Eidsvoll VGS

Eidsvoll VGS

Postadresse: Postboks 143, 2081 Eidsvoll

Besøksadresse: Jon Sørensens vei 8, 2080 Eidsvoll

Telefon: 63 92 30 00

Kontaktperson: Trine A Gravdal, 63 92 30 00 , 47 65 42 66, 63 92 30 24, trine.a.gravdal@eidsvoll.vgs.no

Antall produksjoner: 8

  • Alle
  • Grunnskole
  • Tilrettelagt

(VGS 2019/20) ADJØ MONTEBELLO

Film, Trinn: VG1-VG3
«ADJØ MONTEBELLO» er Karpes eventfilm som setter punktum for "Heisann Montebello"-prosjektet. Filmen er en blanding av konsertopptakene fra Oslo Spektrum, og en fiksjonshistorie i «Heisann Montebello»-universet. Fortellerstilen ligger tett opp til musikkvideo og filmen blir på mange vis sin egen sjanger.
Karpes tekster er samfunnskommentarer, og for Karpe og regissør Thea Hvistendahl har kjønn, legning, rase og religion vært underliggende tema. Filmen er både underholdende og engasjerende. Filmen ble nominert til fire Amandapriser, og har vunnet både en Amanda og en Kanonpris.Et av lanseringsgrepene var at filmen bare skulle vises på utvalgte kinoer fire dager.  Tanken bak var at man skulle forholde seg til filmen slik man forholder seg til en konsert. Filmen er dette skoleåret lettere tilgjengelig og bør oppleves i en kinosal, hvor stort lerret og stor lyd kler denne filmen meget godt.Filmens regissør Thea Hvistendahl har høstet mange lovord for filmen, hvor hun sammen med Karpe har formet fiksjonshistorien rundt konsertopptakene. Thea vil være til stede på visningene og fortelle om hvordan filmen ble til.Magdi og Chirac rapper på norsk med et kritisk skråblikk på samfunnet. Mange av tekstene i "Heisann Montebello" handler om forholdet mellom det å være innvandrer og etnisk norsk. Noen titler fra Montebello-albumet er: «Hvite menn som pusher 50», «Lett å være rebell i kjellerleiligheten din», «Attitudeproblem» og «Den islamske elefanten».
Tekstene er godt egnet for tolkning. Teksten til "Attitudeproblem" finner du her.

(TILRETTELAGT) BENDIK

Musikk, Trinn: 8-VG3
- massivt og forsiktig, et rop med klump i halsen ...Sterke kontraster har fulgt Silje Halstensen siden hun startet Bendik i 2008. Det er en jente med en gutts navn. Lydbildet drives av få musikere, men låter som et orkester. Det er såre tekster som møter faste hjerteslag.NRK P3 kåret debutalbumet til et av årets beste norske plater i 2012, og skrev at «Halstensen utforsker på vellykket vis hvor utleverende tekster kan være uten å bli flaue, og ved å skrive på norsk, sørger hun for at låtene til Bendik blir ekstra nære og sterke».2016 kom det tredje albumet der uttrykkene fra de foregående «Drømmen Gjør Meg Ingenting» og «No Går Det Over» kombineres i store, maksimalistiske lydbilder.

(VGS 2019/20) DROPOUT

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Er det bare tapere som dropper ut av skolen? 

Press, stress og høye skolekrav kan få selv den smarteste til å føle seg ubrukelig. Hvilke konsekvenser kan det få? 

Annette Münchs actionpregede bok Dropout eksperimenterer med hva som kan skje når forbanna og frustrerte «dropouts» samler seg for å ta hevn mot skolesystemet. Nå presenteres romanen som en multimediaproduksjon.
Gjennom spesialskrevet musikk av Erik og Kriss, Pats Nichols m/Tuva og Izabell, høytlesing fra boken, lydkulisser, fotografier og filmede intervjuer med ungdom som har droppet ut av skolen, utfordres elevene til refleksjon rundt temaene skolepress og livsmestring.

(VGS 2019/20) GJENNOM HATET

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Ord skaper virkelighet

Hva gjør hatprat med samfunnet vårt? Kan litteratur skape forståelse for andre mennesker og kulturer? Har du egentlig frihet til å være forelska i den du vil?

Amal Aden vokste opp som gatebarn i Somalia. Nå er hun forfatter, debattant og en glødende engasjert foredragsholder, som blant annet arbeider mot homofobi og hatvold. Simon Stranger har skrevet den prisbelønnede romanen «Leksikon om lys og mørke», en bok om hvordan utenforskap kan avle hat og fremmedfrykt, og hvordan ordene vi bruker om hverandre skaper virkeligheter som til syvende og sist fører til handling.

Gjennom høytlesning, spesialskrevet tekst og musikk, og samtale med elevene, undersøkes ytringsfrihetens rammer, fordommer og rasisme, og frihet og kjærlighet.


(VGS 2019/20) INN I OPERAEN... OG VIDERE TIL SNØHETTA

Kunstarter i samspill, Trinn: VG1-VG3
Omvisning med sceneprøve og kunstnermøte på Operaen
Opplev mangfoldet i et av verdens mest moderne opera- og balletthus! Her får elevene innblikk i det som skjer på verkstedene og bak scenen før teppet går opp...
Etter omvisningen i Operaen besøker elevene Snøhetta Arkitektkontor.
Foredrag og omvisning på Snøhetta Arkitektkontor
Som kjent er det Snøhetta som står bak operabygget. Snøhettas arbeidsfilosofi styrer alle prosjekter de involverer seg i. De legger i sine prosjekter stor vekt på forholdet mellom landskap og arkitektur, miljø og kultur. Stedets kontekst og tomtens karakter vurderes nøye i hvert enkelt tilfelle og danner et sentralt utgangspunkt for formgivning.Se skolens kulturkalender eller turnéplanen for informasjon om oppmøte og hvilke klasser som skal delta.

(VGS 2019/20) MYKE ØYNE (Artilleriet Produksjoner )

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
71 døde i en lastebil….
Flyktningkrisen? Angår det fortsatt oss?
Elevene blir ført inn i lasterommet på en lastebil som lukkes, motoren skrus på og kjøretøyet settes i bevegelse. Fire skuespillere forteller om hendelsen med 71 døde flyktninger i en lastebil i Østerrike i 2015. Hvordan klare å se på noe vi kjenner til med nye øyne? Myke Øyne er et eksperiment i å åpne og lufte en politisert og betent situasjon. Myke Øyne tilbyr ingen svar, men tar stilling til konflikten mellom avmakt og ansvar hos publikum.
Etter siste forestilling vil det bli en felles etter snakk.Regi: Thomas Østgaard
Tekst: Kate Pendry

(TILRETTELAGT) SAFARIUM

Scenekunst, Trinn: 1-VG3
Forestilling og safari!Safarium er en danseforestilling spesielt tilrettelagt for barn med spesielle behov. Prosjektet beveger seg mellom å være en forestilling og et verksted, et laboratorium og en safari, der barna inviteres med i utforskning av rom og bevegelse sammen med danserne.Safarium tar utgangspunkt i opplevelse av verden gjennom kroppslige møter; mellom ulike kropper eller mellom kroppen og omgivelsene. Gjennom sanselig og taktil utforskning av rommet og mange store, små, rare, myke puter får publikum oppleve bade fysisk kraft og varsomhet. Målet er å utfordre publikum til erfaring av kroppen utover det hverdagslige. Uttrykket utspiller seg i et taktilt landskap, som danserne og barna deler – et landskap som kan plasseres på ulike steder på skolen eller andre arenaer. Landskapet fungerer både som forestillingsrom, og som en midlertidig installasjon – et kunstverk i seg selv. Gjennom forestillingens ulike situasjoner transformeres både danserne og landskapet.Konsept/produksjon: Landing v/ Ina Coll Kjølmoen og Venke Marie Sortland
Konsept scenografi: Camilla Wexels Riser
Medskapende kunstnere: Marianne Skjeldal og Sigrid Kopperdal
Utøvere: Sigrid Kopperdal/Pernille Holden, Ida Gudbredsen/Ina Coll Kjølmoen, Marianne Skjeldal/Marie Bergby HandelandCo produsent: INK2013 (Den Kulturelle Skolesekken og SEANSE)

(TILRETTELAGT) TUMBLE IN THE JUNGLE

Scenekunst, Trinn: 1-VG3
Et lekent sted!
Et jungel, en oppdagelsesferd, vennskap, erting, og masse lek. På scenen møter vi to dansere og en døv musiker. Vi følger deres oppdagelsesferd gjennom absurde humoristiske og poetiske tablåer, landskapet ser ut som en jungel og der kan mye skje. Koreografen Bertrán de Lis arbeider i et scenisk uttrykk som er svært visuelt, og hvor hun bruker teatralske virkemidler. Forestillingen er tilpasset hørselshemmede, men passer også for alle.  
Dansere: Julie Moviken og Mikael Rønne/ Inés Belli og Cesilie Kverneland
Musiker/aktør: Rita Lindanger
Ide/koreografi/regi: Inger Cecilie Bertrán de Lis
Dramaturgi/regi: Robert Skjærstad
Scenografi: Carl Nilssen-Love
Komponist: Vidar Løvstad
Kostymedesign: Signe Vasshus
Rekvisitør: Antti Bjørn
Lysdesign: Daniel Kolstad Gimle
Prosjekt- og produksjonskoordinator: Justina Brazaite
Produksjon: ICB Produksjoner
Samproduksjon: Dansens hus
Illustrasjon: Antti Bjørn


Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter