Ås VGS

Ås VGS

Postadresse: Postboks 10, 1431 Ås

Besøksadresse: Gamle Hogstvetvei 9, 1430 Ås

Telefon: 64 97 57 00

Kontaktperson: Gunlaug Skjortnes, 64975727, 95157651, gunlaug.skjortnes@aas.vgs.no, Kristine Norlander, 64975736, 97591889, kristine.norlander@aas.vgs.no

Antall produksjoner: 11

  • Alle
  • Grunnskole
  • Tilrettelagt

(VGS 2019/20) ALDRI BARE ET KULT BILDE

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Løgn, fiksjon og forestillingsevneVi bombarderes med bilder. Bilder som beveger seg, bilder som står stille. Reklamefilmen før You-Tube-klippet du skal se, pop-up annonser, Instagram/Facebook/Snapchat/Google, boken på nattbordet, den nye musikkvideoen til Drake, nrk.no, logoer, skilt, plakater på bussen, oversikten over serier på Netflix, Edvard Munchs "Skrik", den nye melkekartongen.Alle disse eksemplne inngår i mylderet av visuell informasjon som omgir oss og er med på å definere våre omgivelser. Vi finner bilder og bildene finner oss, men hvor kommer de fra?I denne produksjonen møtes billedkunstner Hedda Roterud Amundsen og designer Ylva Greni Gulbrandsen til en samtale om å jobbe med bilder. Med utgangspunkt i egne arbeider fra to beslektede, men forskjellige disipliner, setter de søkelys på mekanismer som virker i våre visuelle omgivelser. Vi bombarderes med bilder, online, offline og i vårt eget hode. Mekanismer som påvirker oss mer enn vi sjøl kanskje liker å tenke på.Ylva og Hedda snakker om løgn og fiksjon, om egne referanser og arbeidsprosesser i et kunstnermøte basert på bilder, video, GIF, poesiopplesninger og andre virkemidler.Lykke til med besøket!

(VGS 2019/20) ALT BLIR SÅ MYE MER

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
«Alt blir så mye mer»( 2018, 20 min) er en kortfilm, laget av billedkunstner Sille Storihle. I filmen får vi møte tre jenter i alderen 18 til 20 år, som har blitt diagnostisert med ADHD. De deler egne erfaringer og oppfatninger om ADHD, ofte historier knyttet til konflikt og brudd med sosiale konvensjoner.Diagnoseringen av ADHD stiger – i Norge har dette doblet seg de siste tiårene – filmen berører sosiologiske aspekter ved diagnosen i relasjon til skiftende kulturelle normer og forsøker å fremme en annerledes, mer subjektiv, forståelse.I dette kunstnermøtet vil det bli snakket med elevene om innholdet i filmen, men også om hvordan Sille jobber med bildene og det visuelle språket.​​​​​​​Lykke til med besøket!

(TILRETTELAGT) BENDIK

Musikk, Trinn: 8-VG3
- massivt og forsiktig, et rop med klump i halsen ...Sterke kontraster har fulgt Silje Halstensen siden hun startet Bendik i 2008. Det er en jente med en gutts navn. Lydbildet drives av få musikere, men låter som et orkester. Det er såre tekster som møter faste hjerteslag.NRK P3 kåret debutalbumet til et av årets beste norske plater i 2012, og skrev at «Halstensen utforsker på vellykket vis hvor utleverende tekster kan være uten å bli flaue, og ved å skrive på norsk, sørger hun for at låtene til Bendik blir ekstra nære og sterke».2016 kom det tredje albumet der uttrykkene fra de foregående «Drømmen Gjør Meg Ingenting» og «No Går Det Over» kombineres i store, maksimalistiske lydbilder.

(VGS 2019/20) DROPOUT

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Er det bare tapere som dropper ut av skolen? 

Press, stress og høye skolekrav kan få selv den smarteste til å føle seg ubrukelig. Hvilke konsekvenser kan det få? 

Annette Münchs actionpregede bok Dropout eksperimenterer med hva som kan skje når forbanna og frustrerte «dropouts» samler seg for å ta hevn mot skolesystemet. Nå presenteres romanen som en multimediaproduksjon.
Gjennom spesialskrevet musikk av Erik og Kriss, Pats Nichols m/Tuva og Izabell, høytlesing fra boken, lydkulisser, fotografier og filmede intervjuer med ungdom som har droppet ut av skolen, utfordres elevene til refleksjon rundt temaene skolepress og livsmestring.

(VGS 2019/20) GOTOGUTA

Kunstarter i samspill, Trinn: VG1-VG3
Boyband feat. Halling
 I GotoGuta møter vi tre dansere og en hardingfelemusiker. Tre unge mennesker skal danse halling. Delen som handler om å vise hvor sprek og spenstig man er, går lett. Men for å danse sammen må de nødvendigvis ta på hverandre.  Og kan det bli litt keitete og kleint når det oppstår fysisk kontakt? Denne forestillingen benytter tradisjonell folkedans og musikken som hører til, for å utforske det å finne sin identitet og å pirke i stereotype holdninger til kjønn.
GOTOGUTA er et forestilling der scenekunst, musikk og kulturarv virker sammen.

(VGS 2019/20) INN I OPERAEN... OG VIDERE TIL SNØHETTA

Kunstarter i samspill, Trinn: VG1-VG3
Omvisning med sceneprøve og kunstnermøte på Operaen
Opplev mangfoldet i et av verdens mest moderne opera- og balletthus! Her får elevene innblikk i det som skjer på verkstedene og bak scenen før teppet går opp...
Etter omvisningen i Operaen besøker elevene Snøhetta Arkitektkontor.
Foredrag og omvisning på Snøhetta Arkitektkontor
Som kjent er det Snøhetta som står bak operabygget. Snøhettas arbeidsfilosofi styrer alle prosjekter de involverer seg i. De legger i sine prosjekter stor vekt på forholdet mellom landskap og arkitektur, miljø og kultur. Stedets kontekst og tomtens karakter vurderes nøye i hvert enkelt tilfelle og danner et sentralt utgangspunkt for formgivning.Se skolens kulturkalender eller turnéplanen for informasjon om oppmøte og hvilke klasser som skal delta.

(VGS 2019/20) KINDERWHORE – DET ER LENGE TIL SKUMRING

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Hva gjør ekstreme opplevelser med oss? Hvordan overleve det ulevelige?

Maria Kjos Fonns Brageprisnominerte roman «Kinderwhore» er en rå og hjerteskjærende fortelling om en ung jentes reaksjon på omsorgssvikt og seksuelle overgrep. Tharaniga Rajah har skrevet den samiske dystopien «Det er lenge til skumring», en brutal og vakker fortelling om krig og terror nord for polarsirkelen, og rasismen som farger det hele.

Når hver dag er et overgrep, hvilke valg tar du? Maria og Tharaniga intervjuer hverandre og leser høyt fra bøkene. Sammen med elevene utforsker de overlevelse og motstand i litteraturen - og i det virkelige livet.

Både Maria Kjos Fonns «Kinderwhore» og Tharaniga Rajahs «Det er lenge til skumring» ble nominert til P2-lytternes romanpris 2018.

(VGS 2019/20) KUNST OG TEKNOLOGI

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Hva er det som inspirerer oss mennesker? Hvordan kan teknologi igangsette kreative prosesser? Og må kunst være fine bilder på en vegg? Møt kunstneren Hege Tapio som arbeider i krysnings feltet mellom kunst, teknologi og vitenskap. Kunstneren vil presentere arbeider og åpne opp til en dialog om kunst som har tangerende punkter til teknologi, økologi, biologi/kjemi og aktuelle samfunnsspørsmål.Med prosjektet HUMANFUEL viser kunstneren hvordan kunst kan ta i bruk metode og virkemidler som går utover tradisjonelle uttrykksformer og materiell. Presentasjonen vil åpne for dialog til hvordan kunst kan igangsette refleksjoner omkring samfunnsaktuelle og menneskelige spørsmål.
​​​​​​​Lykke til med besøket! 

(TILRETTELAGT) KUNSTFYRET

Visuell kunst, Trinn: 8-VG3
Kreativt og spennende kunstverksted i Oslofjorden
Dette besøket på Steilene fyrstasjon gir elevene mulighet til å treffe billedkunstner og beboer Tony Jon Larsson. De får oppleve en stedsrelatert kunstutstilling med foto og maleri, og får innsikt i hvordan naturen og stedet preger Tonys kunst. Gjennom foredrag med foto og film fortelles øyas og fyrstasjonens historie.
Elevene får prøve å selv være kunstnere, og tolke hvordan de opplever og sanser øya, dyrelivet og naturen. Besøket har en åpen struktur, hvor dagen legges opp ut ifra elevenes interesse og forutsetninger. Elevene kan tegne, male eller lage små skulpturer av naturelementer som man finner på øya. På høsten kan de også bruke øya til å lage et landartprosjekt.
Utsmykking på skolen: Det kan lages en sammenstilling av kunsten elevene lager i form av en fotomontasje på metall. Denne kan henges permanent på skolen.Fyrstasjonen har også mulighet for overnatting, dersom klassen vil ha et utvidet opplegg.

(TILRETTELAGT) LYDROMMET

Musikk, Trinn: 1-VG3
Lyd, lys, mørke og rom...Denne opplevelsen starter i et mørkt rom. Gjennom små, voksende lyspunkter avdekkes fire utøvere. Hva er dette? Hva kommer til å skje? Det får elevene bokstavelig talt både se og høre i en konsert hvor deres egen tilstedeværelse i rommet påvirker både lyset og musikken. Mørket skjerper sansene og gir elevene muligheten til å lytte på en ny måte og se «usannsynlige» detaljer. Et nytt og magisk univers oppstår – der og da!Musikerne og lysdesigneren ønsker å transformere det kjente rommet til noe nytt og unikt på hver skole. Lyset integreres i samspillet som en fjerde musiker, og denne gjensidigheten mellom lys og lyd gir produksjonen et helstøpt, unikt og universelt uttrykk som kommuniserer bredt og grensesløst uten ord.Vi møter tre musikere og én lyskunstner som lager en unik lyskonsert på hver skole.

(VGS 2019/20) SLAM! SKRIVEKURS

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Poesislag med egenprodusert tekst!

En skoleklasse. To slampoeter. Tre timer.  Hvor mye kjærlighet, kreativitet og poesi kan oppstå? Gjennom SLAM! Skrivekurs lærer elevene å skrive og fremføre egen poesi.
Poetene fra Slamkollektivet gir elevene instruksjon i bruken av poetiske virkemidler og verktøy for å løse noen av de vanligste utfordringene en forfatter møter i sitt skrivearbeid. Alt skjer som et ledd i en leken konkurranse mellom to lag i grenene kreativitet, mot og kjærlighet. Målet er å bruke poesi til å uttrykke seg og formidle egne synspunkter, der meningsinnhold og fremføring er like viktig som litterær kvalitet.

Kurset avsluttes med et poesislag, en individuell konkurranse mellom deltagerne der mengden kjærlighet fra publikum – målt i antall desibel applaus – avgjør hvem som vinner.
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter