Gjerdrum barneskole

Gjerdrum barneskole

Postadresse: Pb. 10, 2024 GJERDRUM

Besøksadresse: Gjerivegen 1, 2024 Gjerdrum

Telefon: 66 10 61 50

Kontaktperson: Wenche Dalmo, 66106153, wenche.dalmo@gjerdrum.kommune.no

Antall produksjoner: 10

  • Alle

ASKELADDEN

Kulturarv, Trinn: 1-3
"Askeladden" er et tilbud i kulturarv for de aller yngste elevene i skolen. Forestillingen har to mål. Det første er å introdusere elever i 1.- 3. trinn for Askeladden, den mest kjente og kjære skikkelsen i norsk folkekultur. Det andre er å la elevene få møte profesjonell fortellerkunst av beste merke.  Forteller Per Jostein Aarsand besøker klasserommet og har først en samtale med elevene om Askeladden med utgangspunkt i det vi får vite i eventyrene. Hva betyr Askeladden? Hvem var han? Hvor gammel er han? Hvor bodde han? Hva spiste han? osv. osv. Så avslutter han med et av eventyrene hvor Askeladden er med. 

DESIGN EN LABYRINT

Visuell kunst, Trinn: 5-6
Labyrinter kan man finne i malerier, graveringer og murverk fra tusenvis av år, fra Middelhavet til Nord-Norge. 5.trinn i Gjerdrum og Enebakk kommune skal få lære mer om labyrinter og få inspirasjon til selv å designe en labyrint. Elevarbeider vil deretter bli bearbeidet om til en egen "kommunelabyrint».
Skandinaviske labyrinter kalte man for Jungfrudans, som ble brukt som rituell danseplass. Labyrinten blir gjennom dette både scenografi og dansegulvet til en utendørs danseforestilling som kommer til skolen senere på våren.  (Se Labyrint under scenekunst)
Design en labyrint ledes av arkitekter fra ARKKI, Arkitekturskolen for barn og ungdommer, Helsingfors i Finland. Opp til 60 elever deles i to grupper og hver gruppe ledes av en arkitekt.

DET MORSOMSTE JEG VET

Film, Trinn: 7
Fra gamle filmer med Mikke Mus i svart-hvitt, til absurde dukkefilmer og avanserte 3D-effekter - animasjonsfilm er så mye forskjellig. Hvordan lages de ulike uttrykkene? Hvilke fortellermuligheter gir animasjon? Animatørene Mats Grorud og Tuva Synnevåg kommer på besøk til skolen for å fortelle historien om det morsomste de vet - nemlig animasjonsfilm. Med seg har de filmsnutter fra både gammel og nyere animasjonshistorie, og dessuten dukker, tegninger, triks og eksempler fra filmer de har laget selv.

JERNET

Kulturarv, Trinn: 4
FORTELLINGEN OM METALLET SOM FORANDRET NORGE
En arkeolog besøker elevene og gir en spennende innføring om jernalderen (500 f.Kr.–1000 e.Kr). Metallet jern er vanlig, men sjelden i ren form. Da vi lærte kunsten å lokke jern ut av myrer og malm, fikk menneskene i Norge bedre muligheter til å klare seg. Jordbruk og husdyrhold kunne forbedres, skip kunne bygges for havseilaser, landområder kunne hærtas. En ny aktør trer fram – smeden. Han ble en nøkkelperson i den nye tiden, og det er ikke for ingenting han fikk plass blant guder og trollmenn.

LABYRINT

Scenekunst, Trinn: 5-7
"Labyrint" en danseforestilling å gå seg vill i!
Med utgangspunkt i henholdsvis Enebakk og Gjerdrumslabyrinten laget av 5. klasse (se Labyrint under visuell kunst) vil 5 dansere innvie kommunens egen labyrint med en kul hip hop forestilling i skolegården. En labyrint er et et eldgammelt system av kompliserte ganger som er skapt for å forvirre gjennom kompliserte passasjer og tunneller. Labyrinten kunne også være en rituell danseplass. Danserne skaper en reise i og gjennom labyrinten hvor bevegelse, rytme og musikken leder an. 
I forkant har alle elevene vært gjennom en kort workshop på 20 minutter og en del av forestillingen er menneskelige labyrinter laget av elevene.

Selve forestillingen ute varer i 20 minutter og spilles uavhengig av været!
Workshopen i forkant er inne, elevene deles i fem grupper og jobber med hver sin danser.Til dette kan man bruke gymsalen eller klasserom som er ryddet.

Koreografi:
Christine Nypan har Bachelor i Jazz fra Off-Jazz og L’AID i Paris 2007 og er utdannet vedTony Maskot’s tverrfaglige hip hop utdannelse i Paris 2006. Chriz Jobber med internasjonale danse kompanier  og  også deltatt, vunnet og vært dommer i Battles i Norge og Internasjonalt. Chriz har fordypet seg i hip hop og house kulturen og spesialisert seg i House Dance. Dette har ført henne fra Oslo, Paris via Rio til New York.
Jens Trinidad er født og oppvokst i Oslo, og har sin bakgrunn i ’Streetdance’, der han har spesialisert seg innenfor hiphop og house-dance. Han var 11 år da han startet å danse på X-ray Ungdomskulturhus. Uten formell utdannelse, har Jensopparbeidet sitt kunnskap gjennom jobb erfaringer, inspirasjonsreiser og egentrening. Han jobber både innenfor kommersielle produksjoner og i det frie scenekunst feltet. Medlem av Cre8, og er i dag kunstnerisk ansvarlig for crewet.

Dans:
Marikken Heitkøtter, Mathias Jin Budtz,  Quyen Nguyen, Christine Nypan og Jens Trinidad Teknikk:
Nikolay Nypan

LIVET, DØDEN OG KLOVNEN

Litteratur, Trinn: 3-6
Med utgangspunkt i billedbøkene Jeg er Døden, Jeg er Livet og Jeg er Klovnen virvler Elisabeth Helland Larsen opp store tema på en ufarlig måte. Hun bruke figurteater og klovning i møte med barna, og kommuniserer både visuelt og verbalt. Elisabeth ønsker å snakker om både livet og døden på en hverdagslig måte, og ikke skape tabuer rundt noe vi alle må forholde oss til.De store temaene blir behandlet på en leken og varm måte.
Bøkene til Elisabeth er fargerikt illustrert av Marine Schneider, de har fått mye internasjonal oppmerksomhet og er oversatt til ti språk.

PUSLESPILLET

Visuell kunst, Trinn: 2-4
Kunstneren Siri Berqvam kommer på besøk  med et helt spesielt puslespill som kan settes sammen på hundrevis av måter. Sammen med Siri skal vi se på brikkene, studere hvordan de ser ut og finne ut hvor de kan få en plass.

RIKKE PETRIKKE OG RAMPEROMMET (Akershus Teater)

Scenekunst, Trinn: 1-4
«Hvorfor er det mørkt om natta? Hva var jorden før big bang? Hvorfor må jeg gå på skolen?»
Rikke vil ikke sove. Med sin grenseløse fantasi møter hun en skravlete pute, en lettskremt lampe og en klok seng. Men når fantasien får løpe fritt, dukker det også opp noen skumle romvesener som vil ha merkelapper og regler og skjemaer på alt.«Rikke-Petrikke og ramperommet» er en forestilling om å undersøke hvor stor og forunderlig verden er og om å tro på sin egen evne til å tenke store tanker.Forestillingen er en samproduksjon mellom Oslo Nye Teater og Akershus Teater.Målgruppe: 1.-4. trinn

SOLITUTTI

Musikk, Trinn: 1-7
Alene og sammen – solo og tuttiLa oss gjøre et tankeeksperiment: Tenk at du en dag våkner, står opp og gjør de tingene du pleier å gjøre. Alt er som vanlig helt til du åpner munnen for å si God morgen til familien – for det som kommer ut av munnen din er ikke velkjente trygge ord, men lyder som ikke ligner på noe du har hørt før! Ville du ha blitt redd?For ufattelig mange år siden, ville dette verken ha vært skremmende eller merkelig. Urmenneskene hadde ikke det vi kaller språk, men heldigvis hadde de stemmen, og med den laget de lyder. Tenk hvor mange forskjellige lyder og klanger de måtte ha kunnet for å uttrykke glede, sorg, lengsel, sinne og frykt!I denne konserten får du blant annet oppleve et utvalg av disse stemmelydene som har eksistert så lenge det har vært mennesker på jorda. Stemmekunstner Ruth Wilhelmine Meyer, cellist Isak Anderssen og lyd- og lysmann Snorre Hvamen, vil alene og sammen med dere fortelle historier helt uten ord – kun med lyder. Noe av musikken er komponert på forhånd, mens noe blir til i øyeblikket. Hverdagen vår er full av ord: Kan vi forstå hverandre uten?

VENNER

Musikk, Trinn: 1-7
VENNER
Kathrine og Ingunn har vært venner siden de var ti år. De har spilt musikk sammen siden.I konserten får dere se litt av vennskapet til Kathrine og Ingunn. De sier:«Leker like barn best? Vi har vært utrolig gode venninner siden vi traff hverandre da vi var 10. Det begynte kanskje med at Kathrine likte Ingunns bukser og at Ingunn kunne ønske at hun hadde samme hårbøyle som Kathrine. Men veldig snart utviklet det seg til å bli noe mye dypere og viktigere enn så.»De sto begge opp klokken 5 om morgenen på ungdomsskolen og videregående for å øve på instrumentene sine før de gikk på skolen. De ønsket å ha muligheten til å leke med venner og være «vanlige barn» etter skolen.Ved siden av den klassiske musikken har Kathrine turnert rundt med Alexander Rybak, Ingunn var med i Melodi Grand Prix jr. 13 år, og de har spilt mange forskjellige sjangere i tillegg til den klassiske musikken. Ingunn skriver også egne låter.«Vi har hatt mange diskusjoner og uenigheter, men aldri vært redde for å miste hverandre. To forskjellige mennesker lærer som regel noe av hverandre også. Sånn kan for eksempel en diskusjon mellom oss gå: 
Kathrine: «Det høres bra ut!» 
Ingunn: «Nei, vi tar det en gang til for sikkerhets skyld.»
»Det kan være ensomt å være musiker, men hvis man har noen å spille sammen med kan ensomheten bli til et samspill som varer livet ut.«Vi har opplevd så mye rart, skummelt og spennende sammen. Det har gjort oss mer åpne som mennesker, og modige. Ingenting er farlig. I hvert fall ikke når man har noen å dele det med!»
Repertoarliste
1. «Banjo and Fiddle», William Kroll 2. «Sonatine i D dur I. Sats», Schubert 3. «Beau soir», Debussy 4. «Sonate i A dur, opus 3, 3. Sats», David Monrad Johansen5. «Sonate i A dur, opus 3, 2. Sats», David Monrad Johansen6. «Sommernatt ved fjorden», Ketil Bjørnstad7. «Libertango», Piazzolla 8. Viva la vida, Coldplay
Det spilles også utsnitt fra Bach partita i d-moll (fiolin) og Poulencs improvisation nr. 15 (piano).
Uttrykksform
Åpne filter