Kjelle VGS

Kjelle VGS

Postadresse: Haneborgveien 32, 1940 Bjørkelangen

Besøksadresse: Haneborgveien 32, 1940 Bjørkelangen

Telefon: 63 86 28 00

Kontaktperson: Randi Ransberg, 63 86 28 24, randi.ransberg@kjelle.vgs.no (Også tilrettelagt)

Antall produksjoner: 6

  • Alle
  • Grunnskole
  • Tilrettelagt

(VGS 2019/20) ADJØ MONTEBELLO

Film, Trinn: VG1-VG3
«ADJØ MONTEBELLO» er Karpes eventfilm som setter punktum for "Heisann Montebello"-prosjektet. Filmen er en blanding av konsertopptakene fra Oslo Spektrum, og en fiksjonshistorie i «Heisann Montebello»-universet. Fortellerstilen ligger tett opp til musikkvideo og filmen blir på mange vis sin egen sjanger.
Karpes tekster er samfunnskommentarer, og for Karpe og regissør Thea Hvistendahl har kjønn, legning, rase og religion vært underliggende tema. Filmen er både underholdende og engasjerende. Filmen ble nominert til fire Amandapriser, og har vunnet både en Amanda og en Kanonpris.Et av lanseringsgrepene var at filmen bare skulle vises på utvalgte kinoer fire dager.  Tanken bak var at man skulle forholde seg til filmen slik man forholder seg til en konsert. Filmen er dette skoleåret lettere tilgjengelig og bør oppleves i en kinosal, hvor stort lerret og stor lyd kler denne filmen meget godt.Filmens regissør Thea Hvistendahl har høstet mange lovord for filmen, hvor hun sammen med Karpe har formet fiksjonshistorien rundt konsertopptakene. Thea vil være til stede på visningene og fortelle om hvordan filmen ble til.Magdi og Chirac rapper på norsk med et kritisk skråblikk på samfunnet. Mange av tekstene i "Heisann Montebello" handler om forholdet mellom det å være innvandrer og etnisk norsk. Noen titler fra Montebello-albumet er: «Hvite menn som pusher 50», «Lett å være rebell i kjellerleiligheten din», «Attitudeproblem» og «Den islamske elefanten».
Tekstene er godt egnet for tolkning. Teksten til "Attitudeproblem" finner du her.

(TILRETTELAGT) ALMIR OG PUFFENE

Musikk, Trinn: 1-VG3
Almir kommer til skolen med akkordeonet på ryggen og splitter ny egenkomponert musikk i hode og fingre - men ikke nok med det; han har med seg ti magiske puffer! Disse er utstyrt med lyselementer som trigges av musikken Almir spiller live og til et lysdesign. Slik blir puffene en visuell del av musikken. Puffene er utformet slik at barn fra 6-12 år kan sitte på dem mens Almir beveger seg rundt i rommet med musikken som vegviserALMIR OG PUFFENE  er en ordløs forestilling som handler om Almirs oppvekst i byen Tuzla i Bosnia under den Jugoslaviske borgerkrigen.  Her bodde han sammen med familien sin i en av byens blokkområder. ALMIR OG PUFFENE handler om denne oppveksten; en liten gutt med trekkspill som løp opp og ned trappene og inn dørene til venner og familie i blokkene der de bodde. Det var her han fikk sitt første trekkspill, det var her han lekte gjemsel,  men også her han måtte løpe i dekning for krigens stygge vesen. Almir gjenskaper lydene med trekkspillet sitt - opp og ned trapper, gjennom dører som knirker, mørke kjellere, spennende loft med trekkfulle lyder og barnelatter med store smil. Det er denne verdenen Almir tar oss med til. 

(VGS 2019/20) FLUKTEN FRA DET NORSKE HOLOCAUST

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Gjennom to nære familiehistorier forteller Sidsel Levin og Birgit Rimstad om aksjonene mot jødene i det nazi-okkuperte Norge høsten 1942. Norsk politi arresterte kvinner og menn, barn, gamle, syke og deporterte dem til Auschwitz der de fleste ble myrdet. Dette er det norske Holocaust. Noen ble reddet gjennom livsfarlig flukt langs veiene og gjennom skogene til trygghet i Sverige. Vel vitende om at det var dødsstraff for å hjelpe jødene med å flykte, førte hjelperne dem til grensen. Dette skjedde for 77 år siden. I dag vokser antisemittismen rundt oss på nytt. Kan dette skje igjen?

(TILRETTELAGT) HIPHOP

Visuell kunst, Trinn: 1-VG3
Vi ønsker med dette verkstedet å la elevene møte en viktig og ikke minst kreativ arena for dagens ungdomskultur. Hiphop kan ta ulike former, ikke bare dans, men musikk og tegning er også en sentral del av det å uttrykke seg.
Klasserommet transformeres og blir til en utradisjonell scene for en danseforestilling. Klassen deles i to (Inntil 10 per gruppe, 20 per verksted) – én gruppe tegner graffiti som projiseres mot scenen ved hjelp av overheads, og én gruppe setter sammen en dans basert på grunnleggende hiphop. Sammen med utøverne skaper elevene sitt eget uttrykk, og kanskje blir det en visning helt til slutt. Hvert verksted tilpasses elevene og blir kreativt og unikt!  


(TILRETTELAGT) KUNSTFYRET

Visuell kunst, Trinn: 8-VG3
Kreativt og spennende kunstverksted i Oslofjorden
Dette besøket på Steilene fyrstasjon gir elevene mulighet til å treffe billedkunstner og beboer Tony Jon Larsson. De får oppleve en stedsrelatert kunstutstilling med foto og maleri, og får innsikt i hvordan naturen og stedet preger Tonys kunst. Gjennom foredrag med foto og film fortelles øyas og fyrstasjonens historie.
Elevene får prøve å selv være kunstnere, og tolke hvordan de opplever og sanser øya, dyrelivet og naturen. Besøket har en åpen struktur, hvor dagen legges opp ut ifra elevenes interesse og forutsetninger. Elevene kan tegne, male eller lage små skulpturer av naturelementer som man finner på øya. På høsten kan de også bruke øya til å lage et landartprosjekt.
Utsmykking på skolen: Det kan lages en sammenstilling av kunsten elevene lager i form av en fotomontasje på metall. Denne kan henges permanent på skolen.Fyrstasjonen har også mulighet for overnatting, dersom klassen vil ha et utvidet opplegg.

(VGS 2019/20) MYKE ØYNE (Artilleriet Produksjoner )

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
71 døde i en lastebil….
Flyktningkrisen? Angår det fortsatt oss?
Elevene blir ført inn i lasterommet på en lastebil som lukkes, motoren skrus på og kjøretøyet settes i bevegelse. Fire skuespillere forteller om hendelsen med 71 døde flyktninger i en lastebil i Østerrike i 2015. Hvordan klare å se på noe vi kjenner til med nye øyne? Myke Øyne er et eksperiment i å åpne og lufte en politisert og betent situasjon. Myke Øyne tilbyr ingen svar, men tar stilling til konflikten mellom avmakt og ansvar hos publikum.
Etter siste forestilling vil det bli en felles etter snakk.Regi: Thomas Østgaard
Tekst: Kate Pendry
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter