Haug skole og ressurssenter (1)

Haug skole og ressurssenter (1)

Postadresse: Bærum Kommune, Haug skole, 1304 SANDVIKA

Besøksadresse: Haugtunveien 3, 1356 Bekkestua

Telefon: 67 16 40 00

Kontaktperson: Merete Lippert Tobiassen, 67164000, 99571207, merete.l.tobiassen@baerum.kommune.no

Antall produksjoner: 10

  • Alle
  • VGS
  • Tilrettelagt

(TILRETTELAGT) KLOVN OG KLANG

Scenekunst, Trinn: 1-VG3
Ablegøyer og poesi

Klovn & Klang er en gledefylt lek mellom en sjarmerende Klovn og hennes rampete usynlige venn, Klang, som er lyden. I samspill med elevenes fantasi oppdager de en verden der alt kan skje. Forestillingen utfolder seg i og rundt en rød barneseng som blir sentrum for lek, gjemsel, fisketur, erting og dans.Med et tydelig kroppsspråk, foruten noen få enkle ord, gjør forestillingen forståelig for alle, uansett språk.
Produsert av Torgunn Produksjoner og Akershus TeaterIdé, konsept, skuespiller: Torgunn Wold
Regissør og tekniker: Paulo Serantes
Lyddesign: Terje EvensenBilde: Paulo Serantes


(TILRETTELAGT) SAFARIUM

Scenekunst, Trinn: 1-VG3
Forestilling og safari!Safarium er en danseforestilling spesielt tilrettelagt for barn med spesielle behov. Prosjektet beveger seg mellom å være en forestilling og et verksted, et laboratorium og en safari, der barna inviteres med i utforskning av rom og bevegelse sammen med danserne.Safarium tar utgangspunkt i opplevelse av verden gjennom kroppslige møter; mellom ulike kropper eller mellom kroppen og omgivelsene. Gjennom sanselig og taktil utforskning av rommet og mange store, små, rare, myke puter får publikum oppleve bade fysisk kraft og varsomhet. Målet er å utfordre publikum til erfaring av kroppen utover det hverdagslige. Uttrykket utspiller seg i et taktilt landskap, som danserne og barna deler – et landskap som kan plasseres på ulike steder på skolen eller andre arenaer. Landskapet fungerer både som forestillingsrom, og som en midlertidig installasjon – et kunstverk i seg selv. Gjennom forestillingens ulike situasjoner transformeres både danserne og landskapet.Konsept/produksjon: Landing v/ Ina Coll Kjølmoen og Venke Marie Sortland
Konsept scenografi: Camilla Wexels Riser
Medskapende kunstnere: Marianne Skjeldal og Sigrid Kopperdal
Utøvere: Sigrid Kopperdal/Pernille Holden, Ida Gudbredsen/Ina Coll Kjølmoen, Marianne Skjeldal/Marie Bergby HandelandCo produsent: INK2013 (Den Kulturelle Skolesekken og SEANSE)

(TILRETTELAGT) TUMBLE IN THE JUNGLE

Scenekunst, Trinn: 1-VG3
Et lekent sted!
Et jungel, en oppdagelsesferd, vennskap, erting, og masse lek. På scenen møter vi to dansere og en døv musiker. Vi følger deres oppdagelsesferd gjennom absurde humoristiske og poetiske tablåer, landskapet ser ut som en jungel og der kan mye skje. Koreografen Bertrán de Lis arbeider i et scenisk uttrykk som er svært visuelt, og hvor hun bruker teatralske virkemidler. Forestillingen er tilpasset hørselshemmede, men passer også for alle.  
Dansere: Julie Moviken og Mikael Rønne/ Inés Belli og Cesilie Kverneland
Musiker/aktør: Rita Lindanger
Ide/koreografi/regi: Inger Cecilie Bertrán de Lis
Dramaturgi/regi: Robert Skjærstad
Scenografi: Carl Nilssen-Love
Komponist: Vidar Løvstad
Kostymedesign: Signe Vasshus
Rekvisitør: Antti Bjørn
Lysdesign: Daniel Kolstad Gimle
Prosjekt- og produksjonskoordinator: Justina Brazaite
Produksjon: ICB Produksjoner
Samproduksjon: Dansens hus
Illustrasjon: Antti Bjørn


BAMSE, et musikkeventyr VALGMENY

Musikk, Trinn: 1-4
Bamse er gammel og slitt. Ingen har lekt med ham på lenge.

Så nå sitter han på en sofa og lurer på meningen med livet. Ihvertfall når en kjekk og frekk flue hele tiden flyr rundt og forteller ham at han er dum og meningsløs. «Hvorfor eksisterer jeg?», tenker Bamse. Han reiser ut i verden og møter mange andre dyr, men ingen kan fortelle ham om meningen med livet. Er det å samle honning, være like pen som en svane, er det å legge egg eller kanskje bli spist av en klapperslange? Bamse gir nesten opp. Men en dag møter han en liten jente med en veldig enkel løsning …

Bamse er en del av valgmenyen og kan velges til din skole. 
Turneuker: uke 42, 43 eller 44.
Hvis skolen ønsker denne produksjonen: send e-post til hans.dillevig@baerum.kommune.no


Evje skolemuseum

Kulturarv, Trinn: 3
Den kulturelle skolesekken i Bærum (DKS) samarbeider med Evje skole og Evje skolemuseum om besøk for tredje trinn til Evje skolemuseum.
Besøket organiseres ved at to klasser hentes på skolen og busses sammen til skolemuseet. En klasse starter ute med lek og eventuelt spise matpakke. Den andre klassen besøker museet. Etter 45 minutter bytter de.OppleggJorun Guriby fra Evje skole er omviser og ansvarlig for det pedagogiske opplegget.Elevene presenteres for Evje skole og skolemuseet. De får oppleve hvordan en skoledag var i gamle dager. Det var vanlig å starte timen med en sang, elevene måtte stå ved siden av pulten og rekke opp hånden når de skal si noe, barna får skrive med griffel og steintavle. Det var mer disiplin i gamle dager med skammekrok og ris. En av oppgavene i løpet av besøket er å sammenligne sitt vanlige klasserom med det gammeldagse klasserommet i Evje skolemuseum.Det blir også innføring i tidligere tiders undervisningsutstyr som gamle kart, instrumenter osv.Elevene får gammeldagse navn og får prøve gammeldagse klær med busserull til guttene og forkle til jentene.Omviseren forteller om den gamle skolen på Evje og lokalene. Man måtte gå på utedo, i klasserommet var det en sinkbøtte til å drikke vann av, gymtimene foregitt utendørs, søskenflokker måtte ofte dele på å gå på skolen fordi de ikke hadde sko til alle. Mange barn måtte være hjemme og jobbe på gården i stedet for å gå på skolen.Velkommen til en spennende skoletime!

Goodbye Kitty (Rebekka/Huy)

Scenekunst, Trinn: 5
Teaterforestilling, konsert og fest samtidig!Dette er en fargerik og grensesprengende festforestilling for barn. Både en avskjedsfest og en velkomstfest. For når du sier farvel til noe, sier du samtidig velkommen til noe annet.

Velkommen til å se verden litt på nytt!

Hvem vil du være om du kan velge helt selv? Kan du vri og vende på verden sånn som du kjenner den, og dytte på rammene som forteller deg hvordan du «må» være?
Barn og ungdom har fortalt om hvem de vil være og hvem de vil bli, om forbilder og Hello Kitty, om rosa og blått, om hva som er normalt og unormalt. Det har blitt til forestillingen Goodbye Kitty.
Goodbye Kitty! Hello Kitty! Ha det! Farvel! Goodbye! - til normal og unormal, til alt vi må, skal og burde være. Hello til den nye fremtiden! Bli med på å feire at du kan være akkurat som du vil!   
En samproduksjon mellom Rebekka/Huy og Barneteatret Vårt.
Støttet av: Norsk Kulturråd, Spenn.no, Fond for utøvende kunstnere, Fond for lyd og bilde, Dramatikkens hus og Fond for Frilansere.

Jenta på utsiden

Musikk, Trinn: 1-7
I konserten ”Jenta på utsiden” møter elevene 3 ulike jenter i utfordrende livssituasjoner. Vi møter først ”Piken med svovelstikkene” fra en av H. C. Andersens mest kjente noveller. Denne historien blir fulgt opp av en fortelling om ei jente som opplevde 2. verdenskrig. Til slutt får vi innblikk i historien til ei jente fra Syria.
Elevene får høre musikk med folkelige elementer, kjente klassiske verker og nyere komposisjoner.”Jenta på utsiden” har som mål å vekke omtanke og engasjement for de nærmeste rundt oss. Alle kan være med på å bidra til mindre ensomhet og utenforskap. Ved å se menneskene i vår egen hverdag og å vise medmenneskelighet, kan alle være med på å gi håp om et godt liv i fred og rettferdighet.Konserten er produsert av Torstein Ellingsen i samarbeid med DK Bærum
LÆREPLANMÅLLæreplan: samfunnsfagEtter 4. årKompetansemål:
- formulere spørsmål om samfunnsfaglege tema, reflektere og delta i fagsamtalar om dei
- gje døme på korleis menneske meiner ulikt, at møte mellom ulike menneske kan vere både gjevande og konfliktfylte, og samtale om empati og menneskeverdSamfunnskunnskap:
- gje døme på rettar barn har
- drøfte oppfatningar av rettferd og likeverdEtter 7. år:Kompetansemål:
- formulere eit samfunnsfagleg spørsmål, foreslå moglege forklaringar og belyse spørsmålet gjennom ei undersøking
- diskutere samfunnsfaglege tema med respekt for andre sitt syn, bruke relevante fagomgrep og skilje mellom meiningar og fakta
- lese tekstar om menneske som lever under ulike vilkår, og drøfte kvifor dei tenkjer, handlar og opplever hendingar uliktSamfunnskunnskap:
- gjere greie for kva eit samfunn er, og reflektere over kvifor menneske søkjer saman i samfunnLæreplan: musikkEtter 4. årLytte:
- gjøre rede for egne musikkopplevelser, om ulik bruk av musikk og ulike funksjoner musikk kan ha

Odd&Luna (Figurteateret Wroclaw)

Scenekunst, Trinn: 2
Odd og Luna er basert på Lisa Aisatos barnebøker "Odd er et egg" og "En fisk til Luna", og er en helt fersk figurteaterforestilling av den anerkjente polske regissøren Przemysław Jaszczak, produsert av Wroclav Figurteateret.Forestillingen fremføres med norsk fortellerstemme.
Om Odd er et egg: Tenk deg at hodet ditt er et egg. Som kan knuse når som helst. Hvordan tror du gymtimene med ballspill hadde vært da? Hvordan tror du en tur i kongleskogen hadde føltes? Eller en sykkeltur i den farlige trafikken? Ikke noe særlig, nei. Alt dette vet Odd, for hodet hans er nemlig et egg.Om En fisk til Luna: Luna får ikke sove. Hun åpner vinduet og kikker ut. Det er noe der ute. Noe som svever og glir sakte mellom husene. Er det en ballong? Er det en fisk? En flyvende fisk?
Begge er fantastisk vakre, triste og morsomme bildebøker fra det norske stjerneskuddet Lisa Aisato. I Odd og Luna møtes begge historiene på scenen.

OSCARSBORG

Kulturarv, Trinn: 9
Gjennomføres i august/september og april/mai.
NB! Se turneplan for riktig skoleår.

ÆSJ! Valgmeny

Litteratur, Trinn: 1-4
En bok kan handle om hva som helst. Forfattere har nemlig lov til å lyve!
Dette er standup for de aller minste. Reidar Kjelsen forsøker å skape bevissthet rundt det at mennesker spiser dyr, og leker med tabu og fordommer. Hvorfor skal man være høflig, og hvorfor bestemmer de voksne alt? "Æsj", "Ku uten hode", "Tissemus", "Bertil bestemmer selv!" og "Rumpetroll" er bøker for dem som skal stave seg gjennom sine første setninger. Veldig enkle bøker, med vekt på humor. Reidar beveger seg i terrenget rundt disse bøkene, tegner på flipover og er åpen for innspill fra elevene. Det er ikke uvanlig at det skjer rare og helt uventede tng når barnehoder møter hodet til en gal forfatter!
Forestillingen har som mål å stimulere barns fantasi og evne til å tenke utenfor boksen, samt å skape interesse for bøker.
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter