Vardeåsen nærmiljøsenter - barnehage og skole

Vardeåsen nærmiljøsenter - barnehage og skole

Postadresse: Lurudv. 4, 2020 SKEDSMOKORSET

Besøksadresse: Lurudveien 4, 2020 Skedsmokorset

Telefon: 63 87 29 50

Kontaktperson: Hege Abrahamsen, 63872953, heab01@lillestrom.kommune.no

Antall produksjoner: 12

  • Alle

BARNEBOKBAD 2020: LINE BAUGSTØ

Litteratur, Trinn: 5
Elevene bokbader Line Baugstø med spørsmål knyttet til "Vi skulle vært løver".
I forkant av selve barnebokbadet har klassene fått boka opplest. Høytlesning er et ufravikelig prinsipp i denne metoden. Deretter går hver klasse gjennom tre filosofiske samtaler der de bl.a. jobber med spørsmålkvadranten til Philip Cam (60 min x 3 for hver klasse). Den som gjennomfører disse samtalene har på forhånd blitt kurset i metoden, og bør ikke være klassens kontaktlærer.Opplegget er utarbeidet av Vilde Kamfjord og Pål Brekke Indregard. Barnebokbad ble gjennomført som en pilot i Akershus DKS i februar 2018 på Brånås skole i Skedsmo. Da var det bibliotekar Nina Bigum Udnesseter som ledet samtalene i samarbeid med litteraturprodusent Eldrid Johansen, og det var forfatter Gudrun Skretting som ble bokbadet. Skoleåret 2018/19 bokbadet femteklassinger i Vestby Bjørn Ingvaldsen med spørsmål knyttet til "Far din."
Denne gangen gleder vi oss til å oppleve Line Baugstø.
NB: Skolene i Skedsmo som ikke ønsket barnebokbad får ordinært forfatterbesøk av Line Baugstø. Se turnéplanen for hvem det gjelder.

GALLERIBESØK

Visuell kunst, Trinn: 3
FORMIDLING I GALLERIET PÅ AKERSHUS KUNSTSENTER​​​​​​​HØSTEN 2019Alle elever på 3. trinn i Skedsmo vil få formidling i utstillingene til de fire kunstnerne Sigve Knutson/Andrea Scholze/Ramona Salo/Aleksander Stav i Akershus Kunstsenter sitt galleri i Lillestrøm.Med disse utstillingen ønsker Akershus Kunstsenteret å løfte frem noen utvalgte unge kunstnerskap som har markert seg som særegne og interessante, og som sier noe universelt om det å være menneske i dag.Sigve Knutson sin praksis befinner seg et sted mellom visuell kunst, design og kunsthåndverk. Kunstneren prøver å finne frem til nye metoder og verkstøy som åpner for å formgi materialer på en intuitiv måte.Andrea Scholze jobber for det meste med skulpturer i keramikk. Med blant annet røft modellerte aper som kan frembinge bilder av oss selv og med det eksistensielle refleksjoner.
Ramona Salo Myrseth Med klær, tekstil og fortellerkunst som uttrykksform, tar Salo Myrseth betrakter med på en personlig og kulturell reise i samisk kultur.
Aleksander Stav er en utforsker av natur og kulturhistorie. Med arbeider i primært tre, utforsker Stav også et materiale vi alle har en sterk tilknytning til.
Utstillingsperiode: 04.10 - 03.11For mer informasjon: www.akershuskunstsenter.no

LYDROMMET

Musikk, Trinn: 1-7
Lyd, lys, mørke og rom...Denne opplevelsen starter i et mørkt rom. Gjennom små, voksende lyspunkter avdekkes fire utøvere. Hva er dette? Hva kommer til å skje? Det får elevene bokstavelig talt både se og høre i en konsert hvor deres egen tilstedeværelse i rommet påvirker både lyset og musikken. Mørket skjerper sansene og gir elevene muligheten til å lytte på en ny måte og se «usannsynlige» detaljer. Et nytt og magisk univers oppstår – der og da!Musikerne og lysdesigneren ønsker å transformere det kjente rommet til noe nytt og unikt på hver skole. Lyset integreres i samspillet som en fjerde musiker, og denne gjensidigheten mellom lys og lyd gir produksjonen et helstøpt, unikt og universelt uttrykk som kommuniserer bredt og grensesløst uten ord.Vi møter tre musikere og én lyskunstner som lager en unik lyskonsert på hver skole.

SPOR AV DRÅPER OG RØDE NEBB

Musikk, Trinn: 1-7
Spor av dråper og røde nebbSarah Camille forteller oss historien om en liten kolibri som prøver å slukke en hel skogbrann med små dråper vann den bærer i sitt nebb. Denne lille historien er starten på en hel forestilling.Med slam-poesi, fortelling og musikk snakker vi om store og små ting.Om å sette spor, om å være ulik, om å følge spor, om å være unik;og mye i mellom.Musikken du får høre i denne forestillingen er en blanding av musikksjangre som jazz, brasiliansk, urban, afro-karibisk og folkemusikk. Sarahs poesi flettes inn i mellom historier og sanger.

STEINALDEREN KOMMER

Kulturarv, Trinn: 4
Klasserommet blir til boplassArkeolog Fredrikke Danielsen besøker elevene med et opplegg hvor klasserommet gjøres om til en boplass fra steinalderen. Med seg har arkeologen alt fra små biter av flint til en bergvegg med helleristninger. Flotte kopier av redskap, våpen og smykker blir sendt rundt mellom elevene. Ved hjelp av det de finner, manes en gammel kultur fram – kulturen til de første fangst- og jegerfolkene som kom til Norge for kanskje så mye som 12 000 år siden.

TUNGESKJÆRERNE

Film, Trinn: 4
I dokumentarfilmen "Tungeskjærerne" er det miljøet rundt det årlige torskefisket som rammer inn historien om byjenta Ylva (9) som i vinterferien drar for å besøke mormor, morfar og den allerede erfarne tungeskjæreren Tobias (10). De to ble kjent forrige vinter og nå skal Ylva prøve seg som tungeskjærer selv. Regissøren skildrer et røft og direkte, men samtidig varmt og ikke minst humørfylt miljø hvor barn jobber, får ansvar og inkluderes på lik linje med de voksne.
Regissør Solveig Melkeraaen forteller om arbeidet med filmen og svarer på spørsmål.

FATTIGGÅRDEN PÅ HUSEBY

Kulturarv, Trinn: 2
Fattiggården på Huseby er et lokalt kulturarvtilbud som siden 2013 har vært et fast tilbud for alle 2.-klassingene i Skedsmo kommune.
Huseby gård har en lang historie, og det har bodd mennesker her i nesten 4000 år. I flere århundrer fram til 1883 var Huseby prestegård, og i perioden fra 1889 til 1924 var det fattiggård her. Da bodde inntil 40 fattige her sammen med fattiggårdbestyreren og hans familie, og jobbet samtidig på gården. Med kulturarvtilbudet Fattiggården på Huseby ønsker vi å gi elevene en opplevelse av hvordan det var å bo og jobbe på gården som fattiggårdsbarn. Tilbudet gis i samarbeid med Museene i Akershus og foreningen Huseby gårds venner. Huseby gård er nå en del av Skedsmo Bygdemuseum, og mer informasjon om museet og stedets historie finnes her: https://mia.no/skedsmo 

INSPIRASJONSVERKSTED I FILM

Film, Trinn: 4
Hva er forskjellen på dokumentarfilm og fiksjonsfilm? Hvordan bruke iPad/mobil til å lage ordentlig film? Hvor kommer idéen fra, og hvordan blir det film? Hva må man tenke på når man filmer, klipper og publiserer materiale med andre medvirkende? Hvordan kan ulike klippeteknikker styre det vi vil fortelle? Hvordan kan vi bruke intervju under filming?
Filmverkstedet har en varighet på 2,5 timer og ledes av  dokumentarfilmskaper Anita Rehoff Larsen. I forkant av besøket får skolene tilsendt et ressurshefte med forslag til forarbeid, der bruken av intervju vil være en sentral del. Elevene vil benytte ulike opptaks- og redigeringsteknikker, og få prøve seg på å lage en minidokumentar. Vi håper verkstedarbeidet kan inspirere elever og lærere til å bruke de samme metodene i videre skolearbeid, f.eks. gjennom å lage korte filmpresentasjoner om ulike tema som taes opp i undervisningen på skolen.  
Praktisk informasjon
Tilbudet gis til alle elever på 4. trinn fra uke 41. Turnéplan med dato for hver skole blir lagt høsten 2019. Klassen må ha tilgang på iPad under verkstedet (to eller tre elever kan dele). 

KIRKEN SOM KULTURBÆRER

Kulturarv, Trinn: 3
I samarbeid med Kirkelig Fellesråd inviterer vi alle elever og lærere til et musikalsk besøk i kirken.
DKS-tilbudet har som mål:
  • Å gi elevene en kunstopplevelse i møte med ulik orgelmusikk
  • Å gi elevene kunnskap om orgelet som instrument og musikkens funksjon i kirken
  • Å gi elevene et innblikk/tilbakeblikk på hvordan det er/har vært å være kirkemusiker
  • Å gi elevene erfaring med fellesskapet som allsang bidrar til
Kantorene/organistene i kirkene vil presentere orgelet som kirkens «orkester», gi eksempler på bruksmusikken i kirken (f.eks. bryllupsmusikk, musikk til begravelser og sanger knyttet til ulike høytider), fortelle om berømte kirkemusikere og om hvordan det er å jobbe som kirkemusiker i dag.Selv om kulturarvtilbudet foregår i kirkerommet, er det ikke snakk om kristen forkynnelse. Tilbudet er en obligatorisk del av undervisningen, og alle vil kunne ha glede av besøket uahvengig av hvilket livssyn man har eller hvilken trosretning man tilhører.  

KURS FOR KULTURVERTER

Annet, Trinn: 4-10
DKS Skedsmo inviterer til kurs for alle skolenes kulturverter. Kurset foregår i Lillestrøm kultursenter mandag 16. september, og kulturvertene fordeles i to puljer (kl. 09.00-11.00 og kl.11.00-13.00). Kulturvertene vil blant annet få omvisning på kultursenteret, få tips om presentasjonseknikk, og møte en profesjonell forteller. 
Antall kulturverter som deltar fra hver skole må meldes inn til trubjer@skedsmo.kommune.no innen 5. september. Etter dette blir skolene fordelt på de to klokkeslettene. 
Adressen til Lillestrøm kultursenter er Kirkegata 11 i Lillestrøm, og skolene ordner med transport til og fra på egenhånd. 

SAMSPILL OG KOMPOSISJON

Musikk, Trinn: 2-3
Et musikktilbud fra DKS og Skedsmo musikk- og kulturskole
Musikk- og kulturskolen har lang erfaring og bred kompetanse når det gjelder musikk-undervisning på 1. trinn. Musikk- og kulturskolen er et kompetansesenter for musikk i grunnskolen som har utarbeidet fagplaner i musikk for 1. og 2. trinn. I den forbindelse gjennomfører vi et fire ukers kurs til alle elever på 2. trinn. Kurset vil dekke områdene samspill og komposisjon.
Musikklærer fra musikk- og kulturskolen som underviser musikk i 1. klasse på deres skole, vil også stå for undervisningen i samspill og komposisjon i 2. klasse. Det vil si at hun/han i denne perioden bruker sin timeressurs på 2. trinn i stedet for 1. trinn. Kurset vil foregå i uke 41 til 44 på samme dag som 1. klasse har musikk til vanlig.Skolens administrasjon/kulturkontakt vil legge nye timeplaner slik at musikkrommet er tilgjengelig for 2. trinn i de aktuelle ukene. I samarbeid med musikklæreren lager 2.-trinnslærerne en gjennomføringsplan slik at alle klassene på 2. trinn får tilbudet. For å få et vellykket tilbud er det en forutsetning at kontaktlærer er tilstede.
De skolene som ønsker det kan også få tilbudet til 3. trinn. Dette gjennomføres i januar (eller annet tidspunkt etter avtale med den enkelte skole).Frist for bestilling til 3. trinn for skoleåret 2019/2020 er fredag 1. november 2019.

SØPPELBAMSEN

Litteratur, Trinn: 1
Søppelbamsen er en fortellerstund for barn som handler om å se det fineste i hverandre for å forhindre mobbing. Fortellerstunden gir barna et innblikk i en helt annen type oppvekst enn den norske. Søppelbamsen baserer seg på barneboka ved samme navn, som Tone Granborg Ulland har skrevet og fotografert om og med barn fra søppelfjellet i Kambodsja.Kort fortalt handler søppelbamsen om Bamse som bor på søppelfjellet sammen med bestevennen Chanto. En dag de er ute og plukker søppel mister Bamse det ene øyet sitt. Skattejakten etter et nytt øye på søppelfjellet tar oss gjennom en arbeidsdag til et barn som jobber som søppelplukker. Chanto finner til slutt et øye, et magisk øye som gjør at han ser hvem Chanto egentlig er, en uvanlig vakker prinsesse.Tone formidler på en tradisjonell måte i mindre grupper med fotoboken i storformat på fanget. Det legges vekt på dialog, og Bamse, den reelle bamsen fra boka fungerer som taleregulator. Mot slutten av fortellerstunden får alle barna hvert sitt magiske øye (forskjellige klinkekuler) som hjelper dem til å se det fineste i hverandre.
Uttrykksform
Åpne filter