Vigernes skole

Vigernes skole

Postadresse: Vigernesg. 1, 2004 LILLESTRØM

Besøksadresse: Vigernesgata 1, 2004 Lillestrøm

Telefon: 66 93 20 00, 41 62 78 49

Kontaktperson: Helene Eidem, 66932002, 41627849, heei02@lillestrom.kommune.no

Antall produksjoner: 20

  • Alle
  • Barnehage

BARNEBOKBAD 2020: LINE BAUGSTØ

Litteratur, Trinn: 5
Elevene bokbader Line Baugstø med spørsmål knyttet til "Vi skulle vært løver".
I forkant av selve barnebokbadet har klassene fått boka opplest. Høytlesning er et ufravikelig prinsipp i denne metoden. Deretter går hver klasse gjennom tre filosofiske samtaler der de bl.a. jobber med spørsmålkvadranten til Philip Cam (60 min x 3 for hver klasse). Den som gjennomfører disse samtalene har på forhånd blitt kurset i metoden, og bør ikke være klassens kontaktlærer.Opplegget er utarbeidet av Vilde Kamfjord og Pål Brekke Indregard. Barnebokbad ble gjennomført som en pilot i Akershus DKS i februar 2018 på Brånås skole i Skedsmo. Da var det bibliotekar Nina Bigum Udnesseter som ledet samtalene i samarbeid med litteraturprodusent Eldrid Johansen, og det var forfatter Gudrun Skretting som ble bokbadet. Skoleåret 2018/19 bokbadet femteklassinger i Vestby Bjørn Ingvaldsen med spørsmål knyttet til "Far din."
Denne gangen gleder vi oss til å oppleve Line Baugstø.
NB: Skolene i Skedsmo som ikke ønsket barnebokbad får ordinært forfatterbesøk av Line Baugstø. Se turnéplanen for hvem det gjelder.

BARON VON MÜNCHAUSENS ELLEVILLE SANNHET

Scenekunst, Trinn: 5-7
I teaterstykket om Baron Von Munchhausen er det lekende mennesket og barnas fantasi som står i sentrum. 
Baron Von Munchhausen var en tysk offiser og anekdoteforteller (han døde i 1797) som ble kjent for sine mange skrønehistorier. Det ble skrevet fler bøker om disse historiene og første norske utgave kom i 1887 under tittelen "Baron von Münchhausens vidunderlige historier og eventyr". I dag regnes det som en del av den klassiske verdenslitteraturen. 
I Teater Jokers teaterunivers, gjennom bruk av tegneseriemime, dukker og masker blir publikum tatt med på en reise gjennom noen av Baronens forunderlige og utrolige skrønerier. I tegneseriemime skapes alt med kroppen, være seg en skog, en hest, ja hva som helst! Baronen reiser; til månen, til Russland, Tyrkia og i luftballong. 5 kropper skaper Baronens magiske verden, 5 stemmer skaper et magisk lydunivers.Han reiser i sin egen fantasi, slik vi vil at du som publikum skal reise med oss. Dette er en verden hvor de underligste ting kan skje; en verden uten umuligheter – bare muligheter! 

FNRZ

Visuell kunst, Trinn: 7-8
Tegneserieskaper Sigbjørn Lilleeng har gitt ut boka. “FNRZ” , bok1 "Nagel". Den er en science fiction/fantasy-spenningshistorie med fokus på ungdom, samhold, vennskap og har en underliggende tematikk om samfunn, krig og økologi. Han vil vise sider fra boka og snakke om innholdet med elevene. Men også vise og snakke om arbeidsprosessen sin.  Den siste halvparten av tiden vil han lage en tegnet historie sammen med elevene på tavlen, et tegneseriefigur-verksted!https://www.sigbjornlilleeng.com/ Lykke til med besøket!

FORTELL EN HISTORIE

Kulturarv, Trinn: 4-5
Dette er en musikalsk fortellerforestilling. Elevene får oppleve fortellerkunst og indisk folkemusikk og improvisasjon. På en morsom og overraskende måte får elevene oppleve hvordan ett og samme eventyr beholder sin kjerne, men ikler seg lokale navn, beskrivelser og vendinger alt etter hvor det befinner seg i verden. Eventyr er internasjonale kulturprodukter, og «Askepott» er en kjær kvinne med mange navn.

GALLERIBESØK

Visuell kunst, Trinn: 3
FORMIDLING I GALLERIET PÅ AKERSHUS KUNSTSENTER​​​​​​​HØSTEN 2019Alle elever på 3. trinn i Skedsmo vil få formidling i utstillingene til de fire kunstnerne Sigve Knutson/Andrea Scholze/Ramona Salo/Aleksander Stav i Akershus Kunstsenter sitt galleri i Lillestrøm.Med disse utstillingen ønsker Akershus Kunstsenteret å løfte frem noen utvalgte unge kunstnerskap som har markert seg som særegne og interessante, og som sier noe universelt om det å være menneske i dag.Sigve Knutson sin praksis befinner seg et sted mellom visuell kunst, design og kunsthåndverk. Kunstneren prøver å finne frem til nye metoder og verkstøy som åpner for å formgi materialer på en intuitiv måte.Andrea Scholze jobber for det meste med skulpturer i keramikk. Med blant annet røft modellerte aper som kan frembinge bilder av oss selv og med det eksistensielle refleksjoner.
Ramona Salo Myrseth Med klær, tekstil og fortellerkunst som uttrykksform, tar Salo Myrseth betrakter med på en personlig og kulturell reise i samisk kultur.
Aleksander Stav er en utforsker av natur og kulturhistorie. Med arbeider i primært tre, utforsker Stav også et materiale vi alle har en sterk tilknytning til.
Utstillingsperiode: 04.10 - 03.11For mer informasjon: www.akershuskunstsenter.no

LYDROMMET

Musikk, Trinn: 1-7
Lyd, lys, mørke og rom...Denne opplevelsen starter i et mørkt rom. Gjennom små, voksende lyspunkter avdekkes fire utøvere. Hva er dette? Hva kommer til å skje? Det får elevene bokstavelig talt både se og høre i en konsert hvor deres egen tilstedeværelse i rommet påvirker både lyset og musikken. Mørket skjerper sansene og gir elevene muligheten til å lytte på en ny måte og se «usannsynlige» detaljer. Et nytt og magisk univers oppstår – der og da!Musikerne og lysdesigneren ønsker å transformere det kjente rommet til noe nytt og unikt på hver skole. Lyset integreres i samspillet som en fjerde musiker, og denne gjensidigheten mellom lys og lyd gir produksjonen et helstøpt, unikt og universelt uttrykk som kommuniserer bredt og grensesløst uten ord.Vi møter tre musikere og én lyskunstner som lager en unik lyskonsert på hver skole.

SPOR AV DRÅPER OG RØDE NEBB

Musikk, Trinn: 1-7
Spor av dråper og røde nebbSarah Camille forteller oss historien om en liten kolibri som prøver å slukke en hel skogbrann med små dråper vann den bærer i sitt nebb. Denne lille historien er starten på en hel forestilling.Med slam-poesi, fortelling og musikk snakker vi om store og små ting.Om å sette spor, om å være ulik, om å følge spor, om å være unik;og mye i mellom.Musikken du får høre i denne forestillingen er en blanding av musikksjangre som jazz, brasiliansk, urban, afro-karibisk og folkemusikk. Sarahs poesi flettes inn i mellom historier og sanger.

STEINALDEREN KOMMER

Kulturarv, Trinn: 4
Klasserommet blir til boplassArkeolog Fredrikke Danielsen besøker elevene med et opplegg hvor klasserommet gjøres om til en boplass fra steinalderen. Med seg har arkeologen alt fra små biter av flint til en bergvegg med helleristninger. Flotte kopier av redskap, våpen og smykker blir sendt rundt mellom elevene. Ved hjelp av det de finner, manes en gammel kultur fram – kulturen til de første fangst- og jegerfolkene som kom til Norge for kanskje så mye som 12 000 år siden.

TUNGESKJÆRERNE

Film, Trinn: 4
I dokumentarfilmen "Tungeskjærerne" er det miljøet rundt det årlige torskefisket som rammer inn historien om byjenta Ylva (9) som i vinterferien drar for å besøke mormor, morfar og den allerede erfarne tungeskjæreren Tobias (10). De to ble kjent forrige vinter og nå skal Ylva prøve seg som tungeskjærer selv. Regissøren skildrer et røft og direkte, men samtidig varmt og ikke minst humørfylt miljø hvor barn jobber, får ansvar og inkluderes på lik linje med de voksne.
Regissør Solveig Melkeraaen forteller om arbeidet med filmen og svarer på spørsmål.

AKTIVITETSUKE PÅ SKEDSMO BYGDEMUSEUM

Kulturarv, Trinn: 7
For 40. år på rad ønsker vi velkommen til aktivitetsuke på Huseby gård!
Huseby gård har en lang historie, og det har bodd mennesker her i over 2000 år. Stedet har vært både prestegård og fattiggård, og et museum ble etablert i Drengestua i 1937. Huseby gård er nå en del av Skedsmo Bygdemuseum, og mer informasjon om museet og stedets historie finnes her: https://mia.no/skedsmo 

DKS ønsker at tilbudene skal være et bidrag til å oppfylle Læringsplakaten:
- Stimulere elevenes lærelyst, nysgjerrighet og utholdenhet.
- Fremme tilpasset opplæring og varierte arbeidsmåter.
- Legge til rette for at lokalsamfunnet blir involvert i opplæringen på en meningsfylt måte.
Vi ønsker å gi inspirasjon som kan bidra til å oppnå kompetansemålene i historie:
- Skape fortellinger om mennesker i fortiden og bruke disse til å vise hvordan mennesker tenker og handler ut fra det samfunnet de lever i.Vi håper dere får en fin dag på Huseby gård, Skedsmo bygdemuseum!

FATTIGGÅRDEN PÅ HUSEBY

Kulturarv, Trinn: 2
Fattiggården på Huseby er et lokalt kulturarvtilbud som siden 2013 har vært et fast tilbud for alle 2.-klassingene i Skedsmo kommune.
Huseby gård har en lang historie, og det har bodd mennesker her i nesten 4000 år. I flere århundrer fram til 1883 var Huseby prestegård, og i perioden fra 1889 til 1924 var det fattiggård her. Da bodde inntil 40 fattige her sammen med fattiggårdbestyreren og hans familie, og jobbet samtidig på gården. Med kulturarvtilbudet Fattiggården på Huseby ønsker vi å gi elevene en opplevelse av hvordan det var å bo og jobbe på gården som fattiggårdsbarn. Tilbudet gis i samarbeid med Museene i Akershus og foreningen Huseby gårds venner. Huseby gård er nå en del av Skedsmo Bygdemuseum, og mer informasjon om museet og stedets historie finnes her: https://mia.no/skedsmo 

FRIE FRASPARK (Panta Rei Danseteater)

Scenekunst, Trinn: 6-9
Frie Fraspark er et tilbud innen kreativ dans, som gis i samarbeid med Panta Rei Danseteater. Dans har vært satsningsområdet i DKS i Skedsmo gjennom i flere år, og Frie Fraspark har vært et tilbud i Skedsmo skolene helt siden 2005.
Prosjektet oppfyller målene i læreplanen:Musikk: «Å skape egne danseuttrykk med utgangspunkt i musikkens karakter»Kroppsøving: «Å skape dans og delta i danser som andre har laget» og «utføre danser fra ungdomskulturen» Erfaringene viser at Frie Fraspark bidrar positivt inn i  arbeidet med kreative fag generelt , og innenfor kroppsøving og musikk spesielt. Frie Fraspark gir skoleelever et direkte møte med profesjonelle dansekunstnere.
Elevene deltar i verksteder i kreativ dans hvor de er medskapende koreografer og utøvere som deltar i forestillinger sammen med profesjonelle dansere. Frie Fraspark gis som verksteder av 60 minutter for 6. trinn, og de får møte igjen en utvidet versjon av tilbudet når de kommer på 9. trinn.

INSPIRASJONSVERKSTED I FILM

Film, Trinn: 4
Hva er forskjellen på dokumentarfilm og fiksjonsfilm? Hvordan bruke iPad/mobil til å lage ordentlig film? Hvor kommer idéen fra, og hvordan blir det film? Hva må man tenke på når man filmer, klipper og publiserer materiale med andre medvirkende? Hvordan kan ulike klippeteknikker styre det vi vil fortelle? Hvordan kan vi bruke intervju under filming?
Filmverkstedet har en varighet på 2,5 timer og ledes av  dokumentarfilmskaper Anita Rehoff Larsen. I forkant av besøket får skolene tilsendt et ressurshefte med forslag til forarbeid, der bruken av intervju vil være en sentral del. Elevene vil benytte ulike opptaks- og redigeringsteknikker, og få prøve seg på å lage en minidokumentar. Vi håper verkstedarbeidet kan inspirere elever og lærere til å bruke de samme metodene i videre skolearbeid, f.eks. gjennom å lage korte filmpresentasjoner om ulike tema som taes opp i undervisningen på skolen.  
Praktisk informasjon
Tilbudet gis til alle elever på 4. trinn fra uke 41. Turnéplan med dato for hver skole blir lagt høsten 2019. Klassen må ha tilgang på iPad under verkstedet (to eller tre elever kan dele). 

KIRKEN SOM KULTURBÆRER

Kulturarv, Trinn: 3
I samarbeid med Kirkelig Fellesråd inviterer vi alle elever og lærere til et musikalsk besøk i kirken.
DKS-tilbudet har som mål:
  • Å gi elevene en kunstopplevelse i møte med ulik orgelmusikk
  • Å gi elevene kunnskap om orgelet som instrument og musikkens funksjon i kirken
  • Å gi elevene et innblikk/tilbakeblikk på hvordan det er/har vært å være kirkemusiker
  • Å gi elevene erfaring med fellesskapet som allsang bidrar til
Kantorene/organistene i kirkene vil presentere orgelet som kirkens «orkester», gi eksempler på bruksmusikken i kirken (f.eks. bryllupsmusikk, musikk til begravelser og sanger knyttet til ulike høytider), fortelle om berømte kirkemusikere og om hvordan det er å jobbe som kirkemusiker i dag.Selv om kulturarvtilbudet foregår i kirkerommet, er det ikke snakk om kristen forkynnelse. Tilbudet er en obligatorisk del av undervisningen, og alle vil kunne ha glede av besøket uahvengig av hvilket livssyn man har eller hvilken trosretning man tilhører.  

KUNSTMUSIKK LIVE

Musikk, Trinn: 7-10
Kunstmusikk «live» består av to konserter som presenterer musikk fra fem ulike epoker innen kunstmusikken. Utøverne er musikere ansatt i Skedsmo musikk- og kulturskole. Konsertene er beregnet på elever fra 7. til 10. trinn, og skolene som ønsker tilbudet må melde seg på til DKS-koordinator Trude Bjerkeseth (trubjer@skedsmo.kommune.no) innen 20. september 2019.
Konsertene er lagt opp som en kronologisk presentasjon av musikk fra ulike tidsepoker i musikkhistorien, ilagt informasjon om komponistene underveis. Etter påmelding får skolene tilsendt ressurshefter som er utarbeidet til tilbudet, som læreren kan benytte i sin undervisning i for- eller etterkant av besøket. Disse kan opgså lastes ned fra denne siden. Begge konsertene varer ca. en skoletime og spilles for to klasser av gangen.

Skedsmo musikk- og kulturskole er et kompetansesenter for musikkundervisning og formidling. Med Kunstmusikkk «live» inviterer vi til et utvidet samarbeid med grunnskolen som vi ønsker skal være et inspirerende supplement i musikkundervisningen.
For nærmere informasjon, ta gjerne kontakt med kulturskolerektor Jørn Takla  eller fagleder Trude Nordeng Rougnø.

KURS FOR KULTURVERTER

Annet, Trinn: 4-10
DKS Skedsmo inviterer til kurs for alle skolenes kulturverter. Kurset foregår i Lillestrøm kultursenter mandag 16. september, og kulturvertene fordeles i to puljer (kl. 09.00-11.00 og kl.11.00-13.00). Kulturvertene vil blant annet få omvisning på kultursenteret, få tips om presentasjonseknikk, og møte en profesjonell forteller. 
Antall kulturverter som deltar fra hver skole må meldes inn til trubjer@skedsmo.kommune.no innen 5. september. Etter dette blir skolene fordelt på de to klokkeslettene. 
Adressen til Lillestrøm kultursenter er Kirkegata 11 i Lillestrøm, og skolene ordner med transport til og fra på egenhånd. 

MEGAKOR

Musikk, Trinn: 5 år og 1 ++
Megakoret er et fint møte mellom barnehagens skolestartere og skolenes 1.-klassinger. Koret ble startet på Vigernes skole for å lette overgangen fra barnehage til skole. Som en del av Skedsmo kommunes DKS-program er Megakoret utvidet og omfatter i dag de fleste skoler og barnehager. Gjennom å samhandle i koret og ha sosialt samvær på skolen blir skolestarterne kjent med det som skal bli deres nye skole, og 1.klassingene får treffe «gamle kjenninger» fra barnehagen.
Tilbudet består av felles korsang og sosialt samvær.Skedsmo musikk- og kulturskoles lærere har ansvaret for gjennomføringen av korsangen, som varer ca. en halv time. Etter/før koret er det opp til den enkelte skoles 1.-klasselærere å bestemme form og innhold på videre sosialt samvær. Det kan være lek ute eller inne, eller barna kan spise sammen.Erfaringene viser at dette er et tilbud hvor det sosiale samværet før eller etter selve Megakoret er like viktig som sangen. Snakk gjerne med de lærerne som hadde ansvar for den sosiale delen forrige skoleår, slik at deres erfaringer tas med og tilbudet kan gjennomføres på best mulig måte ved den enkelte skole.Tidspunkt
Megakoret erstatter musikkundervisningen for 1. trinn i uke 48 i 2019, uke 7 og 17 i 2020, og foregår på følgende ukedager:Mandag: Kjeller og Sten-Tærud
Tirsdag: Brånås, Volla og Åsenhagen
Onsdag: Sagdalen
Torsdag: Gjellerås
Fredag: Asak, Skjetten og Vigernes

SAMSPILL OG KOMPOSISJON

Musikk, Trinn: 2-3
Et musikktilbud fra DKS og Skedsmo musikk- og kulturskole
Musikk- og kulturskolen har lang erfaring og bred kompetanse når det gjelder musikk-undervisning på 1. trinn. Musikk- og kulturskolen er et kompetansesenter for musikk i grunnskolen som har utarbeidet fagplaner i musikk for 1. og 2. trinn. I den forbindelse gjennomfører vi et fire ukers kurs til alle elever på 2. trinn. Kurset vil dekke områdene samspill og komposisjon.
Musikklærer fra musikk- og kulturskolen som underviser musikk i 1. klasse på deres skole, vil også stå for undervisningen i samspill og komposisjon i 2. klasse. Det vil si at hun/han i denne perioden bruker sin timeressurs på 2. trinn i stedet for 1. trinn. Kurset vil foregå i uke 41 til 44 på samme dag som 1. klasse har musikk til vanlig.Skolens administrasjon/kulturkontakt vil legge nye timeplaner slik at musikkrommet er tilgjengelig for 2. trinn i de aktuelle ukene. I samarbeid med musikklæreren lager 2.-trinnslærerne en gjennomføringsplan slik at alle klassene på 2. trinn får tilbudet. For å få et vellykket tilbud er det en forutsetning at kontaktlærer er tilstede.
De skolene som ønsker det kan også få tilbudet til 3. trinn. Dette gjennomføres i januar (eller annet tidspunkt etter avtale med den enkelte skole).Frist for bestilling til 3. trinn for skoleåret 2019/2020 er fredag 1. november 2019.

SØPPELBAMSEN

Litteratur, Trinn: 1
Søppelbamsen er en fortellerstund for barn som handler om å se det fineste i hverandre for å forhindre mobbing. Fortellerstunden gir barna et innblikk i en helt annen type oppvekst enn den norske. Søppelbamsen baserer seg på barneboka ved samme navn, som Tone Granborg Ulland har skrevet og fotografert om og med barn fra søppelfjellet i Kambodsja.Kort fortalt handler søppelbamsen om Bamse som bor på søppelfjellet sammen med bestevennen Chanto. En dag de er ute og plukker søppel mister Bamse det ene øyet sitt. Skattejakten etter et nytt øye på søppelfjellet tar oss gjennom en arbeidsdag til et barn som jobber som søppelplukker. Chanto finner til slutt et øye, et magisk øye som gjør at han ser hvem Chanto egentlig er, en uvanlig vakker prinsesse.Tone formidler på en tradisjonell måte i mindre grupper med fotoboken i storformat på fanget. Det legges vekt på dialog, og Bamse, den reelle bamsen fra boka fungerer som taleregulator. Mot slutten av fortellerstunden får alle barna hvert sitt magiske øye (forskjellige klinkekuler) som hjelper dem til å se det fineste i hverandre.

VIKINGTID I SKEDSMO

Kulturarv, Trinn: 6
Velkommen til en annerledes skoledag i historiske omgivelser på Sten mellom Skedsmo kirke og Sten-Tærud skole!

Per Martin Aarseth, tidligere lærer ved Asak skole, har laget et pedagogisk opplegg knyttet til vår lokale vikinghistorie som kan benyttes i undervisningen i for- og etterkant av tilbudet. Dette er samlet i et hefte som sendes skolene i forkant av besøket, sammen med årets lærerinformasjon. Heftet ligger også her på produksjonssiden under "lærerveiledning". 
Rundt Sten har vi mange funn fra Vikingtida, bl.a. gravhauger.
Vikingdagen finner sted i og rundt Gjoleidveien 5, Skedsmokorset (v/ Skedsmo kirke).
Dagen varer fra kl 09.00 – 13.00 og vil bestå av:
  • Historisk vandring og fortelling - møte med karakterer fra vikingtiden
  • Vikingleir med aktiviteter fra vikingtiden.
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter