Trinn: 5-7
Å skrive er å gjøre det usynlige synlig, og å skrive sakprosa er kanskje å gjøre det ukjente kjent?Synnøve Borge skriver om dyr. Hun går tett på og prøver å finne pulsen til det ene individet, gjennom et år eller deler av et liv – som en slags uautorisert biografi. Hun leter etter et språk som ikke stenger for det sansbare i naturen. Målet er få til møter mellom barn og natur gjennom det hun forteller.Gjennom Vinger, poter og klør vil forfatter og naturfaglærer Synnøve Borge invitere elevene med inn i sin egen skrivemetode. Er det mulig å skrive på naturens premisser? At naturen selv får komme til orde? Og hva er forskjellen på å kunne noe om noen og å kjenne noen?Utgangspunkt for møtet med forfatteren er bøkene Brunlangøre, Kongeøyenstikker, Steinhumle , Ravn og Jerv.Brunlangøre en bok om en norsk flaggermusart. Hvordan er det å være en liten og vakker flaggermus med verdens største ører i forhold til vekta?Kongeøyenstikker er vår største øyenstikker, som viser seg å være vårt farligste rovdyr - for insekter vel å merke. Steinhumla er en av våre vanligste humler, lett gjenkjennelig for barn, og som navnet sier, bygger den gjerne bol i steingjerder. Men hva skjer når den får besøk av sin verste fiende, den fryktinngytende Steingjøkhumla?  Ravn er kjent fra myter og sagn i hele verden, også fra å være Odins kloke hjelpere, kanskje ikke rart at dagens forskere har funnet ut at de har en intelligens på linje med sjimpanser.Jerv har du kanskje aldri sett? Hvis du har, er du heldig, for jerven er både sjelden og sky. Gjennom denne boka får dere en unik sjanse til å bli bedre kjent.Lise Myhre har illustrert bøkene til Synnøve Borge. Tegningene bidrar maksimalt til å forsterke opplevelsen av dyrenes spennende liv. 

YADOH

Musikk, Trinn: 1-7
Mangeårig samarbeid mellom disse flotte musikantene har resultert i en forrykende konsert som setter spor!
Diom de Kossa spiller musikk med røtter i Elfenbenskysten. Kossa er Yadoh-trommemester og sanger. Yadoh-trommene er fem små trommer som er bundet fast til en stor en. I Norge har Kossa møtt Kenneth fra Sunnmøre, Olav fra Oslo og Tiago fra Brasil. Med trommer, fuzzgitar og bass, sammen med de utrolige rytmene fra Yadoh-trommene tar det helt av!
Uttrykksform
Åpne filter