Asker VGS

Asker VGS

Postadresse: Postboks 43, 1371 Asker

Besøksadresse: Fredtunveien 81, 1386 Asker

Telefon: 66 90 72 40

Kontaktperson: Anne-Karine Knutsen, anne-karine.knutsen@asker.vgs.no, Cathrine Kittilsen Zandjani, cathrine.kittilsen.zandjani@asker.vgs.no

Antall produksjoner: 7

  • Alle
  • Grunnskole
  • Tilrettelagt

(VGS 2019/20) ADJØ MONTEBELLO

Film, Trinn: VG1-VG3
«ADJØ MONTEBELLO» er Karpes eventfilm som setter punktum for "Heisann Montebello"-prosjektet. Filmen er en blanding av konsertopptakene fra Oslo Spektrum, og en fiksjonshistorie i «Heisann Montebello»-universet. Fortellerstilen ligger tett opp til musikkvideo og filmen blir på mange vis sin egen sjanger.
Karpes tekster er samfunnskommentarer, og for Karpe og regissør Thea Hvistendahl har kjønn, legning, rase og religion vært underliggende tema. Filmen er både underholdende og engasjerende. Filmen ble nominert til fire Amandapriser, og har vunnet både en Amanda og en Kanonpris.Et av lanseringsgrepene var at filmen bare skulle vises på utvalgte kinoer fire dager.  Tanken bak var at man skulle forholde seg til filmen slik man forholder seg til en konsert. Filmen er dette skoleåret lettere tilgjengelig og bør oppleves i en kinosal, hvor stort lerret og stor lyd kler denne filmen meget godt.Filmens regissør Thea Hvistendahl har høstet mange lovord for filmen, hvor hun sammen med Karpe har formet fiksjonshistorien rundt konsertopptakene. Thea vil være til stede på visningene og fortelle om hvordan filmen ble til.Magdi og Chirac rapper på norsk med et kritisk skråblikk på samfunnet. Mange av tekstene i "Heisann Montebello" handler om forholdet mellom det å være innvandrer og etnisk norsk. Noen titler fra Montebello-albumet er: «Hvite menn som pusher 50», «Lett å være rebell i kjellerleiligheten din», «Attitudeproblem» og «Den islamske elefanten».
Tekstene er godt egnet for tolkning. Teksten til "Attitudeproblem" finner du her.

(TILRETTELAGT) ALMIR OG PUFFENE

Musikk, Trinn: 1-VG3
Almir kommer til skolen med akkordeonet på ryggen og splitter ny egenkomponert musikk i hode og fingre - men ikke nok med det; han har med seg ti magiske puffer! Disse er utstyrt med lyselementer som trigges av musikken Almir spiller live og til et lysdesign. Slik blir puffene en visuell del av musikken. Puffene er utformet slik at barn fra 6-12 år kan sitte på dem mens Almir beveger seg rundt i rommet med musikken som vegviserALMIR OG PUFFENE  er en ordløs forestilling som handler om Almirs oppvekst i byen Tuzla i Bosnia under den Jugoslaviske borgerkrigen.  Her bodde han sammen med familien sin i en av byens blokkområder. ALMIR OG PUFFENE handler om denne oppveksten; en liten gutt med trekkspill som løp opp og ned trappene og inn dørene til venner og familie i blokkene der de bodde. Det var her han fikk sitt første trekkspill, det var her han lekte gjemsel,  men også her han måtte løpe i dekning for krigens stygge vesen. Almir gjenskaper lydene med trekkspillet sitt - opp og ned trapper, gjennom dører som knirker, mørke kjellere, spennende loft med trekkfulle lyder og barnelatter med store smil. Det er denne verdenen Almir tar oss med til. 

(VGS 2019/20) BLAKE, BJØRNSON, BJERKE OG BEATSA

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Visuelt konsertforedrag
Hva er det som gjør en av Norges mest erfarne rapartister så interessert i diktet «Farao på ferie»? Hva har jambisk pentameter med beats å gjøre? Hadde Bjørnson vært en breial rapper hvis han hadde levd i dag?
Konsertforedraget handler om å formidle de klassiske poetenes innhold, rytme og flow gjennom rapmusikkens uttrykk. Son Of Light aka André Hadland presenterer et visuelt konsertforedrag der han energisk og engasjert tolker sine favorittdiktere. Med seg på scenen har han DJ/produsent LPeeWee aka Eirik Blåsternes, som har laget musikken. Resultatet er en spennende liveframførelse som groover.
Konsertforedraget følges av spesiallagde animasjoner og illustrasjoner av Johann Grimstvedt.

(VGS 2019/20) DROPOUT

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Er det bare tapere som dropper ut av skolen? 

Press, stress og høye skolekrav kan få selv den smarteste til å føle seg ubrukelig. Hvilke konsekvenser kan det få? 

Annette Münchs actionpregede bok Dropout eksperimenterer med hva som kan skje når forbanna og frustrerte «dropouts» samler seg for å ta hevn mot skolesystemet. Nå presenteres romanen som en multimediaproduksjon.
Gjennom spesialskrevet musikk av Erik og Kriss, Pats Nichols m/Tuva og Izabell, høytlesing fra boken, lydkulisser, fotografier og filmede intervjuer med ungdom som har droppet ut av skolen, utfordres elevene til refleksjon rundt temaene skolepress og livsmestring.

(VGS 2019/20) FLUKTEN FRA DET NORSKE HOLOCAUST

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Gjennom to nære familiehistorier forteller Sidsel Levin og Birgit Rimstad om aksjonene mot jødene i det nazi-okkuperte Norge høsten 1942. Norsk politi arresterte kvinner og menn, barn, gamle, syke og deporterte dem til Auschwitz der de fleste ble myrdet. Dette er det norske Holocaust. Noen ble reddet gjennom livsfarlig flukt langs veiene og gjennom skogene til trygghet i Sverige. Vel vitende om at det var dødsstraff for å hjelpe jødene med å flykte, førte hjelperne dem til grensen. Dette skjedde for 77 år siden. I dag vokser antisemittismen rundt oss på nytt. Kan dette skje igjen?

(VGS 2019/20) KAMPEN OM DEN SISTE OLJA

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Dette audiovisuelle foredraget tar for seg kampen om å pumpe opp den siste olja, i lys av klimaendringene og en global energiomstilling. Vi blir kjent med tre mennesker på tre ulike steder på kloden (USA, Nigeria, Norge), som til sammen forteller en nyansert historie om oljens betydning, og som stiller spørsmålet: Kan vi klare oss uten olje? Må vi klare oss uten?
Elevene skal sitte igjen med økt innsikt i årsakene til og konsekvensene av menneskeskapte klimaendringer, og hvilke veivalg våre samfunn står ovenfor - særlig i Norge, som et oljeproduserende land.Vi ønsker også at de sitter igjen med konkrete handlingsalternativ til hvordan de kan engasjere seg i disse spørsmålene.

(TILRETTELAGT) TUMBLE IN THE JUNGLE

Scenekunst, Trinn: 1-VG3
Et lekent sted!
Et jungel, en oppdagelsesferd, vennskap, erting, og masse lek. På scenen møter vi to dansere og en døv musiker. Vi følger deres oppdagelsesferd gjennom absurde humoristiske og poetiske tablåer, landskapet ser ut som en jungel og der kan mye skje. Koreografen Bertrán de Lis arbeider i et scenisk uttrykk som er svært visuelt, og hvor hun bruker teatralske virkemidler. Forestillingen er tilpasset hørselshemmede, men passer også for alle.  
Dansere: Julie Moviken og Mikael Rønne/ Inés Belli og Cesilie Kverneland
Musiker/aktør: Rita Lindanger
Ide/koreografi/regi: Inger Cecilie Bertrán de Lis
Dramaturgi/regi: Robert Skjærstad
Scenografi: Carl Nilssen-Love
Komponist: Vidar Løvstad
Kostymedesign: Signe Vasshus
Rekvisitør: Antti Bjørn
Lysdesign: Daniel Kolstad Gimle
Prosjekt- og produksjonskoordinator: Justina Brazaite
Produksjon: ICB Produksjoner
Samproduksjon: Dansens hus
Illustrasjon: Antti Bjørn


Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter