Garderåsen skole

Garderåsen skole

Postadresse: Garderåsv. 202, 1900 FETSUND

Besøksadresse: Garderåsveien 202, 1900 Fetsund

Telefon: 63 88 71 10

Kontaktperson: Mette Kjersti Pettersen, 90807771, mette.kjersti.pettersen@fet.kommune.no, Rita Hegseth Tjærnås, 63887110, rita.hegseth.tjarnas@fet.kommune.no (Tilrettelagt)

Antall produksjoner: 9

  • Alle

ASKELADDEN

Kulturarv, Trinn: 1-3
"Askeladden" er et tilbud i kulturarv for de aller yngste elevene i skolen. Forestillingen har to mål. Det første er å introdusere elever i 1.- 3. trinn for Askeladden, den mest kjente og kjære skikkelsen i norsk folkekultur. Det andre er å la elevene få møte profesjonell fortellerkunst av beste merke.  Forteller Per Jostein Aarsand besøker klasserommet og har først en samtale med elevene om Askeladden med utgangspunkt i det vi får vite i eventyrene. Hva betyr Askeladden? Hvem var han? Hvor gammel er han? Hvor bodde han? Hva spiste han? osv. osv. Så avslutter han med et av eventyrene hvor Askeladden er med. 

BRASS DELUXE

Musikk, Trinn: 1-7
Nå får du møte musikere som spiller musikk som gjør det vanskelig å sitte stille!
Brass Deluxe spiller musikk fra Balkan, europeisk folkemusikk med orientalske krydder. Musikken er instrumental og veldig uttrykksfull. Og dere får delta under konserten med både sang og dans.Ett av de viktigste trekkene ved folkemusikken er at musikken læres ved å lytte til andre, nesten som med folkeeventyrene, som gikk fra munn til munn. Idag går utviklingen veldig rask med internet.Vil dere høre  litt før konserten? Da kan dere sjekke ut Brass Deluxe på YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=n9D8cV7u0ak
https://www.youtube.com/watch?v=nc7Fa8gvaIs

KLEBERSTEINSBRUDDET PÅ PIGGÅSEN

Kulturarv, Trinn: 4
Alle fjerdeklassene i Fet kommune besøker det gamle klebersteinsbruddet på Piggåsen. Dette er et enestående kulturminne, ikke bare er det spennende å se det, men historien er også interessant. Klebersteinsbrudd fantes over hele Norge, den gang kleberstein var en et viktig materiale. Forteller Tjodun Felland har laget en engasjerende innføring i historien, og etterpå får elevene prøve seg som håndverkere i kleberstein.

KUNSTAGENTER

Visuell kunst, Trinn: 5-6
OPPLEV SKULPTURPARKEN
Henie Onstad Kunstsenter har en skulpturpark som inneholder verk av norske og internasjonale kunstnere. Dere er invitert til å være kunstagenter som skal undersøke skulpturer fra ulike epoker med forskjellige uttrykk. Noen er tradisjonelle, andre er abstrakte, noen skulpturer henter inspirasjon fra modernismen, og et av verkene er en lydskulptur. Noen av skulpturene er laget spesielt til stedet de er plassert. Kunstagenter utfordres til å tenke over hvorfor skulpturene står akkurat der, og hva de gjør med omgivelsene. Og motsatt: Hvordan påvirker omgivelsene de ulike skulpturene?
I løpet av to timer vil elevene få utforske og løse oppgaver i skulpturparken og løse en tegneserie oppgave i Labben.

LIVET, DØDEN OG KLOVNEN

Litteratur, Trinn: 3-6
Med utgangspunkt i billedbøkene Jeg er Døden, Jeg er Livet og Jeg er Klovnen virvler Elisabeth Helland Larsen opp store tema på en ufarlig måte. Hun bruke figurteater og klovning i møte med barna, og kommuniserer både visuelt og verbalt. Elisabeth ønsker å snakker om både livet og døden på en hverdagslig måte, og ikke skape tabuer rundt noe vi alle må forholde oss til.De store temaene blir behandlet på en leken og varm måte.
Bøkene til Elisabeth er fargerikt illustrert av Marine Schneider, de har fått mye internasjonal oppmerksomhet og er oversatt til ti språk.

PUSLESPILLET

Visuell kunst, Trinn: 2-4
Kunstneren Siri Berqvam kommer på besøk  med et helt spesielt puslespill som kan settes sammen på hundrevis av måter. Sammen med Siri skal vi se på brikkene, studere hvordan de ser ut og finne ut hvor de kan få en plass.

RIKKE PETRIKKE OG RAMPEROMMET (Akershus Teater)

Scenekunst, Trinn: 1-4
«Hvorfor er det mørkt om natta? Hva var jorden før big bang? Hvorfor må jeg gå på skolen?»
Rikke vil ikke sove. Med sin grenseløse fantasi møter hun en skravlete pute, en lettskremt lampe og en klok seng. Men når fantasien får løpe fritt, dukker det også opp noen skumle romvesener som vil ha merkelapper og regler og skjemaer på alt.«Rikke-Petrikke og ramperommet» er en forestilling om å undersøke hvor stor og forunderlig verden er og om å tro på sin egen evne til å tenke store tanker.Forestillingen er en samproduksjon mellom Oslo Nye Teater og Akershus Teater.Målgruppe: 1.-4. trinn

TÅRNET

Film, Trinn: 7
Fire generasjoner palestinske flyktninger. Ett håp.Den 15 mai 1948 ble staten Israel opprettet, til tross for omfattende protester fra palestinerne som bodde i området fra før. Store deler av den palestinske befolkningen ble fordrevet fra sine hjem og over 500 palestinske landsbyer ble ødelagt . Palestinerne kaller 1948-krigen for "al-Nakba", som betyr "katastrofen".Tårnet er en varm og spennende fortelling om den elleve år gamle jenta, Wardi, og hennes oldefar Sidi, som bor sammen i et høyt tårn i en flyktningleir i Beirut, Libanon. Helt siden Sidi kom til flyktningleiren i 1948 har han holdt fast på håpet om å returnere til sitt kjære Palestina, men nå er tiden i ferd med å løpe ut. Filmen tar oss med på Wardis reise til fortiden gjennom historiene til de fire generasjonene som bor i tårnet, i søken på Sidis tapte håp og hennes egen fremtid.Filmen er basert på ekte historier fra intervjuer, samtaler og observasjoner gjort av regissør og manusforfatter, Mats Grorud, mens han bodde i en flyktningleir i Beirut, Libanon.Filmen er med norsk tale.

VENNER

Musikk, Trinn: 1-7
VENNER
Kathrine og Ingunn har vært venner siden de var ti år. De har spilt musikk sammen siden.I konserten får dere se litt av vennskapet til Kathrine og Ingunn. De sier:«Leker like barn best? Vi har vært utrolig gode venninner siden vi traff hverandre da vi var 10. Det begynte kanskje med at Kathrine likte Ingunns bukser og at Ingunn kunne ønske at hun hadde samme hårbøyle som Kathrine. Men veldig snart utviklet det seg til å bli noe mye dypere og viktigere enn så.»De sto begge opp klokken 5 om morgenen på ungdomsskolen og videregående for å øve på instrumentene sine før de gikk på skolen. De ønsket å ha muligheten til å leke med venner og være «vanlige barn» etter skolen.Ved siden av den klassiske musikken har Kathrine turnert rundt med Alexander Rybak, Ingunn var med i Melodi Grand Prix jr. 13 år, og de har spilt mange forskjellige sjangere i tillegg til den klassiske musikken. Ingunn skriver også egne låter.«Vi har hatt mange diskusjoner og uenigheter, men aldri vært redde for å miste hverandre. To forskjellige mennesker lærer som regel noe av hverandre også. Sånn kan for eksempel en diskusjon mellom oss gå: 
Kathrine: «Det høres bra ut!» 
Ingunn: «Nei, vi tar det en gang til for sikkerhets skyld.»
»Det kan være ensomt å være musiker, men hvis man har noen å spille sammen med kan ensomheten bli til et samspill som varer livet ut.«Vi har opplevd så mye rart, skummelt og spennende sammen. Det har gjort oss mer åpne som mennesker, og modige. Ingenting er farlig. I hvert fall ikke når man har noen å dele det med!»
Repertoarliste
1. «Banjo and Fiddle», William Kroll 2. «Sonatine i D dur I. Sats», Schubert 3. «Beau soir», Debussy 4. «Sonate i A dur, opus 3, 3. Sats», David Monrad Johansen5. «Sonate i A dur, opus 3, 2. Sats», David Monrad Johansen6. «Sommernatt ved fjorden», Ketil Bjørnstad7. «Libertango», Piazzolla 8. Viva la vida, Coldplay
Det spilles også utsnitt fra Bach partita i d-moll (fiolin) og Poulencs improvisation nr. 15 (piano).
Uttrykksform
Åpne filter