Marikollen ungdomsskole

Marikollen ungdomsskole

Postadresse: Øvre Rælingsv 201, 2008 FJERDINGBY

Besøksadresse: Øvre Rælingsvei 201, 2008 Fjerdingby

Telefon: 64 80 40 00

Kontaktperson: Camilla Brinchmann, camilla.brinchmann@ralingen.kommune.no, Jørn Stian Randen Føsker, 64 80 40 04, 64 80 40 00, jorn.stian.randen.fosker@ralingen.kommune.no, Linda Strand, 64804012, linda.strand@ralingen.kommune.no, Nicolai Flekstad Halvorsen, 4803 4918, nicolai.flekstad.halvorsen@ralingen.kommune.no, Saltanat Dosbaeva, saltanat.dosbaeva@ralingen.kommune.no

Antall produksjoner: 8

  • Alle
  • VGS
  • Tilrettelagt

GOTOGUTA

Kunstarter i samspill, Trinn: 8-10
Boyband feat. Halling
I GotoGuta møter vi tre dansere og en hardingfelemusiker. Tre unge mennesker skal danse halling. Delen som handler om å vise hvor sprek og spenstig man er, går lett. Men for å danse sammen må de nødvendigvis ta på hverandre.  Og kan det bli litt keitete og kleint når det oppstår fysisk kontakt? Denne forestillingen benytter tradisjonell folkedans og musikken som hører til, for å utforske det å finne sin identitet og å pirke i stereotype holdninger til kjønn.
GOTOGUTA er et forestilling der scenekunst, musikk og kulturarv virker sammen.

HANNE KOLSTØ

Musikk, Trinn: 8-10
Dynamisk norsk popmusikk med moderne arrangementer!
Rocka utrykk blenda med synther og frisk vokal!

(TILRETTELAGT) LYDROMMET

Musikk, Trinn: 1-VG3
Lyd, lys, mørke og rom...Denne opplevelsen starter i et mørkt rom. Gjennom små, voksende lyspunkter avdekkes fire utøvere. Hva er dette? Hva kommer til å skje? Det får elevene bokstavelig talt både se og høre i en konsert hvor deres egen tilstedeværelse i rommet påvirker både lyset og musikken. Mørket skjerper sansene og gir elevene muligheten til å lytte på en ny måte og se «usannsynlige» detaljer. Et nytt og magisk univers oppstår – der og da!Musikerne og lysdesigneren ønsker å transformere det kjente rommet til noe nytt og unikt på hver skole. Lyset integreres i samspillet som en fjerde musiker, og denne gjensidigheten mellom lys og lyd gir produksjonen et helstøpt, unikt og universelt uttrykk som kommuniserer bredt og grensesløst uten ord.Vi møter tre musikere og én lyskunstner som lager en unik lyskonsert på hver skole.

(TILRETTELAGT) SAFARIUM

Scenekunst, Trinn: 1-VG3
Forestilling og safari!Safarium er en danseforestilling spesielt tilrettelagt for barn med spesielle behov. Prosjektet beveger seg mellom å være en forestilling og et verksted, et laboratorium og en safari, der barna inviteres med i utforskning av rom og bevegelse sammen med danserne.Safarium tar utgangspunkt i opplevelse av verden gjennom kroppslige møter; mellom ulike kropper eller mellom kroppen og omgivelsene. Gjennom sanselig og taktil utforskning av rommet og mange store, små, rare, myke puter får publikum oppleve bade fysisk kraft og varsomhet. Målet er å utfordre publikum til erfaring av kroppen utover det hverdagslige. Uttrykket utspiller seg i et taktilt landskap, som danserne og barna deler – et landskap som kan plasseres på ulike steder på skolen eller andre arenaer. Landskapet fungerer både som forestillingsrom, og som en midlertidig installasjon – et kunstverk i seg selv. Gjennom forestillingens ulike situasjoner transformeres både danserne og landskapet.Konsept/produksjon: Landing v/ Ina Coll Kjølmoen og Venke Marie Sortland
Konsept scenografi: Camilla Wexels Riser
Medskapende kunstnere: Marianne Skjeldal og Sigrid Kopperdal
Utøvere: Sigrid Kopperdal/Pernille Holden, Ida Gudbredsen/Ina Coll Kjølmoen, Marianne Skjeldal/Marie Bergby HandelandCo produsent: INK2013 (Den Kulturelle Skolesekken og SEANSE)

TENK FILM!

Film, Trinn: 9-10
Hvordan utvikler man en filmidé?Noen ganger får man en idé og tenker: Den skulle jeg å ha laget en film av! Men hva skal egentlig til for at en god idé kan bli til en god film?Dette verkstedet vil gjennom praktiske og lekne øvelser lære deg hvordan man med utgangspunkt i egne erfaringer kan jobbe frem idéer og hvordan man kan utvikle disse idéene til filmer. Alle idéer kan i utgangspunktet bli til en film, men for å få dette til må man også lære seg å tenke film, tenke filmatisk.Dette skoleåret (2019/20) har Viktor med seg Morten til Hurdal og Nannestad i september, oktober og februar. I november er Aurora med ut sammen med Viktor til Frogn og Rælingen.

TO MY CHILDREN

Visuell kunst, Trinn: 8
Shwan Dler Qaradaki har laget den digitale billedfortellingen «To My Children» som et resultat av et besøk i sitt opprinnelsesland – irakiske Kurdistan, et sted hvor ISIS-styrkene bare var noen mil unna. Hvordan er det å bo i Vesten og være redd for at familien der nede når som helst kan bli angrepet av terrorister? Filmen viser et visuelt fortellende brev til Qaradakis barn og ufødte barnebarn i Norge.«To My Children» består av tekst, billedmateriale og musikk. Billedmaterialet er både tegninger, foto og video. Shwan Dler Qaradaki vil vise filmen og snakke med elevene om innholdet, men også om hvordan han har laget fortellingen.Qaradaki setter gjennom sitt kunstneriske virke søklys på spørsmål knyttet til identitet, og det å være en del av en multikulturell virkelighet. I hans arbeider møter vi noen av vår tids mest aktuelle samfunnsspørsmål. De skildres i et personlig og poetisk visuelt språk samtidig som de har en klar politisk undertone.En undrende og reflekterende holdning kjennetegner alle hans prosjekter, som på forsjkjellig vis forsøker å utvide forståelsen av hva det vil si å leve i verden i dag.Lykke til med besøket!

(TILRETTELAGT) TUMBLE IN THE JUNGLE

Scenekunst, Trinn: 1-VG3
Et lekent sted!
Et jungel, en oppdagelsesferd, vennskap, erting, og masse lek. På scenen møter vi to dansere og en døv musiker. Vi følger deres oppdagelsesferd gjennom absurde humoristiske og poetiske tablåer, landskapet ser ut som en jungel og der kan mye skje. Koreografen Bertrán de Lis arbeider i et scenisk uttrykk som er svært visuelt, og hvor hun bruker teatralske virkemidler. Forestillingen er tilpasset hørselshemmede, men passer også for alle.  
Dansere: Julie Moviken og Mikael Rønne/ Inés Belli og Cesilie Kverneland
Musiker/aktør: Rita Lindanger
Ide/koreografi/regi: Inger Cecilie Bertrán de Lis
Dramaturgi/regi: Robert Skjærstad
Scenografi: Carl Nilssen-Love
Komponist: Vidar Løvstad
Kostymedesign: Signe Vasshus
Rekvisitør: Antti Bjørn
Lysdesign: Daniel Kolstad Gimle
Prosjekt- og produksjonskoordinator: Justina Brazaite
Produksjon: ICB Produksjoner
Samproduksjon: Dansens hus
Illustrasjon: Antti Bjørn


Danseworkshop 2019/2020 (Camilla Evensen og Trude Saksen)

Scenekunst, Trinn: 4-9
4.trinns elever har danseworkshop på høst-semesteret, og 9.trinns elever har danseworkshop på våren. (Se turne-plan)
Elever bør ha på seg ledige klær denne dagen, som er gode å bevege seg i. Danse-workshopen er 3-delt, med en oppvarmingsdel der gruppa  gjør ulike danseøvelser. I del 2 øver gruppa på varierte trinn-kombinasjoner, som i del 3 settes sammen til en koreografi. 
Viktig: Alle skoler må stille med minst en lærer hele workshopdagen. Lærerne kan med fordel bli med på dansingen, men om ikke han/hun er aktiv er det fint om det bistås ved uforutsette hendelser. Ellers er det danseinstruktørene som er ansvarlige for repertoaret denne dagen og selve organiseringen.
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter