Preståsen skole

Preståsen skole

Postadresse: Teiealleen.31, 2030 NANNESTAD

Besøksadresse: Preståsveien 4, 2030 Nannestad

Telefon: 66 10 55 00, 41256108 (Helene Mette Vinge (Kulturkontakt))

Kontaktperson: Helene Mette Vinge, helene.mette.vinge@nannestad.kommune.no, Siv Haugseth, siv.haugseth2@nannestad.kommune.no

Antall produksjoner: 10

  • Alle
  • VGS
  • Tilrettelagt

DRONNING UTEN LAND

Film, Trinn: 7
Dronning uten Land er en sann historie om møtet mellom Frost, en vakker isbjørnmor, og Asgeir Helgestad, en norsk naturfotograf, gjennom en femårig reise på Svalbard.Filmens bakteppe er klimaendringene og hvordan stigende temperaturer er ansvarlige for dramatiske endringer i Frosts økosystem når isen smelter i rekordfart. Fra mørketid til midnattssol forvandler Svalbard seg fra et kaldt og ugjestmildt sted til et livlig landskap for isalger, fisk, fugler og andre dyr. Men sammen med de sesongmessige forandringene pusher den forsvinnende sjøisen livet til nye grenser. Fjordene som en gang var fulle av is og sel blir forlatt og presser Frost lenger unna. Asgeir er fast bestemt på å finne henne og dokumentere alt som går tapt, men hans oppgave er ikke enkel. Denne planeten er hjem for oss alle, kan vi ta oss friheten til å ignorere det?

FIN FORM

Visuell kunst, Trinn: 6
BÆREKRAFTIG PRODUKTDESIGNKristine Bjaadal er produktdesigner og jobber i grenselandet mellom produktdesign og kunsthåndverk. Gjennom formgivning av hverdagsgjenstander ønsker hun å gjøre dagligdagse rutiner om til verdsatte ritualer. Hennes innfallsvinkel til design har en poetisk kvalitet; produktene hun designer gir assosiasjoner til så vel skulptur som til det bruksområdet de er tiltenkt. Hun er opptatt av bærekraftig utvikling, og forsøker å lage produkter som brukeren blir ekstra glad i, ønsker å ta vare på og beholde lenge.Hun jobber i ulike materialer og med ulike teknikker, men prøver alltid å formidle en historie gjennom objektene sine.I møtet forteller hun om prosessen bak ulike designprosjekter og viser flere av sine arbeider.

(TILRETTELAGT) KLOVN OG KLANG

Scenekunst, Trinn: 1-VG3
Ablegøyer og poesi

Klovn & Klang er en gledefylt lek mellom en sjarmerende Klovn og hennes rampete usynlige venn, Klang, som er lyden. I samspill med elevenes fantasi oppdager de en verden der alt kan skje. Forestillingen utfolder seg i og rundt en rød barneseng som blir sentrum for lek, gjemsel, fisketur, erting og dans.Med et tydelig kroppsspråk, foruten noen få enkle ord, gjør forestillingen forståelig for alle, uansett språk.
Produsert av Torgunn Produksjoner og Akershus TeaterIdé, konsept, skuespiller: Torgunn Wold
Regissør og tekniker: Paulo Serantes
Lyddesign: Terje EvensenBilde: Paulo Serantes


KOKOTOPIA

Litteratur, Trinn: 5-7
I boka Kokotopia følger vi to hovedpersoner gjennom forskjellige tidsaldere. Gjennom humor og spenning får leseren innblikk i sentrale hendelser og fortellinger fra vår felles kulturarv. Bøkene består av like mengder tegninger og tekst som flyter over i hverandre. Dette er bøker som innbyr til leseglede, og som formmessig ligner en del på Gutta i Trehuset med 13 etasjer.
Simon Stranger bruke bilder, tekst og gjenstander, og dra barna inn i en morsom og spennende time der hva som helst kan skje (og gjør nettopp det).
Vi skal innom Middelalderen, riddere, hekseprosesser, svartedauden, Marco Polo, Djenghis Khan, korsfarere og masse, masse mer. Alt innbakt i en spennende fortelling om en hovedperson som tror han er en ekte ridder, Don Simon Quijote, som rir på en gris, med en bøtte som hjelm og en rake som lanse, og Helena, som blir anklaget for å være en heks, og stå bak svartedauden. De to må ordne opp, noe som fører leseren til Jerusalem, Venezia, Mongolia, Kina og tilbake igjen.

SKULPTUR

Visuell kunst, Trinn: 2-4
Skulptur er en utstilling med dyr og mennesker og noen som kanskje er en blanding. Seks små skulpturer laget av mange forskjellige materialer. Alle er uttryksfulle på hver sin måte. Elevene kan sanse skulpturene gjennom å oppleve  hva de uttrykker, men også gjennom å ta på dem. Hva er de laget av og hvordan er det å kjenne på de forskjellige materialene?KUNSTNERE OG VERKPetter Hepsøe               SleepJim Darbu                      uten tittelDag Bratsbergengen    uten tittelAstrid Nondal                LøftIrene Nordli                   PorselensskulpturLars Widenfalk             I badet (på svøm)
​Lykke til med besøket!

SOLITUTTI

Musikk, Trinn: 1-7
Alene og sammen – solo og tuttiLa oss gjøre et tankeeksperiment: Tenk at du en dag våkner, står opp og gjør de tingene du pleier å gjøre. Alt er som vanlig helt til du åpner munnen for å si God morgen til familien – for det som kommer ut av munnen din er ikke velkjente trygge ord, men lyder som ikke ligner på noe du har hørt før! Ville du ha blitt redd?For ufattelig mange år siden, ville dette verken ha vært skremmende eller merkelig. Urmenneskene hadde ikke det vi kaller språk, men heldigvis hadde de stemmen, og med den laget de lyder. Tenk hvor mange forskjellige lyder og klanger de måtte ha kunnet for å uttrykke glede, sorg, lengsel, sinne og frykt!I denne konserten får du blant annet oppleve et utvalg av disse stemmelydene som har eksistert så lenge det har vært mennesker på jorda. Stemmekunstner Ruth Wilhelmine Meyer, cellist Isak Anderssen og lyd- og lysmann Snorre Hvamen, vil alene og sammen med dere fortelle historier helt uten ord – kun med lyder. Noe av musikken er komponert på forhånd, mens noe blir til i øyeblikket. Hverdagen vår er full av ord: Kan vi forstå hverandre uten?

SPILLEVINKA UNPLUGGED

Kulturarv, Trinn: 4-6
-Levende folkemusikk tett på-
Spillevinka er en folketone fra Akershus, kjent fra 1800-tallet. Den er med i skreppa når folkedanser og sanger Mathilde Øverland og musiker Jon H. Brodal besøker klassen.  De organiserer en liten dugnad og så er danseplassen klar! Folkemusikken er en kulturform som er laget for at man deltar. Å se det framført på en scene blir litt på siden. Dette tilbudet gir elevene et mer ekte møte med kulturarven. Tett og nært skal det være, og det betyr at alle skal med!

STAR WÅRS - "med å".....

Scenekunst, Trinn: 5-7
STAR WÅRS (MED Å)Når vi leker, er det ikke alltid like enkelt – eller viktig – å holde seg til den originale historien. Og noen ganger kan det bli like bra, eller til og med bedre, om vi blander historiene litt!For hvordan var det nå igjen; minner ikke Star Wars veldig om våre egne, mer tradisjonelle eventyr, med riddere, prinsesser, og skumle slemminger som må overvinnes?På 40 minutter serverer skuespillerne – godt hjulpet av barna selv - en forestilling full av latter og gisp – og masse musikk - som passer like godt for alle, enten de elsker historien Star Wars, eller aldri har hørt den før.Forestillingen er tilpasset DKS etter støtte fra Akershus DKS og praktisk tilrettelagt av Akershus Teater.ANSVARLIGE
Utøvere/grupper: Madam Pysj ASMEDVIRKENDE
Håvard Gressum Antonsen (Komponist)
Joakim Borgen (Regissør og manusforfatter)
​​​​​​​Bror Kristiansen (Lyddesigner og manusforfatter)

(TILRETTELAGT) TRANEN OG SELEN

Kulturarv, Trinn: 1-VG3
En fortellerforestilling med et japansk og et norsk eventyr. Begge fortellingen handler om flotte og gåtefulle kvinner som veksler mellom å være dyr (trane og sel) og menneske, og om menn som forelsker seg i dem. Det handler om å ha andre sider inne i seg, enn det omverdenen kan se. I forestillingen veves fortelling, lyder, bevegelse og kulturuttrykk sammen for å skape en unik verden for publikum. Seshen er danser, sanger og musiker fra Japan og Tiril Bryn er forteller fra Norge.Forestillingen vil være på norsk, men i det japanske språket finnes det mange onomatepoetikon, ord som høres ut som det de beskriver. Publikum deltar i forestillingen gjennom å si ord på japansk og gjennom å lage lydkulisser. Det sceniske uttrykket er inspirert av landskapet, havet, himmelen, jorda og dyrene.

VENNER

Musikk, Trinn: 1-7
VENNER
Kathrine og Ingunn har vært venner siden de var ti år. De har spilt musikk sammen siden.I konserten får dere se litt av vennskapet til Kathrine og Ingunn. De sier:«Leker like barn best? Vi har vært utrolig gode venninner siden vi traff hverandre da vi var 10. Det begynte kanskje med at Kathrine likte Ingunns bukser og at Ingunn kunne ønske at hun hadde samme hårbøyle som Kathrine. Men veldig snart utviklet det seg til å bli noe mye dypere og viktigere enn så.»De sto begge opp klokken 5 om morgenen på ungdomsskolen og videregående for å øve på instrumentene sine før de gikk på skolen. De ønsket å ha muligheten til å leke med venner og være «vanlige barn» etter skolen.Ved siden av den klassiske musikken har Kathrine turnert rundt med Alexander Rybak, Ingunn var med i Melodi Grand Prix jr. 13 år, og de har spilt mange forskjellige sjangere i tillegg til den klassiske musikken. Ingunn skriver også egne låter.«Vi har hatt mange diskusjoner og uenigheter, men aldri vært redde for å miste hverandre. To forskjellige mennesker lærer som regel noe av hverandre også. Sånn kan for eksempel en diskusjon mellom oss gå: 
Kathrine: «Det høres bra ut!» 
Ingunn: «Nei, vi tar det en gang til for sikkerhets skyld.»
»Det kan være ensomt å være musiker, men hvis man har noen å spille sammen med kan ensomheten bli til et samspill som varer livet ut.«Vi har opplevd så mye rart, skummelt og spennende sammen. Det har gjort oss mer åpne som mennesker, og modige. Ingenting er farlig. I hvert fall ikke når man har noen å dele det med!»
Repertoarliste
1. «Banjo and Fiddle», William Kroll 2. «Sonatine i D dur I. Sats», Schubert 3. «Beau soir», Debussy 4. «Sonate i A dur, opus 3, 3. Sats», David Monrad Johansen5. «Sonate i A dur, opus 3, 2. Sats», David Monrad Johansen6. «Sommernatt ved fjorden», Ketil Bjørnstad7. «Libertango», Piazzolla 8. Viva la vida, Coldplay
Det spilles også utsnitt fra Bach partita i d-moll (fiolin) og Poulencs improvisation nr. 15 (piano).
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter