Bleiker VGS

Bleiker VGS

Postadresse: Postboks 218, 1372 Asker

Besøksadresse: Brages vei 1, 1387 Asker

Telefon: 66 75 35 00

Kontaktperson: Bente Søfting, bente.softing@bleiker.vgs.no, Marianne Heir, 66 75 35 06, 97637197, marianne.heir@bleiker.vgs.no, Tone Luise Holtedahl Brinchmann, 48 06 71 73, tone.luise.holtedahl.brinchmann@bleiker.vgs.no

Antall produksjoner: 9

  • Alle
  • Grunnskole
  • Tilrettelagt

(VGS 2019/20) ADJØ MONTEBELLO

Film, Trinn: VG1-VG3
«ADJØ MONTEBELLO» er Karpes eventfilm som setter punktum for "Heisann Montebello"-prosjektet. Filmen er en blanding av konsertopptakene fra Oslo Spektrum, og en fiksjonshistorie i «Heisann Montebello»-universet. Fortellerstilen ligger tett opp til musikkvideo og filmen blir på mange vis sin egen sjanger.
Karpes tekster er samfunnskommentarer, og for Karpe og regissør Thea Hvistendahl har kjønn, legning, rase og religion vært underliggende tema. Filmen er både underholdende og engasjerende. Filmen ble nominert til fire Amandapriser, og har vunnet både en Amanda og en Kanonpris.Et av lanseringsgrepene var at filmen bare skulle vises på utvalgte kinoer fire dager.  Tanken bak var at man skulle forholde seg til filmen slik man forholder seg til en konsert. Filmen er dette skoleåret lettere tilgjengelig og bør oppleves i en kinosal, hvor stort lerret og stor lyd kler denne filmen meget godt.Filmens regissør Thea Hvistendahl har høstet mange lovord for filmen, hvor hun sammen med Karpe har formet fiksjonshistorien rundt konsertopptakene. Thea vil være til stede på visningene og fortelle om hvordan filmen ble til.Magdi og Chirac rapper på norsk med et kritisk skråblikk på samfunnet. Mange av tekstene i "Heisann Montebello" handler om forholdet mellom det å være innvandrer og etnisk norsk. Noen titler fra Montebello-albumet er: «Hvite menn som pusher 50», «Lett å være rebell i kjellerleiligheten din», «Attitudeproblem» og «Den islamske elefanten».
Tekstene er godt egnet for tolkning. Teksten til "Attitudeproblem" finner du her.

(TILRETTELAGT) ALMIR OG PUFFENE

Musikk, Trinn: 1-VG3
Almir kommer til skolen med akkordeonet på ryggen og splitter ny egenkomponert musikk i hode og fingre - men ikke nok med det; han har med seg ti magiske puffer! Disse er utstyrt med lyselementer som trigges av musikken Almir spiller live og til et lysdesign. Slik blir puffene en visuell del av musikken. Puffene er utformet slik at barn fra 6-12 år kan sitte på dem mens Almir beveger seg rundt i rommet med musikken som vegviserALMIR OG PUFFENE  er en ordløs forestilling som handler om Almirs oppvekst i byen Tuzla i Bosnia under den Jugoslaviske borgerkrigen.  Her bodde han sammen med familien sin i en av byens blokkområder. ALMIR OG PUFFENE handler om denne oppveksten; en liten gutt med trekkspill som løp opp og ned trappene og inn dørene til venner og familie i blokkene der de bodde. Det var her han fikk sitt første trekkspill, det var her han lekte gjemsel,  men også her han måtte løpe i dekning for krigens stygge vesen. Almir gjenskaper lydene med trekkspillet sitt - opp og ned trapper, gjennom dører som knirker, mørke kjellere, spennende loft med trekkfulle lyder og barnelatter med store smil. Det er denne verdenen Almir tar oss med til. 

(VGS 2019/20) BLAKE, BJØRNSON, BJERKE OG BEATSA

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Visuelt konsertforedrag
Hva er det som gjør en av Norges mest erfarne rapartister så interessert i diktet «Farao på ferie»? Hva har jambisk pentameter med beats å gjøre? Hadde Bjørnson vært en breial rapper hvis han hadde levd i dag?
Konsertforedraget handler om å formidle de klassiske poetenes innhold, rytme og flow gjennom rapmusikkens uttrykk. Son Of Light aka André Hadland presenterer et visuelt konsertforedrag der han energisk og engasjert tolker sine favorittdiktere. Med seg på scenen har han DJ/produsent LPeeWee aka Eirik Blåsternes, som har laget musikken. Resultatet er en spennende liveframførelse som groover.
Konsertforedraget følges av spesiallagde animasjoner og illustrasjoner av Johann Grimstvedt.

(VGS 2019/20) HAVBOKA (Nationaltheatret)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Kommer også vi fra havet?
I en båt ute på Vestfjorden sitter forfatteren og hans venn. Langt nede i havdypet, har håkjerringa sitt rike. Det er denne haifisken de vil fange - et uhyre som kan være mer enn fem hundre år gammelt, og som i mangt er mennesket overlegent. Hva slags møte blir dette? Morten Strøksnes skrev «Havboka» inspirert av sagn, myter, gamle krøniker, reiseskildringer, vitenskapelige skrifter og diktning fra mange kulturer.  Resultatet er en kunnskapsbok med fiskeskrøner! Den har mottatt en rekke priser og fått fantastiske kritikker. En uhyre spennende og herlig kunnskapsreise over og under vann!
Regi: Ole Anders Tandberg, skuespiller: Jan Sælid.
Produsert av Riksteatret i et samarbeide med Nationaltheatret.

(TILRETTELAGT) KUNSTFYRET

Visuell kunst, Trinn: 8-VG3
Kreativt og spennende kunstverksted i Oslofjorden
Dette besøket på Steilene fyrstasjon gir elevene mulighet til å treffe billedkunstner og beboer Tony Jon Larsson. De får oppleve en stedsrelatert kunstutstilling med foto og maleri, og får innsikt i hvordan naturen og stedet preger Tonys kunst. Gjennom foredrag med foto og film fortelles øyas og fyrstasjonens historie.
Elevene får prøve å selv være kunstnere, og tolke hvordan de opplever og sanser øya, dyrelivet og naturen. Besøket har en åpen struktur, hvor dagen legges opp ut ifra elevenes interesse og forutsetninger. Elevene kan tegne, male eller lage små skulpturer av naturelementer som man finner på øya. På høsten kan de også bruke øya til å lage et landartprosjekt.
Utsmykking på skolen: Det kan lages en sammenstilling av kunsten elevene lager i form av en fotomontasje på metall. Denne kan henges permanent på skolen.Fyrstasjonen har også mulighet for overnatting, dersom klassen vil ha et utvidet opplegg.

(VGS 2019/20) MYKE ØYNE (Artilleriet Produksjoner )

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
71 døde i en lastebil….
Flyktningkrisen? Angår det fortsatt oss?
Elevene blir ført inn i lasterommet på en lastebil som lukkes, motoren skrus på og kjøretøyet settes i bevegelse. Fire skuespillere forteller om hendelsen med 71 døde flyktninger i en lastebil i Østerrike i 2015. Hvordan klare å se på noe vi kjenner til med nye øyne? Myke Øyne er et eksperiment i å åpne og lufte en politisert og betent situasjon. Myke Øyne tilbyr ingen svar, men tar stilling til konflikten mellom avmakt og ansvar hos publikum.
Etter siste forestilling vil det bli en felles etter snakk.Regi: Thomas Østgaard
Tekst: Kate Pendry

(TILRETTELAGT) SAFARIUM

Scenekunst, Trinn: 1-VG3
Forestilling og safari!Safarium er en danseforestilling spesielt tilrettelagt for barn med spesielle behov. Prosjektet beveger seg mellom å være en forestilling og et verksted, et laboratorium og en safari, der barna inviteres med i utforskning av rom og bevegelse sammen med danserne.Safarium tar utgangspunkt i opplevelse av verden gjennom kroppslige møter; mellom ulike kropper eller mellom kroppen og omgivelsene. Gjennom sanselig og taktil utforskning av rommet og mange store, små, rare, myke puter får publikum oppleve bade fysisk kraft og varsomhet. Målet er å utfordre publikum til erfaring av kroppen utover det hverdagslige. Uttrykket utspiller seg i et taktilt landskap, som danserne og barna deler – et landskap som kan plasseres på ulike steder på skolen eller andre arenaer. Landskapet fungerer både som forestillingsrom, og som en midlertidig installasjon – et kunstverk i seg selv. Gjennom forestillingens ulike situasjoner transformeres både danserne og landskapet.Konsept/produksjon: Landing v/ Ina Coll Kjølmoen og Venke Marie Sortland
Konsept scenografi: Camilla Wexels Riser
Medskapende kunstnere: Marianne Skjeldal og Sigrid Kopperdal
Utøvere: Sigrid Kopperdal/Pernille Holden, Ida Gudbredsen/Ina Coll Kjølmoen, Marianne Skjeldal/Marie Bergby HandelandCo produsent: INK2013 (Den Kulturelle Skolesekken og SEANSE)

(VGS 2019/20) SLAM! SKRIVEKURS

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Poesislag med egenprodusert tekst!

En skoleklasse. To slampoeter. Tre timer.  Hvor mye kjærlighet, kreativitet og poesi kan oppstå? Gjennom SLAM! Skrivekurs lærer elevene å skrive og fremføre egen poesi.
Poetene fra Slamkollektivet gir elevene instruksjon i bruken av poetiske virkemidler og verktøy for å løse noen av de vanligste utfordringene en forfatter møter i sitt skrivearbeid. Alt skjer som et ledd i en leken konkurranse mellom to lag i grenene kreativitet, mot og kjærlighet. Målet er å bruke poesi til å uttrykke seg og formidle egne synspunkter, der meningsinnhold og fremføring er like viktig som litterær kvalitet.

Kurset avsluttes med et poesislag, en individuell konkurranse mellom deltagerne der mengden kjærlighet fra publikum – målt i antall desibel applaus – avgjør hvem som vinner.

(TILRETTELAGT) TRANEN OG SELEN

Kulturarv, Trinn: 1-VG3
En fortellerforestilling med et japansk og et norsk eventyr. Begge fortellingen handler om flotte og gåtefulle kvinner som veksler mellom å være dyr (trane og sel) og menneske, og om menn som forelsker seg i dem. Det handler om å ha andre sider inne i seg, enn det omverdenen kan se. I forestillingen veves fortelling, lyder, bevegelse og kulturuttrykk sammen for å skape en unik verden for publikum. Seshen er danser, sanger og musiker fra Japan og Tiril Bryn er forteller fra Norge.Forestillingen vil være på norsk, men i det japanske språket finnes det mange onomatepoetikon, ord som høres ut som det de beskriver. Publikum deltar i forestillingen gjennom å si ord på japansk og gjennom å lage lydkulisser. Det sceniske uttrykket er inspirert av landskapet, havet, himmelen, jorda og dyrene.
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter