Hurdal skole og kultursenter

Hurdal skole og kultursenter

Postadresse: Minneåsveien 3, 2090 HURDAL

Besøksadresse: Østsidevegen 11, 2090 HURDAL

Telefon: 6610 6750 (Sentralbord Lene Kørner), 6610 6755 (Kulturkonsulent Lise Lotte Solberg), 95056595 (Kulturkonsulent Lise Lotte Solberg)

E-post:husk@hurdal.kommune.no (Sentralbord), lise.lotte.solberg@hurdal.kommune.no (Kulturkontakt)

Kontaktperson: Lise Lotte Solberg, 95056595, lise.lotte.solberg@hurdal.kommune.no

Antall produksjoner: 14

  • Alle

AMAS

Musikk, Trinn: 8-10
 Mellom 10 000 og 20 000 prater samisk i Norge. De fleste snakker nordsamisk. De lulesamisktalende er anslått til ca. 500. Sørsamisk snakkes av noen hundre personer til sammen i Norge og Sverige.
Amas er en konsertproduksjon som er utviklet med tanke på at en stor del av den samiske befolkningen i Norge bor i byene. Det som oppstår når den samiske kulturen  møter urban bykultur kan ofte være vanskelig å få øye på.Smelter man sammen samisk språk med musikk som tradisjonelt sett ikke forbindes med samisk kultur, så skjer fantastiske ting!Amas er en gjeng musikere som skal sette fokus på at det faktisk går an å blande kulturuttrykk, og at resultatet av en slik miks faktisk er noe man aldri har hørt før.

DEN FRANSKE REVOLUSJON

Kulturarv, Trinn: 8-9
I 1789 hadde det franske folket fått nok. Det gjorde opprør mot kongen og alle som hadde makt. Opprøret førte til store endringer, ikke bare for Frankrike, men hele den vestlige verden. Historien om den franske revolusjonen i årene 1789- 99 er spennende og viktig. Hvorfor gjorde de opprør, hvordan forløp revolusjonen, hvilke konsekvenser fikk den?  
Forteller og forfatter Lise Grimnes og gamer Ingeborg Egge tar oss med til Paris og Frankrike i revolusjonens dager. Det blir dramatikk og spenning, levende fortalt og storslått visualisert med hjelp av grafikken fra Assassins Creed Unity.  

DRONNING UTEN LAND

Film, Trinn: 7
Dronning uten Land er en sann historie om møtet mellom Frost, en vakker isbjørnmor, og Asgeir Helgestad, en norsk naturfotograf, gjennom en femårig reise på Svalbard.Filmens bakteppe er klimaendringene og hvordan stigende temperaturer er ansvarlige for dramatiske endringer i Frosts økosystem når isen smelter i rekordfart. Fra mørketid til midnattssol forvandler Svalbard seg fra et kaldt og ugjestmildt sted til et livlig landskap for isalger, fisk, fugler og andre dyr. Men sammen med de sesongmessige forandringene pusher den forsvinnende sjøisen livet til nye grenser. Fjordene som en gang var fulle av is og sel blir forlatt og presser Frost lenger unna. Asgeir er fast bestemt på å finne henne og dokumentere alt som går tapt, men hans oppgave er ikke enkel. Denne planeten er hjem for oss alle, kan vi ta oss friheten til å ignorere det?

FNRZ

Visuell kunst, Trinn: 7-8
Tegneserieskaper Sigbjørn Lilleeng har gitt ut boka. “FNRZ” , bok1 "Nagel". Den er en science fiction/fantasy-spenningshistorie med fokus på ungdom, samhold, vennskap og har en underliggende tematikk om samfunn, krig og økologi. Han vil vise sider fra boka og snakke om innholdet med elevene. Men også vise og snakke om arbeidsprosessen sin.  Den siste halvparten av tiden vil han lage en tegnet historie sammen med elevene på tavlen, et tegneseriefigur-verksted!https://www.sigbjornlilleeng.com/ Lykke til med besøket!

FUGA - TANGO - FUEGO!

Musikk, Trinn: 8-10
Emigrant og immigrant – fra kirke til bordell...Rydd gulvet og gjør klar til en tangoopplevelse av de sjeldne! Med gnistrende spill og ildfull dans framført av mestere i sine fag, får dere oppleve tango på nært hold! Det skal handle om bandoneonet; det lille trekkspillets eventyrlige rundreise fra en traust tilværelse i tyske kirker til varm velkomst i Buenos Aires’ bordeller rundt år 1900. I det rike Argentina får instrumentet nye impulser og blir selve lyden av tango! Med bandoneonets inntreden på europeiske konsertscener, er reisen over og ringen sluttet. Fuego er forresten det spanske ordet for ild - og den håper vi å tenne hos deg!

GOTOGUTA

Kunstarter i samspill, Trinn: 8-10
Boyband feat. Halling
I GotoGuta møter vi tre dansere og en hardingfelemusiker. Tre unge mennesker skal danse halling. Delen som handler om å vise hvor sprek og spenstig man er, går lett. Men for å danse sammen må de nødvendigvis ta på hverandre.  Og kan det bli litt keitete og kleint når det oppstår fysisk kontakt? Denne forestillingen benytter tradisjonell folkedans og musikken som hører til, for å utforske det å finne sin identitet og å pirke i stereotype holdninger til kjønn.
GOTOGUTA er et forestilling der scenekunst, musikk og kulturarv virker sammen.

KOKOTOPIA

Litteratur, Trinn: 5-7
I boka Kokotopia følger vi to hovedpersoner gjennom forskjellige tidsaldere. Gjennom humor og spenning får leseren innblikk i sentrale hendelser og fortellinger fra vår felles kulturarv. Bøkene består av like mengder tegninger og tekst som flyter over i hverandre. Dette er bøker som innbyr til leseglede, og som formmessig ligner en del på Gutta i Trehuset med 13 etasjer.
Simon Stranger bruke bilder, tekst og gjenstander, og dra barna inn i en morsom og spennende time der hva som helst kan skje (og gjør nettopp det).
Vi skal innom Middelalderen, riddere, hekseprosesser, svartedauden, Marco Polo, Djenghis Khan, korsfarere og masse, masse mer. Alt innbakt i en spennende fortelling om en hovedperson som tror han er en ekte ridder, Don Simon Quijote, som rir på en gris, med en bøtte som hjelm og en rake som lanse, og Helena, som blir anklaget for å være en heks, og stå bak svartedauden. De to må ordne opp, noe som fører leseren til Jerusalem, Venezia, Mongolia, Kina og tilbake igjen.

LARS ER LOL (Teatret Vårt)

Scenekunst, Trinn: 5-7
Morsom og rørende historie om å tørre å være seg selv
Amanda gleder seg til å bli fadder for en søt, liten førsteklassing etter sommerferien. Men når Adam som hun er hodestups forelska i ydmyker henne foran hele skolen, og fadderbarnet hennes viser seg å være jevngamle Lars som dessuten har Downs syndrom, er det nok for Amanda. Når alt rakner og den som svikter aller mest er deg selv må du bestemme deg for hva som er viktigst: Å bli likt av de kule, eller å like deg selv.Iben Akerlie debuterte med barneboka Lars er LOL i 2016, og boka ble umiddelbart en kjempesuksess. Det ble rullet 6 – ere på terningene både av profesjonelle anmeldere og av barna selv. Boka vant for eksempel ARKs Barnebokpris i 2016.

SOLITUTTI

Musikk, Trinn: 1-7
Alene og sammen – solo og tuttiLa oss gjøre et tankeeksperiment: Tenk at du en dag våkner, står opp og gjør de tingene du pleier å gjøre. Alt er som vanlig helt til du åpner munnen for å si God morgen til familien – for det som kommer ut av munnen din er ikke velkjente trygge ord, men lyder som ikke ligner på noe du har hørt før! Ville du ha blitt redd?For ufattelig mange år siden, ville dette verken ha vært skremmende eller merkelig. Urmenneskene hadde ikke det vi kaller språk, men heldigvis hadde de stemmen, og med den laget de lyder. Tenk hvor mange forskjellige lyder og klanger de måtte ha kunnet for å uttrykke glede, sorg, lengsel, sinne og frykt!I denne konserten får du blant annet oppleve et utvalg av disse stemmelydene som har eksistert så lenge det har vært mennesker på jorda. Stemmekunstner Ruth Wilhelmine Meyer, cellist Isak Anderssen og lyd- og lysmann Snorre Hvamen, vil alene og sammen med dere fortelle historier helt uten ord – kun med lyder. Noe av musikken er komponert på forhånd, mens noe blir til i øyeblikket. Hverdagen vår er full av ord: Kan vi forstå hverandre uten?

SPILLEVINKA UNPLUGGED

Kulturarv, Trinn: 4-6
-Levende folkemusikk tett på-
Spillevinka er en folketone fra Akershus, kjent fra 1800-tallet. Den er med i skreppa når folkedanser og sanger Mathilde Øverland og musiker Jon H. Brodal besøker klassen.  De organiserer en liten dugnad og så er danseplassen klar! Folkemusikken er en kulturform som er laget for at man deltar. Å se det framført på en scene blir litt på siden. Dette tilbudet gir elevene et mer ekte møte med kulturarven. Tett og nært skal det være, og det betyr at alle skal med!

TENK FILM!

Film, Trinn: 9-10
Hvordan utvikler man en filmidé?Noen ganger får man en idé og tenker: Den skulle jeg å ha laget en film av! Men hva skal egentlig til for at en god idé kan bli til en god film?Dette verkstedet vil gjennom praktiske og lekne øvelser lære deg hvordan man med utgangspunkt i egne erfaringer kan jobbe frem idéer og hvordan man kan utvikle disse idéene til filmer. Alle idéer kan i utgangspunktet bli til en film, men for å få dette til må man også lære seg å tenke film, tenke filmatisk.Dette skoleåret (2019/20) har Viktor med seg Morten til Hurdal og Nannestad i september, oktober og februar. I november er Aurora med ut sammen med Viktor til Frogn og Rælingen.

UNDRE

Visuell kunst, Trinn: 2-4
Designer Stine Sofie Fevang Skinlo har laget UNDRE.UNDRE er en magisk tekstil som lar barn forundre, forandre og fantasere. Med UNDRE kan du dra på telttur i din egen stue. Se opp på fascinerende nordlys eller dykke ned i de dype hav med selvlysende maneter og merkelige kreasjonerI møtet med henne vil elevene få vite litt om hva det vil si å være designer, som at det er viktig å være nysgjerrig og undre seg på ting. Hun vil også snakke med dem og vise filmer om hva hun er inspirert av i utformingen av UNDRE.Bærekraft er viktig for Stine Sofie som designer. Derfor er UNDRE utformet slik at den kan bli gardin eller sengeteppe senere. På den måten vil produktet vare lenge.Stine Sofie vil montere «UNDRE» i klasserommet slik at elevene kan gå inn under og se/lyse på de selvlysende motivene.​​​​​​​Lykke til med besøket! 

VENNER

Musikk, Trinn: 1-7
VENNER
Kathrine og Ingunn har vært venner siden de var ti år. De har spilt musikk sammen siden.I konserten får dere se litt av vennskapet til Kathrine og Ingunn. De sier:«Leker like barn best? Vi har vært utrolig gode venninner siden vi traff hverandre da vi var 10. Det begynte kanskje med at Kathrine likte Ingunns bukser og at Ingunn kunne ønske at hun hadde samme hårbøyle som Kathrine. Men veldig snart utviklet det seg til å bli noe mye dypere og viktigere enn så.»De sto begge opp klokken 5 om morgenen på ungdomsskolen og videregående for å øve på instrumentene sine før de gikk på skolen. De ønsket å ha muligheten til å leke med venner og være «vanlige barn» etter skolen.Ved siden av den klassiske musikken har Kathrine turnert rundt med Alexander Rybak, Ingunn var med i Melodi Grand Prix jr. 13 år, og de har spilt mange forskjellige sjangere i tillegg til den klassiske musikken. Ingunn skriver også egne låter.«Vi har hatt mange diskusjoner og uenigheter, men aldri vært redde for å miste hverandre. To forskjellige mennesker lærer som regel noe av hverandre også. Sånn kan for eksempel en diskusjon mellom oss gå: 
Kathrine: «Det høres bra ut!» 
Ingunn: «Nei, vi tar det en gang til for sikkerhets skyld.»
»Det kan være ensomt å være musiker, men hvis man har noen å spille sammen med kan ensomheten bli til et samspill som varer livet ut.«Vi har opplevd så mye rart, skummelt og spennende sammen. Det har gjort oss mer åpne som mennesker, og modige. Ingenting er farlig. I hvert fall ikke når man har noen å dele det med!»
Repertoarliste
1. «Banjo and Fiddle», William Kroll 2. «Sonatine i D dur I. Sats», Schubert 3. «Beau soir», Debussy 4. «Sonate i A dur, opus 3, 3. Sats», David Monrad Johansen5. «Sonate i A dur, opus 3, 2. Sats», David Monrad Johansen6. «Sommernatt ved fjorden», Ketil Bjørnstad7. «Libertango», Piazzolla 8. Viva la vida, Coldplay
Det spilles også utsnitt fra Bach partita i d-moll (fiolin) og Poulencs improvisation nr. 15 (piano).

FRAMTID PÅ FLUKT

Litteratur, Trinn: 8-10
Skolen får besøk fra 2045 - en flyktning fra framtiden. Gjennom slampoesi vil dere få rapport fra framtiden slik at dere kan forberede dere på hva som kan skje. Det er kanskje en advarsel, kanskje et rop om hjelp, kanskje et håp. 
Uttrykksform
Åpne filter